دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ,11 December 2017
0
Share/Save/Bookmark
۰
رییس ایستگاه راه آهن میرجاوه گفت:راه آهن میرجاوه بیش از یک قرن قدمت دارد در گذشته راه آهن مهمترین وسیله حمل و نقل بود.
به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون ،علی ریگی در گفت و گو با خبرنگار لادیز، اظهار کرد: پیشرفت هر منطقه ای وابسته به راه و آب است که شهرستان میرجاوه از این ظرفیت برخوردار است، راه آهن باعث گسترش شهرستان میرجاوه بود و اولین محلات میرجاوه در اطراف خطوط راه اهن شکل گرفت و وجود راه آهن باعث گسترش ادارات و شهرستان شد.
وی افزود: در 1917که هندوستان مستعمره بریتانیا بود تمام نیروها و تجهیزات انگلستان در جنگ جهانی دوم از طریق هندوستان تامین می شد بنابراین برای اینکه بتوانند با سرعت بیشترنیروها و تجهیزات خود را به شوروی ارسال کنند تصمیم به احداث خط راه آهن میرجاوه گرفتند و راه آهن میرجاوه در ابتدا کاربرد نظامی داشته است چراکه  این مسیر نزدیک ترین راه برای رسیدن به شوروی سابق بود.
ریگی عنوان کرد:این خط راه آهن معروف به خط عریض است که از کویته پاکستان شروع شده و تا زاهدان حدود 20 ایستگاه راه آهن وجود دارد قرار بود تا این خط راه آهن تا سرخس ادامه یابد و از آنجا مهمات را به شوروی منتقل کنند اما به دلیل جنگ مردم بلوچستان با انگلستان ساخت این خط راه آهن مسکوت ماند و به خطی تجاری تبدیل شد.
وی با اشاره به قدمت صدساله راه آهن میرجاوه خاطرنشان کرد:راه آهن میرجاوه بیش از یک قرن قدمت دارد در گذشته راه آهن مهمترین وسیله حمل و نقل  بود و مردم برای سفر بیشتر از راه آهن استفاده می کردند از طرفی صادرات، وارادت و تجارت  کالا از طریق راه آهن میرجاوه انجام می گرفت.
رییس ایستگاه راه آهن میرجاوه تاکید کرد:راه آهن میرجاوه تنها خط عریض دنیاست که سنتی نگهداری می شود که به دلیل عرض هزار و 676 میلیمتری به آن عریض گفته می شود چراکه  خطوط  استاندارد  دارای عرض هزار و 435 میلی متری هستند، ادوات این راه آهن سنتی و قدیمی هستند و با ابزار دستی کار می کنند  اما در خطوط استاندارد از ماشین آلات و ابزار روز  استفاده می شود.
ریگی تصریح کرد:هنوزدر این مسیر شاهد تردد قطارهای باری هستیم اما به دلیل سرعت پایین، کمتر برای جابجایی مسافر از این  خط راه آهن استفاده می شودو این به دلیل مشکلات موجود در محدوده پاستان تفتان تا کویته است ، رایزنی با مسئولین پاکستانی برای رفع  این مشکلات و مرمت خطوط در محدوده پاکستان انجام شده اما به دلیل مشکلات موجود در کشور پاکستان این موضوع هنوز حل نشده است.
وی اذعان کرد:  در هفته گذشته مدیر کل راه اهن جنوب شرق کشور به همراه هیئتی از راه اهن ایران برای راه اندازی قطارهای اکو به پاکستان سفر کردند و تصمیماتی برای راه اندازی قطارهای اکو و ترانزیت بار و کالا از استانبول تا کویته وبرعکس اتخاذ شد، اکنون نیز شاهد ترانزیت کالا توسط تجار ایرانی از این طریق هستیم که بیشترین کالای ترانزیتی گوگرد از تاجیکستان و ترکمنستان و سیمان و قیر از ایران می باشد و اکنون ماهیانه 10 رام قطار جهت جابجایی کالا استفاده می شود.





انتهای پیام/ 4941
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۹۷۲۳۸


ارسال