تاریخ انتشار :جمعه ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۴
عضو كميسيون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: وزير راه تنها با بهانه های واهی و پوچ و بی اساس از زير پاسخ اصلی و حل مشكلات ايمنی راه ها فرار می كند.
جاده های مرگ بلای جان مناطق محروم جنوب شرق/  وزير راه با بهانه های واهی از حل مشكلات ايمنی راه ها فرار می كند
به گزارش عصرهامون، در حالی سوانح رانندگی در جاده‌های ایران همه ساله باعث مرگ و مصدومیت هزاران نفر شده و میلیاردها دلار هزینه بر اقتصاد کشور تحمیل می کند که برخی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مسئولین اداره راه و شهرسازی استان در گفت وگوهای مختلف با رسانه های بومی سیستان وبلوچستان خواستار رسیدگی به این اوضاع شدند.

امنیت جاده ها با ایجاد راه های استاندارد تامین شود
نماینده سابق مردم زابل، زهک، هیرمند و هامون در مجلس شورای اسلامی خواستار امنیت جاده ها و محورهای مواصلاتی با ایجاد راه های استاندارد شد.
سید باقر حسینی در گفت و گو با خبرنگار اوشیدا؛ ابراز کرد: اگر وضعیت راه های کشور مناسب و در حد استاندارد بود این همه سوانح جاده ای و در پی آن  تلفات جانی و مالی رخ نمی داد.
وی افزود: مسئله راه های مواصلاتی کشور از جهات مختلف دارای اهمیت است چرا که امنیت جانی مردم از هر چیزی مهم تر است و در این راستا انتظار می رود دولت اهتمام و تلاش بیشتری جهت تامین سلامت مردم در جاده ها داشته باشد.
حسینی تصریح کرد: متاسفانه راه های ارتباطی در کشور استاندارد و مناسب نیست و به دلیل اینکه تردد در آن ها بسیار بالاست و رانندگان هم سرعت مطمئنه را رعایت نمی کنند همیشه اتفاقات ناگواری رخ می دهد.
نماینده سابق مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت باید ایجاد راه های ارتباطی استاندارد و بزرگراه ها را در دستور کار قرار دهد و در بازه زمانی کوتاه این معضل را رفع کند.
وی تاکید کرد: ایجاد راه های استاندارد نه تنها امنیت جانی مردم را حفظ می کند بلکه از نظر اقتصادی هم تاثیر به سزایی بر کشور دارد.
حسینی اضافه کرد: علاوه بر تکمیل بزرگراه زابل به زاهدان دولت باید راه استانداردی از چابهار تا میلک ایجاد کند تا کالاها هم با امنیت به مقصد رسد.
وی ابراز کرد: داشتن راه مناسب یکی از حقوق مسلم مردم به شمار می رود بنابراین نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید علاوه بر پیگیری اصلاح و بهینه سازی راه ها پیگیر تخصیص بودجه مناسب برای راه ها هم باشند چرا که هیچ چیز مهم تر از جان افراد نیست.
حسینی همچنین گفت: ساخت بزرگراه ها را با عوارض تعیین شده می توان به بخش خصوصی واگذار کرد تا از این طریق هم مشکلات رفع شود و هم حوادث جاده ای کاهش چشمگیر یابد.

وزير راه تنها با بهانه هاي واهي و پوچ از حل مشكلات ايمني راه ها فرار مي كند
علي كرد نماينده مردم شهرستان خاش و عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما در خصوص فوت 12 دانش آموز هرمزگاني در حادثه واژگوني اتوبوس، با بيان اينكه متاسفانه وضعيت جاده هاي ارتباطي بسياري از شهرهاي استان از لحاظ ايمني بيمار است، اظهار كرد: مردم از وضعيت كنوني بسيار گلايه دارند و بايد مسئولان وزارت راه و ترابري در اين خصوص تصميمات جدي را اتخاذ كنند.
وي بيان كرد: متاسفانه آمار تلفات جهان يك درصد است اما كشور ايران 1.5 درصد است و اين فاجعه و معضل بزرگي براي مردم ايران است.
كرد با بيان اينكه بايد براي جابجايي دانش آموزان از خودروها و تجهيزات با كيفيت تري استفاده شود، گفت: طبق آمارها متاسفانه تنها 50 درصد با متوسط جهاني آمار تلفات اختلاف داريم كه اين نشان از وضعيت بسيار نامطلوب دارد و لذا بايد در اين خصوص عزمي راسخ و جدي براي ارتقاء ايمني جاده ها برنامه ريزي و شروع شود.
وي با بيان اينكه بنده به عنوان نماينده مردم نسبت به مسئله واژگوني اتوبوس دانش آموزان به شدت به وزارت آموزش و پروش اعتراض كردم، ادامه داد: آموزش و پرورش بايد در راستاي استفاده از وسايل ناوگان حمل و نقل زميني، هوايي و دريايي جهت جابجايي و اردوهاي دانش آموزان برنامه ريزي كند.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي گفت:  متاسفانه در حادثه واژگوني اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگاني به علت سهل انگاري راننده و خواب آلودگي جان تعداد زيادي از دانش آموزان قرباني شد و لذا بايد آموزش و پرورش ضمن بررسي اين مسئله، از رانندگان داري شرايط و واجد صلاحيت استفاده كند.
وي خطاب به وزارت راه، خاطرنشان كرد: بايد وزير راه در خصوص حادثه واژگوني اتوبوس دانش آموزان پاسخگو باشد و تنها با ساختن بهانه هاي واهي و مسائل پوچ و بي ارزش از زير پاسخ اصلي و حل مشكلات ايمني راه ها فرار نكند و اميدواريم كه با افزايش و ارتقاء سطح ايمني راه ها ديگر شاهد حوادث جاده اي ناگوار نباشيم.
كرد با بيان اينكه در خصوص ايمني جاده هاي كشور هر ساله در ستاد حوادث كشور نقاط حادثه خير بررسي و اعتبار لازم تخصيص داده مي شود، اذعان كرد: متاسفانه وضعيت راه هاي استان سيستان و بلوچستان نيز نامطلوب است و در خصوص استاندار نبودن جاده ها، سبقت و سرعت غير مجاز جزء سه استان نخست كشور هستيم و لذا مي طلبد كه وزارت راه و ستاد بحران كشور در خصوص اعتبارات به اين استان توجه بيشتري داشته باشد.
وي اظهار كرد: استان پهناور سيستان و بلوچستان با كشورهاي افغانستان و پاكستان هم مرز است و اين مسئله سبب شده تا روزانه تعداد زيادي از اتباع بيگانه به صورت قاچاق از اين استان عبور كنند و خودروهاي عبوري سنگين نيز خطر اين جاده ها را افزايش داده كه بايد هرچه سريعتر مسئولان مربوطه مسئله دوبانده شدن جاده هاي پهناور اين استان را مورد توجه قرار دهند و پس از سالها وعده زمان عملياتي شدن اين مسئله رسيده است.
 
تخریب علائم راهنمایی و رانندگی عامل گسترش سوانح رانندگی در استان
رییس اداره ایمنی و حریم راه ها اداره کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان در گفت و گو با پهره، آسیب رساندن به علائم راهنمایی و رانندگی نصب شده در جاده ها را یکی از عوامل سوانح رانندگی برشمرد و گفت:تخریب و سرقت علائم راهنمایی و رانندگی نصب شده جاده ها در جنوب سیستان و بلوچستان و در کل کشور بالاترین آمار را به خود اختصاص داده است.
 محمد رضا دشتی زاده افزود:بیش از 9میلیارد ریال میزان خسارت وارده در شش ماه اول امسال به این علائم بوده که صرفا برای آگاهی و حفظ جان مردم در محورهای مختلف جاده ای نصب می شوند اما بسیاری از انسان های ناآگاه با انجام این کار باعث به خطر افتادن جان بسیاری از هموطنانمان می شوند.
 وی گفت:با وجود پیگیری های متعدد از طریق امامان جمعه، دهیاری ها و شوراهای شهر و روستا همچنان این مسئله بطور کامل حل نشده است.
 وی افزود:اداره کل راه و شهرسازی جنوب سیستان وبلوچستان در بسیاری از محورهای مواصلاتی علاوه بر نصب علائم در کنارجاده ها ، بصورت افقی و در کف جاده آنها را به تصویر کشیده است تا رانندگان بتوانند هر چه بهتر در محورها مسیر خود را طی کنند.
 وی تصریح کرد:امسال بیش از هشت هزار و 910 عدد علائم مختلف تهیه و نصب شده و برای ارتقاء حفاظ ایمنی میانه راه ها، پرتگاه ها بیش از هشت کیلومتر گاردریل و نیوجرسی نصب و یکصد و هشتاد متر آنها ایمنی سازی شده است.
 محمد رضا دشتی زاده گفت: برای ساماندهی و رفع نقاط پرحادثه سال گذشته 17 نقطه ایمن سازی شده و امسال 10 نقطه در حوزه جنوب با تامین اعتبار ایمن خواهد شد.
 وی افزود:41کیلومتر روشنایی در حوزه جنوب انجام و 14 کیلومتر محور ایرانشهر بمپور در دست اجرا است اما نیازمند همیاری و همکاری مردم برای حفظ این اموال هستیم.
 رییس اداره ایمنی و حریم راه ها اداره کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان با تاکید بر فرهنگ سازی گفت:استاندارد بودن جاده ها اولین مسئله مهم است اما عامل انسانی که شامل رعایت نکات ایمنی و قوانین راهنمایی و رانندگی و حفظ علائم نصب شده در جاده ها می شود نیازمند یک فرهنگ سازی گسترده از طریق تربیون های مختلف و رسانه ها است.
وی افزود:کار فرهنگ سازی باید از پایه آغاز شود که ما از سالهای قبل این مسئله را در مهدکودک ها و مدارس انجام داده ایم و امسال هم از 25 شهریور ماه آموزش در مدارس شروع خواهد شد.
 
جاده های مرگ بلای جان مناطق محروم
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب استان گفت: با توجه به اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان، مسیر حرکت اتوبوس اردوی دختران استاندارد بوده است ولی مشاهده می شود که این مسیر یک بانده می باشد و مصداق استانداردهای جهانی در آن دیده نمی شود.
ایوب کرد افزود: در حال حاضر اولین مسیر جاده ای در سیستان و بلوچستان که بصورت ویژه در دستور کار است ساخت بزرگراه چابهار به میلک می باشد که تجارت و رونق واردات و صادرات به افغانستان را در برخواهد داشت.
وی ادامه داد: همچنین مطالعات محور چابهار به ایرانشهر برای ایجاد بزرگراه آغاز شده است بطوریکه ایجاد زیرساخت و پس کرانه های بندر چابهار را زیرمجموعه خود قرار خواهد داد و به اقتصاد استان کمک بسزایی می کند.
کرد خاطرنشان کرد: در حال حاضر آسفالت ۲ بانده به میزان ۱۶ کیلومتر محور ایرانشهر به خاش در حال اتمام است و به زودی افتتاح می شود.
ایوب کرد عنوان کرد: بعد از اتمام مطالعات پروژه ساخت جاده ۲ بانده محور چابهار به ایرانشهر، بلافاصله اقدامات ساخت انجام می شود.
چنین اتفاقاتی باید تجربه و سرمشق مسئولین کشور شود تا با ساخت و اجرای جاده های استاندارد و عریض تر با تجهیزات کافی از وقوع آتی هر نوع حادثه ای جلوگیری کنند.
حتی شب گذشته ۸ عضو یک خانواده به علت حادثه تصادف در ایرانشهر کشته شدند که نشان از ضعیف بودن استانداردهای جاده ای در جنوب سیستان و بلوچستان است.

انتهای پیام/
 
 
https://www.asrehamoon.ir/vdciyza3.t1av52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما