تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۸
جاده های غیر استاندارد و فرسوده سیستان و بلوچستان به دلیل عدم روشنایی و نداشتن برخی تابلوهای هشدار دهنده در کنار عرض کم و فرسودگی آسفالت به بلای جان شهروندان این استان تبدیل شده است.
افزایش چشمگیر تصادفات جاده ای در جنوب شرق کشور
افزایش چشمگیر تصادفات جاده ای در جنوب شرق کشور
به گزارش عصرهامون، تصادفات جاده ای عامل بسیاری از مرگ و میرهای این روزها در سیستان و بلوچستان است به گونه ای که حتی مهمترین عامل نقص عضو و از کارافتادگی در این استان را نیز می توان همین تصادفاتی دانست که در جاده های گاها باریک و غیر استاندارد این منطقه از کشورمان به وقوع می پیوندد.
به طور کلی و بر اساس آمارهای منتشره از سوی مراجع رسمی در هر ساعت یک تصادف در جاده های سیستان و بلوچستان به وقوع می پیونند که عواملی چون سرعت زیاد، ایمن نبودن وسایل نقلیه، استاندارد نبودن راه ها و دیگر عوامل مرتبط موجب می شود تا هر یک از این تصادفات به اتفاقاتی ناگوار تبدیل شده و خانواده یا خانواده هایی را داغدار کند.
در همین رابطه به سراغ رئیس پلیس راه شمال استان رفته تا وضعیت راه های سیستان و بلوچستان را از وی جویا شده و علت تصادفات بیشماری که در این منطقه اتفاق میافتد را از او جویا شویم.
سرهنگ کشواد بهروزی راد در پاسخ به این سوال که وضعیت راه های شمال استان را در خصوص شاخص های کیفیت محورهای مواصلاتی و مدیریت مطلوب حمل و نقل جاده ای را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: بی شک راه های مواصلاتی ما با مشلات بسیاری مواجه است و نمی توانیم این حقیقت را انکار کنیم که عامل بسیاری از تصادفات جاده ای با وجود سرعت زیاد رانندگان و انحراف به چپ آنان همین جاده های دو طرفه و باریک است.
وی افزود: با وجود اینکه بر اساس استانداردهای موجود کشوری به ازای هر 100 کیلومتر راه ما چیزی در حدود 20 کیلومتر بزرگراه داریم اما شاخصه ها در سیستان و بلوچستان بسیار پایین تر بوده به گونه ای که در این استان به ازای هر 100 کیلومتر راه مواصلاتی تنها 2 کیلومتر بزرگراه وجود دارد.
رئیس پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه از جمع 11هزار کیلومتر راه مواصلاتی تنها 2درصد بزرگراه وجود دارد، بیان کرد: بسیاری از جاده های موجود در سطح استان از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و به دلایلی چون عرض کم، پیچ های تند، فرسودگی، نداشتن روشنایی و علائم هشدار دهنده و دیگر فاکتورهای مورد نظر، برای رانندگان خطر آفرین است.
وی ادامه داد: به دلیل هم مرز بودن سیستان و بلوچستان با دو کشور همسایه و آب های بین المللی این استان دارای حجم بالای واردات، صادرات و ترانزیت کالاست و به هیچ عنوان محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان پاسخگوی چنین حجمی از تردد نیست که متاسفانه قاچاقچیان سوخت نیز بر این مشکل افزوده و خود عاملی برای تصادفات بیشتر شده اند.

شناسایی 20نقطه حادثه خیز در شمال استان
بهروزی راد در ادامه با اشاره به اقدامات پلیس راه شمال استان در راستای کاهش سوانح جاده ای، اذعان داشت: این یگان در این خصوص اقدام به برگزاری جلسات متعددی با اداره راهداری و حمل ونقل استان کرده است و با توجه به پیگیری های متعدد انجام شده مقرر گردید تا به صورت ویژه 20 نقطه حادثه خیز در سطح استان تا دهه فجر امسال اصلاح شود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین جانمایی مجدد سامانه های هوشمند ثبت تخلفات و بهره برداری از آن در 2 ماه آینده، جانمایی و نصب مجدد چراغ سولار ( پلیس مجازی) در سطح محورهای مواصلاتی در کنار اجرای خطوط اکستروژن طولی و عرضی در سطح محور و نقاط حادثه خیز و توزیع 3 هزار بروشور آموزشی در بین رانندگان در مقابل مقرهای پلیس راه از دیگر اقدامات انجام شده و در دست اقدام این نهاد است.
رئیس پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان با بیان دیگر اقدامات و برنامه های این نهاد برای کاهش تصادفات جاده ای، گفت: توزیع 100 کلاه ایمنی در بین راکبین متور سیکلت در روستاهای تابعه پلیس راه، تهیه و تولید مستند سفر ایمن با همکاری صدا و سیما و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای در 15 قسمت 20 دقیقه ای ( جمعا 300 دقیقه) از ابتدا شهریور ماه تاکنون در کنار دیگر برنامه های محوری، برای کاهش تصادفات جاده ای مدنظر پلیس راه سیستان و بلوچستان است.
وی همچنین با اشاره به آمار ضرب و جرح و فوتی های ناشی از تصادفات جاده ای چند ماهه اخیر و مقایسه آن با سال گذشته، اظهار داشت: در سال 96 تعداد 355 نفر در تصادفات جاده ای سیستان و بلوچستان فوت کرده که این آمار نسبت به سال 95با 3درصد افزایش روبه رو بوده است.

افزایش چشمگیر تصادفات جاده ای در سیستان و بلوچستان
بهروزی راد افزود: در 5 ماهه نخست سال جاری نیز تعداد 194 نفر بر اثر تصادفات جاده ای فوت کردند که متاسفانه باید بگوییم که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش32% رو به رو بوده است.
وی با اشاره به اینکه آمارهای تصادفات جاده ای در 5ماهه نخست سال جاری نگران کننده است، بیان کرد: با مقایسه آمارهای تصادفات در 5 ماهه ابتدایی سال 97 با سال گذشته به این نتیجه میرسیم که در تصادفات جاده ای در سال جاری 165 نفر مجروح شده اند که نسبت به سال 96 با افزایش 42% رو به رو هستیم و این آمارها نشان دهنده افزایش چشمگیر فوت و جرح در تصادفات امسال است.
رئیس پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه عامل بسیاری از تصادفات جاده ای اشتباه عامل انسانی است، گفت: مهمترین توصیه ای که می توانیم به شهروندان استان برای تحقق سفری ایمن و کاهش تصادفات جاده ای داشته باشیم این است که نکات ایمنی را رعایت کرده و به قوانین احترام بگذارند تا فرشته نجات خود و خانواده خود باشند.

جاده های دوطرفه عامل اصلی بسیاری از تصادفات استان
وی ادامه داد: رانندگان محترم می بایست در زمان خستگی حتما در اولین استراحت گاه توقف و استراحت کنند چرا که بر اساس استانداردهای بین المللی هر راننده باید پس از هر 2 ساعت رانندگی توقف کرده و15 دقیقه استراحت کند.
بهروزی راد با بیان این مطلب که رانندگان باشد همواره با سرعت مطمئنه حرکت کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به دوطرفه بودن محور های استان مهمترین عامل تصادفات رخ به رخ سبقت غیر مجاز می باشد لذا رانندگان محترم می بایست به این امر توجه داشته و از سبقت غیر مجاز جدا خود رای نمایند و همواره با سرعت مطمئنه رانندگی کنند و فاصله خود را با خودروی روبه رو حفظ کنند.
وی اذعان داشت: حواس پرتی یکی دیگر از عوامل خطرآفرین در رانندگی است و رانندگان عزیز باید از هرگونه خوردن و آشامیدن در حین رانندگی پرهیز کرده و به هیچ عنوان نباید از تلفن همراه در زمان رانندگی استفاده کنند.
رئیس پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان در پایان با آرزوی سفری خوب و سلامت برای همه ملت ایران، تصریح کرد: پلیس تنها برای محافظت از جان و مال مردم خدمت کرده و حضور نیروهای پلیس راهور در جاده ها تنها با هدف تامین امنیت رانندگان است و در همین راستا همه مردم باید با این خدمت گذاران خود همکاری کرده و خود را یاور و همکار پلیس بدانند و در صورت بروز هر مشکل و تصادف سریعا مراتب را با سامانه 110اطلاع دهند تا در کوتاه ترین زمان همکاران ما به یاری شما بشتابند.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcfxvdytw6dxva.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما