تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۴۸
به نیکی می دانیم مردمان پاک اندیش سیستان و بلوچستان در ده ها انتخاباتی که از آغاز انقلاب تاکنون برگزار شده است، حضوری فعال و موثر داشته اند، برخی از رسانه های بیگانه این حضور حداکثری را به مسائل قومیتی مرتبط می دانند.
بایدها و نبایدهای انتخاب شهردار در سیستان و بلوچستان
بایدها و نبایدهای انتخاب شهردار در سیستان و بلوچستان

رسانه هایی مانند بی بی سی با استفاده از حربه کلی گویی و مصاحبه با افراد مغرض که از اصول تبلیغات روانی در نبردهای نرم است، حضور حداکثری مردم سیستان و بلوچستان را به مسائل قومیتی و مذهبی مرتبط می دانند، اما اگر اینگونه است،چگونه شهروندان این استان و کردستان که درصد بالای اهل سنت کشور را دارا هستند در انتخابات یازدهم به یک روحانی شیعه رای دادند؟

ناگفته پیداست که مردمان این خطه پهناور از کشور عزیزمان ایران نه تنها به قومیت گرایی و پیروی از شخص یا اشخاصی مغرض توجهی نداشته و تمرکز خود را بر برنامه ها اصول و موازین کاندیداها متمرکز ساخته اند.

به موازات انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شوراها نیز برگزار شد، انتخاباتی که کم از ریاست جمهوری نداشت و مردم ایران نیز در آن کوتاهی نکردند.

آنچه امروز اهمیتش از این دو مهم کمتر نیست، عمل به شعارهایی است که سبب شد مردم به آنان رای داده و بر کرسی تصمیم گیری آنان را بنشانند.

در روزهایی به سر می بریم که نهاد محترم ریاست جمهوری به رهبری دکتر روحانی وزرای تایید شده توسط مجلس شورای اسلامی سخت سرگرم بهبود اوضاع کشور پس از اعمال تحریم های بینظیر تاریخی است، از طرفی منتخبین مردم نیز در شوراها به همان صورت سرگرم بحث و بررسی دررابطه با انتخاب شهردار جدید هستند، شهرداری که ساخت فرهنگی،سیاسی،عمرانی و اجتماعی شهرها را ساخته و توانایی آن را دارد که شهرهای ایران عزیز را به مدل نظام شهرسازی اسلامی نزدیک سازد.

شهرداران سابق نیز مشغول رفع ابهامات از فعالیت های دوران شهرداری شان بوده و در تلاش هستند تا اگر مورد قبول شوراها واقع گردند بار دیگر به میز شهرداری بازگردند.

اما در پس تمام این اخبار خوب، جدیت ها و سخت گیری هایی نیز باید لحاظ گردد؛ شهرداری هر شهر به منزله قلب تپنده آن شهر است، شهرداری این توانایی را دارد که معماری شهر را دقیقا طبق اصول و موازین اسلام و انقلاب در معماری بنا نماید، همچنین می تواند شهرهایمان را به مثابه
یک غربزده تمام عیار به سبک زندگی غربی نزدیک سازد، از اینرو در گام اول انتخاب شهرداری با توانایی تشخیص و اطلاع از معماری اسلامی و مدرن از ضروریات کار شوراها است.

همچنین شهرداری یک شهر علی الخصوص شهر مرزی چون شهرهای سیستان و بلوچستان، توان صدور فرهنگ ایرانی اسلامی را به کشورهای همسایه دارد، این مهم با همکاری شهردار و فرهنگسراها، عمران مناطق فرهنگی و توسعه الگوهای اسلامی در مهندسی شهرسازی میسر می گردد، پس در گام دوم شهردار یک شهر مرزی می بایست با اهالی فرهنگ ارتباطی سالم داشته و از آنها حداکثر استفاده را ببرد.

در گام سوم، یک شهردار به مثابه مشاور معنوی فرماندار آن شهر است، یک شهردار مطلع و بدون پیشینه خلاف سیاسی و غیر وابسته به جریاناتی مانند جریان فتنه می تواند بازوی فرماندار بوده و او را در اداره یک شهر با تمام سختی هایش یاری کند.

در استان سیستان و بلوچستان و شهرهایی مانند زابل، زهک و هیرمند که درصد وزش طوفان های موسمی بالا بوده و حتی موجب کوچ هزاران نفر از شهرها به سایر نقاط استان شده است، ناگفته پیداست که تمرکز شهردار باید بر بیابان زدایی و کمک به بازگرداندن آوارگان طوفان باشد، شوراها در انتخاب شهردار برای این شهرها باید برنامه ها و تخصص او را در این رابطه لحاظ کنند.

در شهرهای مرزی دیگر مانند سراوان که عمده درآمد مردم بر معاملات مرزی است، شهرداری باید انتخاب شود که آشنا به اصول معماری در ساخت بازارچه ها و راههای ترانزیتی باشد، ممکن است مخاطبان ادعا کنند ترسیم نقشه و مهندسی این سازه ها بر عهده متخصصان امر است و نه شهردار پس لزوما شهردار نباید متخصص راه سازی باشد، باید در پاسخ عنوان کرد، هیچ فرد غیر متخصصی نمی تواند افراد شایسته ای را در امری که در آن تخصصی ندارد یافته و بکار گیرد، اگر شهردار تخصصی در امور عمرانی باتوجه به موقعیت جغرافیایی شهرش نداشته باشد یقینا افراد ناآگاه را بکار دعوت کرده و این انتخاب ناشایست ثمره ای در پی نداشته باشد.

بسیاری از شهرداران علاقه وافری به عضویت در گروههای سیاسی یا حمایت از اقلیت ها یا جناح های خاصی دارند، اما باید عنوان کرد سیستان و بلوچستان جای سیاست زدگی و سیاسی کاری در امور نامرتبط به سیاست نیست، بلکه این استان تنها افرادی متخصص، تحصیلکرده و دلسوز را می طلبد، که بر سر حق الناس از پیوند برادری نیز بگذرند. https://www.asrehamoon.ir/vdcj.oemfuqeaasfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما