دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ ,25 May 2020
0
Share/Save/Bookmark
۰
عملیات اجرایی پروژه های متعدد زیرساختی در سیستان و بلوچستان از سالها قبل آغاز شده اما به سرانجام نرسیده است که یکی از آنها بزرگراه خاش به ایرانشهر می باشد.
به گزارش عصرهامون، پروژه بزرگراه خاش به ایرانشهر با توجه به ترانزیتی بودن مسیر یکی از زیرساخت های لازم در راستای توسعه استان سیستان و بلوچستان به شمار می آید که در این خصوص این پروژه چندین سال در دستور کار مسئولان راه و شهر سازی قرار گرفته اما تکمیل نشده و مردم و رانندگان ترانزیتی از این مسئله ناراضی هستند.
یکی از رانندگان در حال عبور از این مسیر به خبرنگار ما گفت: در استانهای دیگر بیشتر مسیرهای شریانی، به بزرگراه و آزادراه تبدیل شده اند اما در سیستان و بلوچستان که یکی از مناطق بزرگ کشور می باشد، این موضوع تحقق پیدا نکرده است.
مسقتی که از مشهد به زاهدان آمده و مسیر چابهار را در پیش گرفته، افزود: قبلا نیز از این مسیر عبور کرده ام، بخشی از مسیر خاش به ایرانشهر احداث شده و از ایرانشهر به نیکشهر سمت چابهار هم بخشی کار شده اما نیاز است این پروژه هر چه سریعتر تکمیل شود.
وی ادامه داد: راه یکی از زیر ساخت های اصلی در توسعه هر منطقه محسوب می شود که این وضعیت نشان دهده عدم توجه مسئولین به سیستان و بلوچستان است.
یکی از مسافران حاضر در منطقه  نیز در این خصوص  گفت: مسیرهای سیستان و بلوچستان هنوز نتوانسته است همگام با کشور توسعه پیدا کند و این موضوع را باید مسئولان مربوطه پاسخگو باشند.
اتقایی افزود: با توجه به همجواری استان کرمان با سیستان و بلوچستان همه ساله چندین بار به این منطقه سفر می کنم اما آن طور که باید توسعه زیرساخت ها در این خطه از کشور مشاهده نمی شود که یکی از آن توسعه ها، بخش ها بوده و نیاز است بیش از گذشته مسئولان توجه داشته باشند.
وی بیان کرد: وضعیت راه های کشور حتی بخشی از راه های روستایی بهتر از راه های اصلی سیستان و بلوچستان می باشد، البته وضعیت جنوب این استان نسبت به شمال  در حوزه سیستان بیشتر کار شده و این موضوع نشان دهنده توجه و تلاش اداره کل راه و شهرسازی جنوب است.
بزرگراه ایرانشهر - خاش در انتظار تخصیص اعتبار
مدیر کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان در این خصوص گفت: بزرگراه ایرانشهر - خاش در حال حاضر ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این درحالی است که پیمانکار این پروژه، ۲۰ میلیارد تومان طلبکار بوده و برای تكميل اين پروژه با کمبود شدید نقدینگی مواجه است.
ایوب کرد در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: عملیات اجرایی احداث باند دوم پروژه بزرگراه ایرانشهر - خاش در حال اجرا می‌باشد و طول این محور ۶۶ کیلومتر است که ۴۴ کیلومتر آن در فاز اول و مابقی در فاز دوم اجرایی می‌شود.
مدیر کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان بیان کرد: برای فاز اول این پروژه که ۴۴ کیلومتر می باشد، عملیات احداث آن از سال ۹۲ اجرایی شده و ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده که تا امسال فقط ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و علت آن هم کمبود تخصیص اعتبار و میزان نقدینگی است.
وی با بیان اینکه تخصیص اعتبارات این پروژه  از محل اعتبارات ملی می‌باشد، افزود: هرچه میزان تخصیص اعتبار در سال بیشتر باشد به همان نسبت پیشرفت فیزیکی احداث این بزرگراه نیز بیشتر خواهد بود ولی به دلیل کمبود تخصیص اعتبارات متأسفانه در حال حاضر پیمانکار این پروژه ۲۰ میلیارد تومان طلبکار می‌باشد.
وی تاکید کرد: حدود ۱۵ کیلومتر از فاز اول این پروژه آماده بهره برداری است.
کرد بیان کرد: محور ایرانشهر - خاش - زاهدان تنها محور ارتباطی جنوب به مرکز استان می‌باشد که از نظر ترافیکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تا شمال استان باید دوبانده شود با تكميل و بهره برداري از این محور آمار تصادفات و تلفات انساني به طور چشم گيري كاهش مي يابد.
وی در پایان تاکید کرد: بخشی از پروژه ها و طرح های اداره کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل نبود اعتبار تخصیصی متوقف شده است و بخش دیگری نیز با توان مالی پیمانکار در حال اجرا می باشد که باید پس از تخصیص اعتبار طلب آنها پرداخت شود.
وی از مسئولان درخواست کرد تا تخصیص اعتبارات استانی و ملی به طور کامل برای راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان را در اولویت کار خود داشته باشند تا بخشی از مشکلات راه های این منطقه مرتفع شود.

انتهای پیام//
 
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۹۸۹۵۹


ارسال