تاریخ انتشار :شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۳
در حالی هشت سال از آغاز تکمیل پروژه راه آهن چابهار- زاهدان می گذرد که اتمام این پروژه نیازمند ٤ هزار ميليارد تومان اعتبار دیگر است.
راه آهن چابهار- زاهدان
راه آهن چابهار- زاهدان
به گزارش عصرهامون، در حالی هشت سال از آغاز عملیات احداث قطعه اول خط آهن چابهار - زاهدان - مشهد از چابهار به زاهدان به طول 570 کیلومتر می گذرد که پروژه راه آهن چابهار- زاهدان یکی از مهم‌ترین طرح‌های ریلی کشوراست که می‌تواند در صورت به سرانجام رسیدن پل ارتباطی میان کشورهای آسیای میانه با دریای آزاد از طریق ایران، تحولی شگرف برای توسعه ترانزیت و همچنین رشد و شکوفایی اقتصادی محرومترین استان کشور باشد.
طرحی که حمید بهبهانی وزیر وقت راه و ترابری در این زمینه، راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد را نجات دهنده شرق ایران خوانده و گفته بود: با ایجاد این کریدور بندرعباس به سرخس و تفتان متصل و سه راه عبور برای خروج از ایران تعریف می شود که موجب پویایی صنعت و کشاورزی و ارسال نفت و گاز به صورت مستقیم است.
 
تکمیل پروژه راه آهن چابهار- زاهدان نيازمند ٤ هزار ميليارد تومان اعتبار
با این تفاسیر اما در کنار همه این مزایا، این طرح از پیشرفت بسیار کندی برخوردار است به گونه ای که تکمیل مهمترین طرح ریلی کشور(پروژه راه آهن چابهار- زاهدان )نیازمند ٤ هزار ميليارد تومان اعتبار است.
در همین خصوص در بازدیدی که 4 مرداد ماه جاری استاندار سيستان و بلوچستان و معاونين وزير راه و شهرسازی از پروژه احداث پروژه خط آهن چابهار - زاهدان داشتند جزئيات و مشكلات موجود را از نزديک مورد بررسی قرار دادند.
طبق اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان کارفرمای این پروژه وزارت راه و شهرسازی و پیمانکار آن قرارگاه خاتم الانبیا اعلام شده است که  پروژه مذکور در ٨ قطعه مجزا تعریف شده  و پیشرفت فیزیکی آن در کل ٣٣ درصد و پیشرفت فیزیکی عملیات خاکی آن ٤٨ درصد گزارش شده است.
با توجه به اطلاعات موجود هم اکنون نزدیک به ٢ هزار نفر در این پروژه اشتغال داشته و ٧٠٠ دستگاه در آن درحال فعالیت هستند.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تاکنون هزار میلیارد تومان در پروژه هزینه و ٤ هزار میلیارد تومان دیگر برای اتمام آن نیاز است.
به گزارش عصرهامون 15 آذرماه سال 1389 بود که در جریان سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت به چابهار، طی مراسمی عملیات احداث قطعه اول خط آهن چابهار - زاهدان - مشهد از چابهار به زاهدان به طول 570 کیلومتر که مصوب سفر دوم هیئت دولت به سیستان و بلوچستان است، آغاز شد.
این خط ریلی که از چابهار آغاز و با عبور از ایرانشهر، خاش، زاهدان، نهبندان، بیرجند، قاین و گناباد از طریق ایستگاه کالشور در حوزه شهرستان تربت حیدریه به راه آهن بافق - مشهد متصل می شود و با بهره برداری از این طرح، سیستان و بلوچستان از چند مسیر به راه آهن سراسری جمهوری اسلامی و چندین کشور همسایه ایران متصل خواهد شد. خط آهن چابهار - مشهد 1350 کیلومتر طول، 11 کیلومتر پل و 12 کیلومتر تونل دارد و 3 میلیارد یورو اعتبار برای آن در نظر گرفته شده که از طریق فروش کارخانه های دولتی تأمین می شود.
حجم خاکبرداری این پروژه 44 میلیون متر مکعب و حجم خاک ریزی آن 40 میلیون متر مکعب است. طراحی سرعت برای قطارهای مسافربری در این طرح 160 کیلومتر در ساعت و برای قطارهای باری نیز 120 کیلومتر در ساعت است که به این ترتیب مسیر ریلی زاهدان - مشهد حداکثر در مدت زمان 13 ساعت طی خواهد شد. قطار مسیر چابهار - مشهد می تواند بین 3 هزار تا 3 هزار و 500 تن بار را جابه جا کند که این امر موجب پهلوگیری کشتی هایی با تناژ بالا در ادامه طرح توسعه بندر چابهار می شود.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdchixnz-23nv6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما