تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۹
سیاست زدگی در شهر،عمران وشهرداری از جمله نقاط ضعف کشورمان است، انتخاب شهردارانی با گرایش های خاص سیاسی و تسویه حساب های گروهی و جناحی در بهبوهه انتخاب شهرر موجی است که دو استان سیستان و بلوچستان و تهران را پیشتاز سیاست زدگی در ایران نموده است.
موج سیاست زدگی در انتخاب شهردار از تهران تا زاهدان
موج سیاست زدگی در انتخاب شهردار از تهران تا زاهدان
به گزارش عصر هامون، یکی از پایگاه های خبری تحلیلی شهر زاهدان، در تحلیلی بر مرگ یک نوجوان در چاه فاضلاب منطقه کریم آباد زاهدان مدعی شده است: این نوجوان در شهری که شهردارش سیاسی انتخاب می شود در فاضلاب جان داده است!

همچنین این پایگاه خبری تحلیلی می افزاید: اینجا زاهدان هست همان شهری که در جلسه اول یکی رئیس شورای شهر می شود و دیروز در دفتر یکی از چهره های پشت پرده کسی دیگر رئیس شورای شهر زاهدان می شود!

از دیرباز دو استان سیستان و بلوچستان وتهران در یک نکته اشتراک داشته اند و آن ورود جریانات مضر سیاسی به مسائل عمرانی و شهری بوده است، در حقیقت قربانی این سیاست زدگی و جاه طلبی از جانب احزاب و گروهها چیزی نیست جز تخصص و تعهد، دو یار همیشه همراه در انقلاب اسلامی ایران.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب در این رابطه می نویسد: باید به این نکته توجه داشت که اساسا شهرداری یک نهاد اجتماعی با کارکرد های مشخص است که طبیعتا فردی برای احراز این مسئولیت مناسب است که از تخصص سابقه لازم در این حوزه برخوردار باشد ولی متاسفانه طی سال های اخیر به علت پاره ای مسایل نگاه به جایگاه شهرداری تغییر کرده و عده ای آن را سکوی پرتاب به مدارج بالاتر فرض کرده اند، همین نگاه هم باعث شده تا حساسیت ها در مورد شهردار تهران، بیش از اندازه افزایش یابد و امکان انتخاب فرد کارآمد کمتر شود بنابراین نخستین و مهم ترین گام شورای شهر چهارم، تصحیح نگاه و رویکرد به شهردار و شهرداری تهران خواهد بود تا بتوانیم با تفکیک این نهاد مهم از حوزه سیاست، فرصت خدمت رسانی بیشتر به مردم پایتخت را فراهم کنیم.

باتوجه به شرایط خاص سیستان و بلوچستان و تهران از لحاظ جغرافیایی و سیاسی، همچنین میزان نفوذ و اثر گذاری این دو استان در کشورهای همجوار و سایرملل فارسی زبان و مسلمان، می بایت در انتخاب مدیران سطوح بالای این دو استان توجه ویژهای مبذول داشت، چراکه آنچه سایر ملل علی الخصوص همسایگانی که باکشور مان مرز مشترک دارند، در نگاه اول ما را با آنمی شناسند پایبندی مدیران کشور به اصول و مبانی انقلاب است، این اصول و مبانی در مواردی چون مهندسی شهری و میزان تعهد مدیران نیز جلوه می کندذ که این دو از خصوصیات اولیه شوراها و شهرداری هاست.

متاسفانه در سالهای اخیر آستانه تحمل این نهادها در مقابل انتقاد دلسوزان رسانه ای کاهش یافته است.

به گفته کارشناسان عدم انتقاد پذیری افراد و نهادها ریشه در وابستگی آنان به ایدئولوژِهای سیاسی شان دارد.

یک شهردار می تواند وابسته یاعلاقمند بهحزب یا جناحخاصی باشد،اما اعمال نظر آن حزب در امور شهری فاحش ترین اشتباه او خواهد بود.

آنچه در ماده ۵۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی در شرح وظایف شهرداری ها آمده است از قرار زیر می باشد:

۱- ایجاد خیابانها وکوچه هاومیدانها وباغهای عمومی ومجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین موضوع.
۲-تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آبها و فاضل آب و تنقیه قنوات مربوط به شهر و تأمین آب و روشنائی به وسائل ممکنه.

-مراقبت و اهتمام کامل در نصب برگه قیمت بر روی اجناس و اجرای تصمیمات انجمن نسبت به ارزانی و فراوانی خواربار و مواد مورد احتیاج عمومی و جلوگیری از فروش اجناس فاسد و معدوم نمودن آنها.
۴-مراقبت در امو هداری در آبله کوبی و تلقیح واکسن و غیره برای جلوگیری از امراض ساریه.
۵-جلوگیری از گدائی و وا داشتن گدایان بکار و توسعه آموزش عمومی و غیره.
۶-اجرای تبصره ۱ ماده ۸ قانون تعلیمات اجباری و تأسیس مؤسسات فرهنگی و بهداشتی و تعاونی مانند بنگاه حمایت مادران و نوان خانه و پرورشگاه و درمانگاه و بیمارستان و شیرخوارگاه و تیمارستان و کتابخانه و کلاسهای مبارزه با بیسوادی و کودکستان و باغ کودکان و امثال آن در حدود اعتبارات مصوب و همچنین کمک به این قبیل مؤسسات و مساعدت مالی به انجمن تربیت بدنی و پیشاهنگی و کمک به انجمن های خانه و مدرسه و اردوی کار شهرداری در این قبیل موارد و همچنین در مورد موزه ها و خانه های فرهنگی و زندان با تصویب انجمن شهر از اراضی و ابنیه متعلق به خود با حفظ مالکیت به رایگان و یا با شرایط معین به منظور ساختمان و استفاده به اختیار مؤسسات مربوط خواهد گذاشت.

- برآورد و تنظیم بودجه و متمم بودجه و اصلاح بودجه و تفریغ بودجه شهرداری و تنظیم پیشنهاد برنامة ساختمانی و اجرای آن پس از تصویب انجمن شهر، یک نسخه از بودجة مصوب و برنامه ساختمانی به وسیلة فرماندار یا بخشدار به وزارت کشور ارسال می شود.
۹-انجام معاملات شهرداری اعم از خرید و فروش اموال منقول و غیرمنقول و مقاطعه و اجاره و استجاره پس از تصویب انجمن شهر با رعایت صلاح و صرفه و مقررات آئین نامة مالی شهرداریها پیش بینی شده در این قانون.
۱۰-اهداء و قبول اعانات و هدایا بنام شهر با تصویب انجمن شهر.
اعانات پرداختی به شهرداری یا مؤسسات خیریه از طرف وزارت دارائی جزء هزینة قابل قبول اعانه دهندگان پذیرفته می شود و اعانه دهنده نسبت به مبلغ اعانه ای که داده است از مالیات بر درآمد معاف می باشد.
۱۱-نظارت و مراقبت در صحت اوزان و مقیاسها.
۱۲- تهیة آمار مربوط به امور شهر و موالید و متوفیات.
۱۳-ایجاد غسالخانه و گورستان و تهیة وسائل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آنها.
۱۴-اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و همچنین رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچه ها و مساکن عمومی و دالانهای عمومی و خصوصی و پر کردن و پوشاندن چاهها و چاله های واقع در معابر و جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیاء در بالکنها و ایوانهای مشرف و مجاور به معابر عمومی که افتادن آنها موجب خطر برای عابرین است و جلوگیری از ناودانها و دودکشهای ساختمانها که باعث زحمت و خسارت ساکنین شهرها باشد.
تبصره در کلیة موارد مربوط به رفع خطر از بناها و غیره و رفع مزاحمت های مندرج در ماده فوق شهرداری پس از کسب نظر مأمور فنی خود به مالکین یا صاحبان اماکن یا صاحبان ادوات منصوب ابلاغ مهلت دار متناسبی صادر می نماید و اگر دستور شهرداری در مهلت معین بموقع اجرا گذاشته نشود، شهرداری رأساً با مراقبت مأمورین خود اقدام به رفع خطر یا مزاحمت خواهد نمود و هزینة مصروف را به اضافة صدی پانزده خسارت از طرف دریافت خواهد کرد.
مقررات فوق شامل کلیة اماکن عمومی مانند سینماها و گرمابه ها، مهمانخانه ها، دکاکین، قهوه خانه ها، رستورانها، پاساژها و امثال آن که محل رفت و آمد و مراجعة عمومی است نیز می باشد.
۱۵-جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و اعلام اینگونه بیماریها به وزارت بهداری و دامپزشکی و شهرداریهای مجاور هنگام بروز آنها و دور نگاهداشتن بیماران مبتلا به امراض ساریه و معالجه و دفع حیواناتی که مبتلا به امراض ساریه بوده و یا در شهر بلاصاحب و مضر هستند.

۱۶- تهیة مقررات صنفی و پیشنهاد آن به انجمن شهر و مراقبت در امور صحی اصناف وپیشه وران.
۱۷-پیشنهاد اصلاح نقشة شهر در صورت لزوم و تعیین قیمت عادله اراضی و ابنیه متعلق به اشخاص که مورد احتیاج شهر باشد بر طبق قانون توسعة معابر و تأمین محل پرداخت آن و ایجاد و توسعة معابر و خیابانها و میدانها و باغهای عمومی و تهیة اراضی مورد احتیاج برای لوله کشی و فاضلاب اعم از داخل یا خارج شهر و همچنین تهیة اراضی لازم برای ساختمان مخزن و نصب دستگاه تصفیه و آبگیری و متعلقات آنها بر طبق قانون توسعة معابر.
۱۸- تهیه و تعیین میدانهای عمومی برای خرید و فروش ارزاق و توقف وسائط نقلیه و غیره.
۱۹-تهیه و تدوین آئین نامـه برای فراوانی و مرغوبیت و حسن ادارة فروش گوشت و نان شهر و اجرای آن پس از تصویب انجمن شهر.
۲۰-جلوگیری از ایجاد و تأسیس کلیة اماکن که بنحوی از انحاء موجب بروز مزاحمت برای ساکنین یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست. شهرداری مکلف است از تأسیس کارخانه ها، کارگاهها، گاراژهای عمومی و تعمیرگاهها و دکانها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می سازند و اصطبل چهارپایان و مراکز دامداری و بطور کلی تمام مشاغل و کسب هائی که ایجاد مزاحمت و سروصداکند یا تولید دود یا عفونت و یا تجمع حشرات و جانوران نماید جلوگیری کند و در تخریب کوره های آجر و گچ و آهک پزی و خزینة گرمابه های عمومی که مخالف بهداشت است اقدام نماید و با نظارت و مراقبت در وضع دودکشهای اماکن و کارخانه ها و وسائط نقلیه که کار کردن آنها دود ایجاد می کند از آلوده شدن هوای شهر جلوگیری نماید و هرگاه تأسیسات مذکور فوق قبل از تصویب این قانون بوجود آمده باشد آنها را تعطیل کند و اگر لازم شود آنها را به خارچ از شهر انتقال دهد.

در هیچ یک از موارد فوق اشاره ای به اعمال نظر های سیاسی توسط شهردار و معاونین نشده است،حتی کوچکترین کانال و معبری برای ایناعمال نظرها ایجاد نگردیده،در نتیجه اگر شهرداران راهسیاستبازی رادر پیش گرفته و دچارگزینش های جناحی شوند برخلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عمل نموده اند.
انتهای پیام/۹۰۳۱ https://www.asrehamoon.ir/vdcg.393rak97npr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما

زاهدان در كنار چهره نازيباي اسيب هاي اجتماعي از لحاظ شهر سازي نيز شبيه يك دهكده بزرگ است اين ائتلاف ها كه همه انها پشت سرش متنفذين سياسي هستند نمي گذارند افرادي انتخاب شوند كه سابقه خدمت و دلسوزي را به شهر دارند ودر اجرائ قوي هستندشما سابقه اجرايي تمام اعضاي شوراي شهر را بررسي تا ببنيد در اين ميان مقصر كيست؟