تاریخ انتشار :شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۱۱
ارزش یابی در ایران همزاد شیوه ی جدید آموزش و پرورش است.
ارزش یابی کیفی- توصیفی چرا در ابتدایی ؟
ارزش یابی کیفی- توصیفی چرا در ابتدایی ؟
به گزارش عصر هامون، هم زمان با شکل گیری مدارس نوین و آموزش رسمی ،شیوه های سنجش و ارزش یابی از آموخته های دانش آموزان نیز رواج می یابد ؛شیوه های سنجشی که هنوز هم در جاهایی شاهد اجرای آن ها هستیم اما در طول زمان وبنا به نیاز ،وزارت آموزش و پرورش وشورای عالی آموزش و پرورش ،تغیراتی در محتواو نحوه ی اجرای این شیوه های ارزش یابی دادند و به مناطق ومدارس اعلام کردند.

در سال ۱۳۸۱شورای عالی آموزش وقت را موظف کرد که در باره ی شیوه های ارزش یابی دوره ی ابتدایی مطالعاتی انجام دهد و تغیرات ضروری را اعمال کند.از انتظارات جدی شورا این بود که مقیاس نمره ای صفرتا۲۰به مقیاس کیفی تبدیل شود.

به تبع این نیاز ،آموزش و پرورش طرحی را تدوین و در سال ۱۳۸۲ به شورای عالی ارائه داد به صورتی که از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵ به طور آزمایشی در تعدادی از مدارس نیز اجرا در آمد.برای ارزیابی این فرآیند پژوهشگاه تعلیم و تربیت هم وارد میدان شد و نتایج اجرای آزمایشی را منتشر کرد.

خوشبختانه نتایج از موفقیت نسبی و در پاره ای موارد موفقیت کامل حکایت داشت. فقط با توجه به مشکلات اجرایی اندک شورای عالی آموزش و پرورش ادامه ی اجرای آزمایشی را به مدت دو سال دیگر درخواست کرد. پژوهشگاه تعلیم و تربیت نیز با ارزیابی این فعالیت از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ مهر تایید بر اجرای موفق ارزش یابی توصیفی را از دو شورای عالی نیز به استناد آن و تصویب ماده واحده ه ای که دوره ی ابتدایی را از پایه ی اول تا پایه های بالاتر به تدریج تحت پوشش ارزش یابی کیفی – توصیفی قرار می داد.

مقدمات اجرای برنامه را فراهم کرد و از سال ۱۳۸۷ مجوز آن را صادر کرد. .از سال های تحصیلی ۸۹-۸۸و۹۰-۸۹ پایه های اول و دوم به طور صد در صد و پایه های سوم تا ۳۵ درصد تحت پوشش این طرح قرار دارند.

تا سال ۹۱-۹۲ هم در صد در صد پایه های اول تا چهارم و سی درصد پایه های پنجم طرح کیفی اجرا می شد امسال به دستورات وزارت آموزش و پرورش از پایه های اول تا پنجم از صددرصد کلاسهای ما اجرا می شود.

در سال تحصیلی جدید در استان سیستان و بلوچستان نیز از پایه اول تا ششم صد در صد طرح کیفی – توصیفی اجرا می شود.

در ارزشیابی کمی دوره ی ابتدایی با مسائلی روبه رو هستیم در ابتدایی دانش آموزان ۶ تا ۱۱ ساله را داریم. ویژگی های هر دوره ی تحصیلی با ویژگی های دانش آموزان بررسی و تحلیل می شود. در ابتدایی دانش آموزانی با ویژگی های روحی ،روانی عاطفی ،شخصیتی ،شناختی و عقلی وجود دارند و طبیعی است که شیوه ی ارزش یابی آن با دوره های راهنمایی یا متوسطه متفاوت است.

ابتدایی ها در محیط یادگیری به آرامش و بهداشت روانی بیشتری نیاز دارند باید از اضطراب دور باشند و توسط معلم خود حمایت شوند. دانش آموزان این سن ،بیش از دیگران نیاز دارد که اشکالاتش با روش های انسانی تر و ظریف تر به او تذکر داده شوند.

دانش آموز ابتدایی در حال تجربه اندوزی در زمینه های گوناگون است. او این محیط یادگیری رسمی را در مدرسه تجربه می کند.

پس همانگونه که کتاب متفاوت و روش های آموزش متفاوت دارد ،روش های سنجش و ارزش یابی متفاوت هم باید داشته باشد.

بنابراین عوامل تهدید کننده ی فرایند یاددهی –یادگیری که در ارزیابی قبلی وجود داشت در ارزش یابی توصیفی برطرف می شود . می کوشد و البته ادعایی ندارد که می تواند همه ی مشکلات قبل را برطرف کند.

یادداشت :ک. قاسمی
انتهای پیام/۹۰۳۱ https://www.asrehamoon.ir/vdcc0sq0.2bqpo8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما