> ورود آقایان به این زیارتگاه ممنوع است از مزار بی بی دوست در سیستان تا گره زدن پارچه ها برای برآوردن حاجت | عصر هامون
تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۱۹
در میان زیارتگاه‌های مختلف منطقه سیستان، مقبره‌ای وجود دارد که هیچ مردی تاکنون اجازه ورود به آنجا را نداشته و حتی مادران باردار با فرزند پسر نمی‌توانند آن را زیارت کنند زیرا اگر فرزند او پسر باشد آسیب دیده و نشانه ای در صورت او باقی می ماند.
ورود آقایان به این زیارتگاه ممنوع است/ از مزار بی بی دوست در سیستان تا گره زدن پارچه ها برای برآوردن حاجت
به گزارش عصرهامون، بی بی دوست نام زیارتگاهی در زابل که تاکنون هیچ مردی اجازه ورود به آن را نداشته است. بنابر روایت های محلی موجود حتی زن باردار هم نباید در این مکان داخل شود زیرا اگر فرزند او پسر باشد آسیب دیده و نشانه ای در صورت او باقی می ماند.
این زیارتگاه در 10 کیلومتری شمال شرق زابل و در مسیر و نقطه اتصال جاده زابل به شهرهیرمند و کانال آبی که از رودخانه هیرمند واقع در شهرستان زهک منشعب می‌شود و از روستای کود و قلعه زاهدان کهنه گذر می‌کند، قرار گرفته‌ است.
 
داستان هایی درباره فوت بی بی دوست  
درباره چگونگی فوت بی بی دوست روایت های مختلفی وجود دارد برخی معتقدند که دختر سیده ای با برادر خود سرگرم شبانی بود و گوسفندان خویش را در ناحیه ای نزدیک به نادعلی می چرانید. هنگامی که تشنگی بر او غلبه کرده بود از رهگذری، که بار خربزه پشت سر خود حمل می کرد درخواست نمود تا خربزه ای به وی دهد اما او خودداری ورزید. دختر سید نفرین کرد که تمامی آن بار به مار و عقرب تبدیل شود و نیز چنین شد. مرد شمشیر برکشید و به قصد جان دختر مرکب راند. مرد همچنان در پی او تاخت تا دختر به جایگاه کنونی زیارت رسید و بر اثر خستگی از رفتن بازماند. پس دعاکرد که ای زمین مرا دریاب و زمین دهان گشود و او درون خاک ناپدید شد و جایگاه فرو رفتن وی در زمین زیارتگاه شد.
 

روایت عامیانه دیگری بیان دارد که در گذشته های دور سه زن (خواهر) وارسته و مومن از مقابل لشکر کفار فرار می کنند. این سه نفر عبارتند از بی بی دوست، بی بی نور و بی بی حور چون کفار نزدیک می شوند این زن که عقب تر از دو خواهرش بوده است از خداوند می خواهد که او را در زمین فرو برد. دو خواهر دیگرش هم در پایین شهر بیرجند به زمین فرو می روند و دست کفار به آن ها نمی رسد. بنابراین از آن زمان این سه مکان مورد احترام مردم است.
در روایت دیگر کشاورزی که از کار باز می گشت و یک الاغ بار خربزه و هندوانه داشت از مسیری عبور می کرد که بی بی ایستاده بود و ایشان طلب یک خربزه یا هندوانه ای از وی کرد، ولی کشاورز از کار از کار روزانه خسته بود در پاسخ به بی بی دوست می گوید که در حال حاضر نمی توانم، تشریف بیاورید منزل بعد از اینکه بار را پیاده کردم به شما از این خربزه یا هندوانه ها می دهم و چون بی بی همان لحظه دلش از این خربزه ها خواسته بود نفرین می کند که الهی که بروی و خربزه ها و هندوانه هایت مار وعقرب شود. کشاورز که به منزلش می رود و بار خربزه و هندوانه را از الاغش پایین می آورد می بیند که همه بار پر از عقرب و مار است. کشاورز با دیدن این صحنه برای شکایت از بی بی نزد پدرش سید صالح می رود و ضمن آنکه ماجرا را شرح می دهد از ایشان گلایه می کند که دخترش او را نفرین کرده و این طور شده است.
چون سید صالح، پدر بی بی از سواستفاده دخترش از قدرت معنوی که داشته آگاه می شود، به شدت ناراحت می شود و در حالت ناراحتی می گوید: اگر بی بی را بگیرم می کشم. از طرفی افرادی این خبر را به بی بی می رسانند ایشان از خانه فرار می کند و ابتدا به منطقه دشت گریچ می رسد و سپس به منطقه خاشرود و بعد از آن به منطقه کده می رود و به یک ایرانی شیعه دامنه فرارش را می گوید و از وی می خواهد که او را به خاک ایران هدایت و راهنمایی کند.
 

از طرفی پدر و مادر بی بی که می بینند بی بی گمشده است به سید حسین برادرش می گویند: باید بی بی را پیدا کنی، در غیر این صورت به خانه برنمی گردی، سید حسین نیز منزل به منزل سوال پرسان دنبال بی بی می رود تا اینکه پس از چند روز در همین منطقه که بی بی دفن شده است، او را می بیند. به دلیل خستگی زیاد و تعصب به خواهرش می گوید: بایست و گرنه می کشمت. او که به شدت ترسیده بود از خدا می خواهد زمین دهن باز کند تا پنهان شود. به اذن خدا این کار صورت می گیرد و بی بی دوست در این منطقه دفن می شود.

گره زدن پارچه برای برآوردن حاجت به درخت گز
 یک از رسوم بقعه بی بی دوست، دخیل بستن بیماران است. بیماران مصروع و زنانی که بچه دار نمی شوند به زیارت بی بی دوست می آیند و شب را تا صبح در این مقبره می مانند. آرامگاه بی بی دوست دربین مردم سیستان و استان خراسان و عده ای از مردم افغانستان، دارای اهمیت خاصی است و معتقدان زیادی دارد.
 

یک درخت کهنسال گز در قسمت جنوبی چنان ریشه دارد که گویی مقبره را دربرگرفته است و مردم برای این درخت نیز احترام زیادی قائل هستند و کسی اجازه ندارد به این درخت آسیب برساند یا شاخه ای از آن را جدا کند. معتقدند اگر فردی چنین کاری انجام دهد حتما به او ضرر خواهد رسید و سزای بی احترامی خود را خواهد دید.
از خاک مقبره نیز برای تبرک و رفع گرفتاری بنابر اعتقادات استفاده می شود و گاه این خاک را زائران به دیگر شهرها می برند. پارچه های رنگی آویخته به درخت گز نزدیک مقبره توجه همگان را به خود جلب می کند. این پارچه ها برای براوردن حاجت به درخت گز گره زده می شود.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcbf8b8frhbg0p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها