سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ ,19 January 2021
0
Share/Save/Bookmark
۰
در حالی قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان عامل پدید آمدن بیش از 30درصد تصادفات جاده ای است که وجود این بمب های متحرک در این استان مرزی به کابوس شبانه رانندگان و ساکنین جنوب شرق کشور تبدیل شده است.
به گزارش عصرهامون، سیستان و بلوچستان نامی آشنا برای همه مردم ایران است، پهناورترین استان کشور که با وجود دارا بودن خصوصیات خاص طبیعی و ژئوپولیتیک همواره نامش با واژه محرومیت و بیکاری همنشین بوده است، با وجود اینکه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران تلاش ها و اقدامات بسیار خوبی برای زدودن چهره محرومیت از این منطقه ویژه مرزی کشورمان انجام شده اما به دلیل کثرت محرومیت های موجود در این استان و عدم توجه به مردمان مظلوم آن در زمان حکومت شاهان ستمگر ایران، این اقدامات مثبت هم نتوانسته کاری از پیش ببرد و همچنان در جای جای آن مشکلاتی چون فقر، بیکاری، قاچاق، اعتیاد و نبود امکانات اولیه زندگی و آموزشی موجب بروز معضلات فراوان اجتماعی و فردی برای ساکنین این استان شده است.
از گذشته دور تا کنون به دلیل مرز های طولانی سیستان و بلوچستان با دو کشور فقیر پاکستان و افغانستان و همچنین مرز آبی بین المللی با دیگر مناطق جهان قاچاق سوخت به یکی از مهمترین معضلات این استان پهناور تبدیل شده است از سوی دیگر تفاوت شدید قیمت سوخت در ایران نسبت به کشورهای همسایه و بالارفتن ارزش دلار نسبت به ریال در چند ماه اخیر موجب دامن زدن به این آتش زیر خاکستر شده است به گونه ای که امروزه  تردد زنجیره وار خودروهای حامل سوخت در جاده‌های جنوبی سیستان و بلوچستان به خصوص در شهرستان های مرزی چون سرباز، سراوان، چابهار و خاش برای هیچ یک از ساکنین این مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان غریب و نا آشنا نیست، و هر روزه رانندگان حاضر در جاده های این استان شاهد حضور بی شمار قاچاقچیانی هستند که با پوشاندن پلاک های خودروهای خود بی هیچ ترسی از قانون در همان جاده‌های قانونی و دولتی می‌تازند و کمی مانده به پاسگاه های پلیس در یک چشم بر هم زدن به بیراهه زده و به یک باره در ستونی از گرد و خاک پنهان می‌شوند و ماموران و قانون را دور می‌زنند و جان شهروندان را به بازی می‌گیرند.
از سوی دیگر فقر و بیکاری در جای جای این استان پهناور موجب شده تا امروزه در بسیاری از روستاهای کوچک و بزرگ جنوب سیستان و بلوچستان خانه‌های روستاییان تبدیل به انبارهای بزرگی برای ذخیره سوخت قاچاق شود و هر روزه سیل عظیمی از خودروهای سنگین و اتوبوسهای بین شهری به این خانه ها سرازیر شده و سوخت گرانبهای کشور را به بهایی اندک به آنان به فروش می‌رسانند تا پس از چند روز ذخیره به بمب های متحرک جاده ای سپرده شود تا به آن سوی مرزها منتقل شود، در این میان آن چیزی که بیش از همه توجه هر کسی را به خود جلب میکند این حقیقت است که بسیاری از رانندگان این بمب های متحرک جاده ای را جوانان بیکار و فاقد گواهینامه ای تشکیل می دهند که فرار از دست پلیس و رانندگی با سرعت سرسام آور و عدم رعایت قوانین را جزو افتخارات خود می‌دانند و در خوابی خودساخته این شغل را برای هیجان بیشتر انتخاب کرده اند.

اختلاف شدید قیمت عامل اصلی افزایش قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان
در واقع دو عامل افزایش روز افزون جمعیت جوانان بیکار و تحصیل کرده در سیستان و بلوچستان از یک سوی و رشد روز افزون محرومیت های غیرقابل انکار اقتصادی از سوی دیگر زمینه ساز این معضل جدی شده تا مناطق مرزی شرق کشور به محلی برای عبور غیرقانونی ساکنین این مناطق از مرزهای طولانی سیستان و بلوچستان با دو کشور غیر قانونمند پاکستان و افغانستان  و به تبع آن، قاچاق کالا، مواد مخدر، اسلحه، سوخت، دام و سایر اقداماتی که مخل امنیت مرزها کشورمان است، شود به گونه ای که تنها در طول شش ماهه نخست سال جاری و یک دهه اخیر به دفعات در همایش ها و جلسات مختلفی که در این منطقه از کشورمان برگزار شده از زبان مسئولان استانی آمارهایی از ورود چشمگیر کالاهای قاچاق به سیستان و بلوچستان و خروج سوخت از مرزهای شرقی شنیده شده و هر کس به نوبه خود در حیطه مسئولیتی که قرار دارد همواره بر  ضرورت پیشگیری و کنترل این معضل بزرگ تاکید کرده و مبارزه با آن را از مهمترین راهکارهای توسعه مناطق مرزی عنوان کرده است.
در حالی که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی مهمترین عامل رشد چشمگیر قاچاق سوخت در مقابل دیگر انواع قاچاق، اختلاف شدید قیمت فراورده های نفتی در داخل مرزهای ایران با بازارهای جهانی به خصوص در کشورهای افغانستان و پاکستان است که این تفاوت قیمت چندین برابری در کنار کاهش ارزش ارز ملی در برابر دلار موجب تطمیع  ساکنان مرزی که اغلب بیکار بوده و شغل ثابتی ندارند شده تا آنان سرمایه های ملی را فدای مشکلات خود کرده تا از این راه به درآمدی هنگفت دست پیدا کنند.
 
 
 سودجویانی که از مشک های سوخت کره می گیرند
سیستان و بلوچستان در گذشته نه چندان دور به انبار غله ایران شهرت داشته و همواره مشک های شیر زنان این دیار در حرکت بوده تا محصولات لبنی را با کیفیتی بالا برای مردمان این سرزمین بهشتی به ارمغان بیاورد اما خشکسالی‌های یک دهه گذشته در کنار افزایش نرخ بیکاری در شهرهای مرزی موجب شده تا شرایط در این استان به حد بحران برسد تاجایی که به گفته نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نرخ بیکاری در روستاهای سیستان و بلوچستان به بیش از 40 درصد برسد و همین نرخ بالای بیکاری موجب شده تا بسیاری از ساکنین این استان مجبور شوند تا به شیوه ای نوین  مشک هایی که روزگاری از شیر درون آن کره استخراج می‌شد و سیستان و بلوچستان را به قطب تولد مواد لبنی کشور تبدیل کرده بود تبدیل به ظرف های حمل سوخت قاچاق شده تا این سرمایه ملی با استفاده از روشهای گوناگون و خطرات زیاد به آن طرف مرز حمل شود و در کنار ایجاد مشکلات اقتصادی فراوان موجب مرگ و میر مردم بیگناه این منطقه از کشورمان شود..
به گفته یکی از قاچاقچیان سوخت در شهرستان سراوان مهمترین دلایل استفاده از مشک برای قاچاق سوخت فرار از جریمه های سنگینی است که سیستم قضایی و انتظامی برای قاچاق سوخت در نظر گرفته است چراکه استفاده از گالن‌های پلاستیکی برای قاچاقچیان در هنگام دستگیری دردسر ساز می شود به گونه ای که مراجع قضایی بر اساس تعداد آنها نسبت به جریمه و صورتجلسه اموال کشف شده قاچاق اقدام می کنند که همین موضوع موجب شده تا قاچاقچیان امروزه سوخت قاچاق را درون مشک های پلاستیک جای داده و با استفاده از خودروهای سواری برای دور ماندن از چشم ماموران انتظامی آن را جا به جا کنند و هرگاه احساس خطر کرده و تحت تعقیب نیروهای جان برکف انتظامی و سپاه قرار گرفتند با پاره کردن مشک‌ها و جاری ساختن سوخت قاچاق بر کف جاده هم مدرک جرم خود را پاک کنند و هم با لغزنده ساختن جاده مانع تعقیب خود شوند که همین موضوع موجب شده تاعلاوه بر اینکه خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست سیستان و بلوچستان وارد شود موجب لغزندگی جاده های این استان و تصادفات بیشماری در محورهای مواصلاتی این منطقه می شود.
 
در واقع ترفند استفاده از مشک‌های پلاستیکی که تنها با هدف قاچاق سوخت ساخته می شود برای مردم استان و نیروهای انتظامی شیوه غریب و پنهانی نیست و همه با آن آشنایی دارند و حتی شاهد تبلیغات گسترده ای از سوی فروشندگان مواد پلاستیکی در سطح شهر زاهدان و سراوان هستیم که ابزار این کار غیرقانونی را تهیه کرده و به دون ترس از جریمه و برخورد قضایی با تبلیغ فروش مشک برای قاچاق سوخت به سودی هنگفت میرسند.
 
تصادف خونین خودروی حامل قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان
بامداد 2 مهرماه ماه سال جاری سرعت بالا و حرکت خلاف مسیر یک خودرو حامل سوخت قاچاق در جنوب استان موجب شد تا در برخورد برخورد این وانت تویوتا حامل سوخت قاچاق با دو خودوری سواری پژو و پراید در محور زاهدان به خاش حوالی «چانعلی»، ۶ نفر جان خود را از دست دادند.
اخباری که هر ماه تکرار می‌شود
برخورد یک دستگاه وانت تویوتا حامل سوخت قاچاق با تراکتور حامل کارگر در زاهدان ۵نفر جان خود را از دست دادند.
اجساد ۵ جانباخته مربوط به تصادف خودرو سوخت قاچاق در برخورد با تراکتور جهت شناسایی به پزشک قانونی زاهدان تحویل داده شد.
9کشته و زخمی در تصادف خودروی حامل سوخت قاچاق در سیستان و بلوچستان
پیش از این نیز در اردیبهشت ماه سال جاری قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان باعث انفجار یک خودروی حامل سوخت شده که در این حادثه علاوه بر خودرو، راننده نیز به آتش کشیده شده است.
در پی واژگونی پژو405 حامل سوخت قاچاق در محور بمپور- بم، راننده و سرنشین خودرو در میان شعله های آتش جان باختند.
قاچاق سوخت و حوادث ناشی از آن که این روزها به یکی از اخبار عادی و معمول در رسانه‌های سیستان و بلوچستان تبدیل شده است با وجود اینکه بر اساس آمارهای منتشره به طور متوسط در هر ماه یک تا 5 نفر به دلیل برخورد خودروهای حامل سوخت در محورهای جنوبی سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داده یا در تصادفات ناشی از بی احتیاطی و تخلیه سوخت از سوی این خودروها به کام مرگ فرو رفته و یا تا ابد خانه نشین می شوند و طنین این زنگ خطر سالهاست آرامش روانی بسیاری از مردم این استان محروم را بر هم زده اما گوش شنوایی برای حل این مشکل در بین مسئولان پیدا نشده و هیچ اقدام چشمگیری از سوی دولت یازدهم و دوازدهم برا مقابله با آن صورت نگرفته است در واقع باید گفت دیگر چشمانمان به دیدن اینگونه تصادفات عادت کرده و دیگر عمق فاجعه را نمی‌بینیم.
 

 
خرید و فروش کارت سوخت غیرقانونی است
محمد علی حمیدیان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با تأکید بر ضرورت ساماندهی کارت‌های بازرگانی استان، اظهار داشت: پالایش و نظارت مستمر بر عملکرد دارندگان کارت‌های بازرگانی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و صمت، معدن و تجارت استان مکلف است تا این فرآیند را با استفاده از ابزارهای موجود محقق نمایند.
معاون رئیس کل دادگستری استان همچنین بر ممنوعیت واگذاری کارت های بازرگانی به هر شکل ممکن به اشخاص دیگر تأکید کرده و افزود: با همکاری نهادهای متولی اعم از دفاتر ثبت اسناد رسمی و نهادهای صدور کارت این مهم در سیستان و بلوچستان در حال اجراست.
وی بیان کرد: با عنایت به الزامات ۹ گانه دریافت کارت‌های بازرگانی، کمیته پایش کارت‌های بازرگانی از تیرماه سال جاری آغاز به کار کرده و تاکنون از ۴ هزار کارت موجود در استان  بیش از 135 فقره باطل شده و همچنین باعنایت به حمایت از حقوق مصرف‌کننده در مقطع فعلی و با رویکرد پیشگیری از بروز نوسانات قیمتی در بازار از صدور ۴۲ قلم کالای اساسی از مرزهای استان جلوگیری می‌شود.
 حمیدیان در ادامه با تأکید بر ساماندهی عرضه سوخت و پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی، ابراز داشت: متأسفانه در مقطع فعلی باید بپذیریم منشاء عمده قاچاق سوخت از مرزهای شرقی کشور از استان‌های دیگر کشور است و برای پیشگیری از آن نیز نهادهای اجرایی مکلف هستند تا صیانت از محورهای مواصلاتی و راستی‌آزمایی بارنامه های نفتی را با دقّت بیشتری مدنظر قرار دهند.

مبارزه با قاچاق سوخت امری همگانی است
وی خاطرنشان کرد: همچنین در استان نیز با هماهنگی خوبی که در کارگروه پیشگیری از قاچاق سوخت شده است گلوگاه های عمده ورود محموله‌های سوخت نظارت شده و مقرر است تا در آینده ای نزدیک این گلوگاه ها به ماهواره های "وی ست" تجهیز شده تا با ظرفیت سامانه بارنامه برخط امکان بروز قاچاق فرآورده‌های نفتی را به حداقل کاهش دهیم.
 

 
 رئیس کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز استان همچنین بر ضرورت نظارت و بازرسی های مضاعف در سطح عرضه فرآورده های نفتی تأکید کرد و گفت: نصب دوربین های "آی پی دار"جایگاه های عرضه سوخت، تعیین ساعات ارائه خدمات در جایگاه های عرضه سوخت مستقر در محلات آلوده، ابطال و انسداد بیش از ۱۳۵ هزار کارت سوخت، برخورد قاطع با خودروهای حامل فرآورده های نفتی قاچاق و تأکید بر استفاده از ناوگان حمل و نقل ریلی در انتقال محموله‌های سوختی مورد نیاز استان، تنها گوشه ای از اقدامات کارگروه و نهادهای متولی در صیانت از فرآورده های نفتی و پیشگیری از قاچاق سوخت است.
 حمیدیان در پایان از تشکیل دو هزار و  ۷۸۷ پرونده مرتبط با قاچاق سوخت، شناسایی 130 محل دپوی سوخت و کشف بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق به ارزش بیش از 736 میلیارد ریال در ۶ ماهه نخست سال جاری خبر داد و تصریح کرد این مقدار از جرم نشان دهنده سود آوری این قاچاق است و باید همه دست به دست هم داده تا جلوی خروج سرمایه های ملی گرفته شود.
حال باید دید یک بار برای همیشه مسئولین با دیدن آمارهای موجود و کشته های ناشی از اینگونه حوادث و آسیب های ناشی از قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان اقدامی مثبت انجام خواهند داد و آرامش را به این دیار باز می گردانند یا اینکه سودجویان همچنان سرمایه های ملی را قاچاق کرده و با جان مردم بازی می کنند.
 

انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۰۵۹۵۶


ارسال