جمعی از والدین دانش آموزان دبستان طالقانی زاهدان گفتند: بر اثر بارش باران ستون های مدرسه ترک برداشته که دست اندرکاران این مدرسه، اقدام به اتصال ستون ها با طناب به درب کلاس کرده اند.
به گزارش عصرهامون، هنوز چندماهی از حادثه تلخ دبستان اسوه حسنه زاهدان که به علت استفاده از بخاری نفتی طعمه حریق شد و جان چهار دانش آموز را گرفت، نمی گذرد که اینبار خانواده ها از نگرانی سلامت جان فرزندان خود در یکی از قدیمی ترین مدارس این کلان شهر سخن می گویند.
دبستان طالقانی که سال ۱۳۲۸ تاسیس شده و گفته میشود نیمی از مردم شهر همینجا درس خواندهاند.
مدرسه ای که به قول "حسن علی شیخ مدیر شیفت ب این دبستان" هیچگونه استحکام و دوامی در برابر زلزله و خطرات ایمنی ندارد به گونه ای که اگر حادثه ای رخ دهد وی مسئولیت آن را برعهده نخواهد گرفت چرا که بارها به مسئولان امر از وضعیت این مدرسه هشدارهای لازم را داده است. گفته می شود هم اکنون قریب به 950 دانش آموز در این مدرسه مشغول به تدریس هستند.
با این تفاسیر اما صبح امروز والدینی که فرزندان آنها در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند از اقدامی عجیب خبر داده و گفتند: بر اثر بارندگی های اخیر ستون های این مدرسه ترک برداشته و مسئولان این ستون ها را با طناب به درب کلاس متصل کرده اند این درحالی است که این کلاس 42 دانش آموز دارد که جان آنها در معرض خطر است.
به گفته این والدین، اگر ما هزینه تحصیل فرزندان خود در مدارس غیرانتفاعی را داشتیم قطعا این وضعیت را تحمل نمی کردیم. حال از مسئولان تقاضای رسیدگی داریم که اگر می توانند کلاس های این مدرسه را تعمیر و دانش آموزان را از وقوع هرگونه اتفاق ناگواری نجات دهند در غیراین صورت مجبور هستیم مانع مدرسه رفتن فرزندان خود شویم.
علی ایحال علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد چرا که این مدرسه ظاهری فریبنده داشته و اگر چه در و دیوار آن نقاشی شده و معماری سنتی دارد اما از ایمنی برخوردار نیست. مدتهاست که سقف آن دچار آسیبهای جدی شده و مسئولان مدرسه میگویند با اندک بارندگی، سقفها چکه میکنند و گاهی شاهد افتادن تکههای خشتی از آن بودهاند.
گفته می شود این مدرسه 70 ساله با شماره 3637 در اسفند 1379 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و روزانه پذیرای تعداد زیادی دانش آموز است.
علاج واقعه بعد از وقوع فایده ندارد
حال باید دید مسئولان آموزش و پرورش، نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و میراث فرهنگی چه تدابیری در این خصوص می اندیشند.