تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۲
پروژه خط آهن پاکستان تا شوروی در زمان جنگ جهانی دوم به قصد انتقال مهمات و نیرو برای استعمار پیر طرح ریزی شده بود که با پایان یافتن و خروج نیرو های انگلیسی این پروزه با شکست روبرو شد، امروزه از این خط ریلی به عنوان راه ارتباطی کشور پاکستان و ایران استفاده میشود و حفظ این آثار تاریخی برعهده کارکنان ایستگاه راه آهن میرجاوه است .
از استراتژی شکست خورده انگلیس در جنوب شرق ایران تا حفظ آثار تاریخی توسط کارکنان راه آهن میرجاوه
به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون ،علی ریگی رئیس ایستگاه راه آهن شهرستان میرجاوه در گفتگو با خبرنگارلادیز،اظهارکرد: حدود 80 سال قبل اولین و پیشرفته ترین سیستم آبرسانی در منطقه توسط انگلیسی ها برای راه آهن ایجاد شد و آب رودخانه لادیز را در ازای دادن حق آبه به مردم منطقه به میرجاوه لوله کشی شد.


وی افزود : در 3 کیلومتری میرجاوه حوضی به نام حوض انگلیس وجود دارد که آب رودخانه لادیز به آن ریخته می شده است از آنجا به محوطه راه آهن لوله کشی شده است واز آنجا به ادارات و منطقه تفتان منتقل می شده است اکثر ادارات مانند شهربانی،ژاندارمری،درمانگاه، مسجد و گمرک در اطراف راه آهن تاسیس شده بود و تانکرهایی برای حمل شرب استفاده می شده است و با قطار به سایر نقاط از زاهدان تا کویته از این آب استفاده می کردند و در طول مسیر حوض انبارهایی وجود داشته که آب رودخانه لادیز برای استفاده مردم منطقه به آنها منتقل می شده است .


ریگی تصریح کرد : با خروج انگلیسی ها از کشور خط آهن را به پاکستان واگذار کردنددر سال 1347 توافقنامه ای بین ایران و پاکستان منعقد شد که طبق آن قسمتی از راه آهن حدود 6 /94کیلومتر که داخل خاک ایران بوده است را به ایران واگذار می کنند،نمایندگانی از کشور پاکستان در میرجاوه و زاهدان مستقر بودند که با گسترش راه آهن از نیروهای توانمند و آموزش دیده ایرانی استفاده کردند و بعد از انعقاد تفاهمنامه کارمندان اکنون کلیه نیروها راه آهن به جز یک نماینده از راه آهن پاکستان از نیروهای بومی و ایرانی هستند .
وی خاطر نشان کرد : ساختمان ایستگاه راه آهن اولین ساختمان راه آهن منطقه بوده است ساختمان شرقی ایستگاه محل زندگی نماینده انگلیسی ها و پاکستانی ها در میرجاوه بوده است دو مسجد و ساختمانی که به عنوان محل خوابگاه مهمانان ویژه راه آهن بوده است که این ساختمان ها متأسفانه در حال تخریب است و میراث فرهنگی به آن رسیدگی نکرده است.


در حال حاضر محصولاتی مانند برنج و کنجد از پاکستان وارد و قیر سیمان گوگرد از طریق راه آهن صادر می شود و امیدواریم به زودی شاهد راه اندازی قطارهای اکو باشیم، کارهای مطالعاتی برای تعویض خط فعلی با خط استاندارد انجام شده که تعویض خط عریض به استاندارد و ورود قطارهای ایرانی روی ریل تحولی در جابجایی کالا و مسافر خواهد بود اما تاکنون به دلیل کمبود امکانات و عدم برنامه ریزی مناسب از طرف کشور پاکستان این امر محقق نشده است.


این مقام مسئول اذعان کرد : نبود قطارها,دیزلها و واگن های مناسب در پاکستان عامل عدم پیشرفت این خط راه آهن بوده است که امیدواریم با رایزنی های صورت گرفته با طرف پاکستانی به زودی این مشکلات راه آهن برطرف شود در حال حاضر بیش از ۵۰ نیروی بومی,مجرب و جوان درراه آهن میرجاوه مشغول فعالیت هستند راه آهن فعالیت های گسترده ای در زمینه فرهنگی و ورزشی دارد و تاکنون توانسته ایم با ایجاد دو زمین فوتبال,سالن تنیس و پرورش اندام زمینه ورزش و سرگرمی جوانان را فراهم سازیم، نگهداری از ابنیه تاریخی راه اهن توسط نیروهای راه اهن از دیگر فعالیت های فرهنگی راه اهن میرجاوه است.

انتهای پیام / 4941 https://www.asrehamoon.ir/vdcgun9y.ak9uy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما