تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۵
با توجه به اینکه امسال نتایج کنکور در شهرستان خاش بسیار ضعیف و مورد رضایت نبود از اینرو تفتان ما ۱۴ پیشنهاد اساسی و مهم جهت پیشرفت و بهبود وضعیت آموزشی این شهرستان را منتشر کرد.
۱۴ پیشنهاد برای بهبود وضعیت آموزشی شهرستان خاش/ عدم تشویق معلمان نمونه عمده ترین ضعف آموزشی در خاش
۱۴ پیشنهاد برای بهبود وضعیت آموزشی شهرستان خاش/ عدم تشویق معلمان نمونه عمده ترین ضعف آموزشی در خاش
به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون به نقل از تفتان ما، از اینکه نتایج سال سوم متوسطه و کنکور در شان مردم شریف و فهیم شهرستان خاش نیست و اینکه در شاخص های آموزشی از بسیاری شهرستان ها ضعیف تر هستیم، شکی نیست، اما اگر می خواهیم که قطعاً خواهان هستیم رشد قابل قبول و محسوسی در تمامی شاخص های آموزشی داشته باشیم مواردی را در این یادداشت ذکر می کنم امید است مورد استفاده معلمان شهرستان خاش در جهت پیشرفت و بهبود وضعیت آموزشی شهرستان قرار بگیرد.
۱- انرژی و وقت معلمان نباید صرف مباحث و موارد عبث و بیهوده گردد چون تحلیل انرژی و عدم مدیریت زمان، باعث شده که بسیاری از اوقات مفید آموزشی تلف و هدر رود. بنابراین از روزمرگی اجتناب کرده و با تلاش، برنامه ریزی و همت جمعی در مسیر ارتقاء شاخص ها گام برداریم.
۲ – تخریب و تخطئه ی افراد و اشخاص بدون دلیل و داشتن اطلاعات لازم، شایسته ی جامعه ی فرهنگی ما نیست و براساس واقعیت و بی حب و بغض و براساس آمار و داده های درست و معتبر، منصفانه و علمی، قضاوت، تحلیل و واکاوی نماییم. آیا فرافکنی و متهم کردن این و آن مایه ی تسکین آلام آموزش و پرورش خاش خواهد بود؟ آیا بنده بعنوان معلم نباید جملات شیرین و زیبایی همانند« قانع شدم، اشتباه از سوی من بود، عذر خواهی می کنم، عادلانه و منصفانه قضاوت نکردم، عجولانه تصمیم گرفتم و غیره» را تمرین کنم؟ مگر آدمی جایز الخطا و ممکن الخطانیست؟ پس باید از ظرفیت ها و خرد جمعی شهرستانی، استانی و کشوری به نفع بهبود امور آموزشی استفاده کرد و با افراد، ادارات، نهادها، ارگان های درون سازمانی و برون سازمانی تعامل بین بخشی برقرار کنیم.
حقاً برخی از مسئولان دلسوز همانند اعضای شورای شهر و شهرداری، ستاد مردمی کنکور و بخشدار مرکزی بدون توقع و چشم داشت و بی منت، زحمات و خدمات صادقانه و خالصانه در راستای تقویت امور آموزشی و پرورشی انجام داده اند که قابل تحسین و چشمگیر است، اما هماطور که می دانید آموزش و پرورش امری مستمر، تدریجی و فرایندی کند است که اگر همه با هم یکدل، همسو و هماهنگ باشیم و عاشقانه و بی ریا در راستای تحول فرهنگی شهر خاش قدم برداریم یقیناً در سه سال آینده از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب خواهیم رسید.
۳ – استفاده درست و به موقع از تشویق و تنبیه؛ مثلاً بر اساس اطلاعات موثق، معتبر و اسنادی که موجود است در سال تحصیلی گذشته، نتایج کنکور ریاضی پسرانه دبیرستان دانشگاه خاش از سایر دبیرستان های شهرستان بهتر بود که متاسفانه رییس، معاون و سایر همکاران این دبیرستان به معنای واقعی کلمه و فراخور شان آنان تجلیل نشدند و این غفلت ناخواسته ما موجب عقب و عقیم شدن این رشد چشمگیر شد.
مدیر دبیرستان نمونه خاتم الانبیاء در بسیاری از شاخص ها از جمله معدل کتبی و کل سال سوم، نتایج کنکور؛ معدل کتبی درس به درس، درصد قبولی خرداد و ایجاد فضای شاداب و مهیج برای دانش آموزان و همکاران، نتایج درخشان و عالی در مقایسه با چندین سال اخیر کسب کرده که این همکار فرهنگی باید از همه لحاظ تشویق و تقویت شود.
در بازدیدی که از سوی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان خاش به همراه برخی از همکاران از مدارس دخترانه دانشگاه، نرجس، سمیه و سید رضا دشتی طی سال تحصیلی انجام دادیم؛ واقعاً صداقت، دلسوزی و تلاش مدیران و عوامل اداری و آموزشی مدارس مذکور ستودنی بود به طوری که باید از آن مدیران، معاونین و کادر آموزشی مدارس تقدیر و تشویق صورت می گرفت.
تلاش و برنامه ریزی همه جانبه مدیران مدارس امام خمینی، فاروق اعظم، آیت الله طالقانی و سایر مدارس بسیار ستودنی است. فرهنگیانی که عالمانه و عامدانه؛ تساحل و تسامح دارند باید در ابتدا علت، شناسایی و درمان گردد و درثانی در صورت تکرار و جسارت برخورد شدید و قانونی صورت گیرد چون تضیع حقوق حقه ی دانش آموزان به هیچ وجه قابل پذیرش و اغماض نیست.
مشاهده شده بعضاً برخی از همکاران جسورانه و گستاخانه می گویند که در یک هفته به آموزشگاه می آیم و دو هفته به هیچ وجه نمی آیم. باید برابر ضوابط توبیخ شود. در یک کلام همکاران فعال از منفعل شناسایی و فراخورشان هر کدام عمل شود که لازم است مدیران مدارس در این خصوص دقت بیشتری داشته باشند و غیبت های اینگونه همکاران به صورت مکتوب به اداره آموزش و پرورش گزارش و پیگیری لازم صورت گیرد و دلسوزان عرصه تعلیم و تربیت که در اکثریتند در مجالس، محافل و مجامع عمومی مورد تشویق قرار گیرند.
۴ – از فضای مجازی به نفع و تقویت آموزش و پرورش بهره برداری و استفاده شود نه اینکه روحیه کاری را از افراد دلسوز و تلاشگر سلب کنیم. انتقاد سازنده، سالم و صائب و مبتنی بر مستندات آن هم نه در گروه و جمع، بلکه به شخص خود ایشان و محرمانه امری بسیار پسندیده و تحسین برانگیر است چون هدف و منظور ما حل مشکل است نه تشدید مشکل. همانطور که به حفظ و پاکیزگی محیط زیست خود معقتد و پایبند هستیم. محیط و فضای مجازی را پاکیزه نگه داریم و نباید آلوده باشد و ناخواسته در وادی رذایل اخلاقی و معاصی از جمله تهمت، افترا، دروغگویی، حسادت، کینه توزی، بدبینی، تملق، چاپلوسی و ثناگویی( البته تملق با شکرگزاری از افراد موثر و چهره های شاخص متفاوت است چون در آموزه های دینی داریم« من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق») گام برداریم و همگی باهم مهربان باشیم و اگر نه با این شدت و حدت بسیاری از نیروهای خدوم و صادق به مرور زمان گرایش به افول و رکود خواهند داشت و یا ترک دیار خواهند کرد که هرچند راه حل این نیست. ما اگر به قبل رجوع کنیم خیلی از معلمان دلسوز بودند که شهر خاش را رها کردند و به سایر شهرهای استان رفتند و اگر هم اکنون در کنار ما بودند شاهد این آفت و افت ها نبودیم ولی نامهربانی ما باعث شد که از خدمات ارزنده و غیرقابل وصف آموزشی این فرهنگیان محروم شویم.
۵ – به سخن نغز و پرمحتوای حضرت امام خمینی(یه) به معنای واقعی کلمه عامل و پایبند باشیم که فرمودند: “ابتدایی را دریابید که دانشگاه دیر است” اگر مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول( راهنمایی سابق) قوی داشته باشیم مطمئناً و یقیناً در امتحانات نهایی و کنکور هم قوی خواهیم بود. لذا بازهم یادآور می شوم که نیروهای آموزش ابتدایی و راهنمایی که بی حد و حصر، تلاش می کنند مورد تحلیل قرار گیرند و نیروهایی که بنا به هر دلیل و به هر نحوی دچار ضعف علمی بوده و با آمادگی در کلاس درس حاضر نیستند، شناسایی و با دوره های ضمن خدمت مفید، کارگاه های آموزشی، روش های نوین تدریس و انتقال تجارب و آموخته های علمی تقویت شوند و اگر موثر نبود برابر ضوابط برخورد لازم صورت پذیرد.
۶ – به جای مقایسه با این شهرستان و آن شهرستان، بر اساس برنامه های عملیاتی آموزشگاه خودمان، شاخص ها را ارتقاء دهیم، مطمئن باشید داشته ها، مقدورات، منابع، امکانات، نیروی انسانی و توزیع و چینش نیروی انسانی شهرستان ها و مدارس متفاوت است و لذا باید نقاط قوت را استمرار بخشیم و در اختیار همدیگر بگذاریم و نقاط ضعف را شناسایی و در جهت رفع آن ها قدم برداریم. شناسایی تهدیدها و فرصت ها بر عهده ی مسئولین آموزش و پرورش، فرماندار بعنوان رییس شورای آموزش و پرورش شهرستان و صاحب نظران و دلسوزان عرصه ی تعلیم و تربیت است. چنانچه در هر مدرسه ای براساس واقعیت، رشدی صورت گرفت باید مجموعه ی آن آموزشگاه، مدنظر تماماً آحاد جامعه و مسئولین باشند تا در سنوات آتی با توان و قوای بیشتری در راستای کیفیت امور آموزشی و پرورشی قدم برداشته شود. تمامی مدارس را مربوط به خود و شهرمان بدانیم و مدارس را ناخواسته حزبی، جناحی، سلیقه ای، قومی و غیره قلمداد نکنیم.
۷ – مسئولین آموزش و پرورش نباید از مدارس روستایی مغفول بمانند و باید براساس عدالت آموزشی، نیروی انسانی مناسب و منابع و امکانات مکفی در اختیار داشته باشند و نظارت علمی و عملی واقعی هم صورت پذیرد چون در مدارس شبانه روزی شهر، دانش آموزان روستایی استقرار دارند که با توجه به هزینه های گزاف باز هم بسیاری از دانش آموزان روستایی به خاطر ضعف بنیه ی علمی و فقدان شرایط لازم در مدارس شبانه روزی خاص ریزش کرده و به روستا برمی گردند. لذا باید تمامی مصداق علمی فرمایش مقام معظم رهبری باشیم که فرمودند: ” به روستاییان بیشتر برسید زیرا آنان زبان تشکر و قدرت انتقاد ندارند”.
۸ – نباید در شهر ما رشته های علوم انسانی در مدارس نظری و نیز فنی و حرفه ای و کاردانش بی اهمیت و کم اهمیت تلقی گردد و این رشته ها مخصوص دانش آموزان دارای بنیه علمی ضعیف باشد که این موضوع، مسئولیت مشاورین را مضاعف خواهد کرد و در صورتی که بهترین نتایج کنکور در رشته علوم انسانی است و زیر ساخت رشته ی علوم انسانی در شهر خاش کاملاً فراهم است ولی متاسفانه در دو رشته ی علوم تجربی و ریاضی فیزیک بستر مناسبی نداریم که جای تامل و تاسف دارد.
۹ – از انتقال بی حد و حصر و بدون ضابطه ی نیروهای تخصصی به جد اجتناب شود. نتایج کنکور امسال در رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک رضایت بخش نیست چون دبیران واجد الشرایط مکفی نبودند و بسیاری از دبیران علوم پایه علیرغم میل باطنی خارج از سقف ۲۰ یا ۲۴ ساعت، اضافه تدریس دارند که جای تقدیر و تشکر دارد هرچند خستگی مفرط این دبیران، از کیفیت کار می کاهد.
۱۰- تمامی انتصابات و اعطای مسئولیت ها در مدارس و بدنه ی آموزش و پرورش بر اساس شایسته سالاری صورت پذیرد اگر نه باز هم محکوم به شکست خواهیم بود. صاحب نظران، نخبگان و اساتید در این مسئولیت خطیر، بی حب و بغض و براساس واقعیت ایفای نقش کنند.
۱۱- تابستان امسال فرصت مغتنمی برای مدیران، معاونین، دبیران، همکاران آموزشی، مشاورین، دانش آموزان و اولیاء آنان و متولیان امر آموزش در اداره آموزش و پرورش است که کنکوری فکر کنند و کنکوری برنامه ریزی کنند اگر نه” عیب کسان منگر و احسان خویش * دیده فرو بر به گریبان خویش” و یا “دو صد گفته چون نیم کردار نیست”
۱۲- در شهریور ماه یا ابتدای مهرماه، جمیعاً با هم عهد و پیمان ببندیم وهمایشی برگزار کنیم با موضوع” همه باهم، در مسیر ارتقاء شاخص ها”
۱۳- معضلات و مسائل آموزش و پرورش را عمیق و ریشه ای بررسی کنیم نه سطحی و قشری.
۱۴ – مشاوره تخصصی و انگیزشی برای دانش آموزان، دبیران و سایر مجموعه به ویژه اینکه مشاورین، معاونین و کادر آموزشی مدارس و مجموعه مدیریت آموزش و پرورش در اینکه برای دانش آموزان روی سه اصل مهم؛ الف: چه بخوانیم( نکات مهم، کلیدی، مفهومی، ترکیبی و کنکوری و همجنین اطلاعات جامع در مورد زیرگروه ها و ضرایب دروس) ب: چگونه بخوانیم( اصول و روش های صحیح مطالعه) ج: چرا بخوانیم( فواید و مزایای ادامه تحصیل، فواید رتبه ها و رشته های معتبر و ادامه تحصیل در دانشگاه های صاحب نام و سایر موارد انگیزشی) به جد برنامه داشته باشیم.
” دست در دست هم دهیم به مهر * میهن خویش را کنیم آباد”
در پایان باز هم تاکید می شود که فضای مجازی و واتساپ را تلطیف کنید چون به نفع همه است. برنامه ها را نقد کنیم ولی شخصیت افراد را به هیچ وجه.
——————————-
نویسنده: نعمت الله رحیمی ( فرهنگی)
——————————-
انتهای پیام/4382 https://www.asrehamoon.ir/vdcgwy9u.ak9qu4prra.html
منبع : تفتان ما
نام شما
آدرس ايميل شما