تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۰
کلانشهر زاهدان با جمعیتی قریب به 800 هزار نفر همچنان از خدمات حمل و نقل عمومی در بخش اتوبوسرانی به شکل شایسته بی بهره است.
مشکلات اتوبوسی زاهدان ایستگاه پایان ندارد!
به گزارش عصرهامون، چندیست که معضل ترافیک دامن گیر شهروندان زاهدانی شده و روح و روان مردم را به بازی گرفته است.

بی تردید توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و ترغیب شهروندان به استفاده از آن علاوه بر کاهش بار ترافیک، موجب کاهش آلودگی هوا نیز می شود؛ اما تصور تحقق این هدف بدون برنامه ریزی برای بالا بردن سطح کیفی خدمات و استاندارد سازی ناوگان خیالی محال است.

اصلاح و تقویت خطوط اتوبوسرانی زاهدان می تواند تا حد زیادی از حجم تراکم خودروها در هسته مرکزی و دیگر خیابان شلوغ این شهر بکاهد و از جولان خودروهای تک سرنشین در ساعات اوج ترافیک جلوگیری کند.
 

فشارها و نابسامانی های اقتصادی سبب شده تا قشر وسیعی از مردم، امکان استفاده از تاکسی و مسافربرهای شخصی را نداشته باشند و اتوبوس مهم ترین وسیله نقلیه شان محسوب شود.

بنا به طرح جامع حمل و نقل شهری و به استناد برآوردهای انجام شده و آنالیزهای صورت گرفته توسط متخصصین، هر شهر به ازای هر هزار نفر شهروند به یک دستگاه اتوبوس نیاز دارد.

فعالیت 60 دستگاه اتوبوس در 16 خط برای برآورده کردن نیاز قریب به 800 هزار نفر شهروند زاهدانی (با احتساب حاشیه شهر) با هیچ معیاری قابل اقماض نبوده و نیست.
 

 
هر چند نوسانات نرخ ارز و تحریم های ظالمانه آمریکا سبب بروز مشکلاتی در این زمینه شده اما شهروندان همچنان منتظر بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر هستند.

سنچولی، شهروند زاهدانی در گفتگو با عصرهامون، تناسب تعداد اتوبوس های شهر به جمعیت زاهدان را بسیار اسف بار دانست و گفت: گاهی قریب به نیم ساعت در ایستگاه، منتظر اتوبوس می مانم.
 
وی ضمن انتقاد از وضعیت بهداشتی این ناوگان ادامه داد: مسئولان شهرداری پرداخت وجه کرایه اتوبوس را کارتی کرده اند اما ایستگاه های شارژ آن از انگشتان یک دست هم کمتر است و اکثر فعال نیست؛ این در حالیست اگر کارت شما شارژ نداشته باشد علاوه بر کرایه، مجبور به جریمه و اضافه پرداخت نقدی هستیم، یعنی شهروند باید جریمه کمبود خدمات را بپردازد!
 

شهروندی دیگر نیز به خبرنگار عصرهامون، تصریح کرد: هر چه می گذرد اوضاع اتوبوسرانی شهرمان بقرنج تر می شود. در این وضعیت اقتصادی که مردم نیازمند خدماتی این چنین اند، معدود هستند کسانی که به این خدمت دل خوش باشند و روی آن حساب باز کنند.

خواجه داد افزود: تهویه اتوبوس ها به هیچ عنوان مطبوع نیست؛ در گرما تنور است و در سرما فریزر. کاش مسئولان شهر چند روزی خودروهای شخصی شان را در پارکینگ بگذارند و با همین اتوبوس ها صبح به محل کار خود بروند تا درد مردم را بدانند.


 
مهران رودینی، رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زاهدان در گفتگو با عصرهامون، گفت: در سال 87 سازمان شهرداری ها طی قراردادی 10 ساله اتوبوس ها را به بخش خصوصی واگذار کرد، یعنی اتمام قرارداد پایان 97 بود.

وی افزود: بالاترین اولویت شهردار زاهدان بحث حمل و نقل است. سال گذشته برای ما سال ویژه ای بود؛ چرا که به علت اتمام قرارداد مجبور شدیم 30 اتوبوس را از خط خارج کنیم.
 

 
وی ادامه داد: کاری که در سال گذشته موفق به انجام آن شدیم این بود که 18 دستگاه اتوبوس نو، تولید سال 97 از ایران خودرو دیزل خریداری کردیم که منتظر وصول شان هستیم؛ به اضافه 6 دستگاه اتوبوس بازسازی شده که توسط سازمان شهرداری ها به ما یارانه داده اند. همچنین 6 دستگاه مینی بوس هم توسط شهرداری خریداری و واگذار شد. یعنی در مجموع 30 دستگاه اتوبوس و مینی بوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تزریق می شود.

وی با بیان اینکه هنوز کار واگذاری اتوبوس های جدید به اتمام نرسیده و باید پس از مطرح شدن در شورای شهر به صورت لایحه و ابلاغ شود اذعان داشت: امیدواریم تا پس از تحویل اتوبوس ها و ورودشان به خط بخشی از نیاز مردم در این خصوص را مرتفع کند.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdccosqs12bqsx8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مسافر
واقعا این چه شهریه که شما دارید. یک مسیر با اتوبوس سوار شدم رفتم تا رسیدم به مقصد پشیمون شدم- زاهدان همون روستای دزداب قدیمه- نه کلانشهر- مدیران شهرداری و تاکسیرانی باید جواب بدن
زاهدانی
موضوع بسیار مهمی را بررسی کردید
علاوه بر همه موارد ذکر شده در گزارش باید مسیرهای اتوبوس را هم به طور صحیح تعریف کرد نه اینکه نصف شهر را باید بچرخی تا به مقصد برسی
ارغوان
دستگاه های اتوبوس ها واقعا داغونه و برای خانم ها بسیار سخته که بخوان بیان از قسمت آقایون کارت بلیط رو بزنن
عبدالغفور
با توجه به شروع فصل گرما لطفا درباره سیستم های سرمایشی اتوبوس ها هم مطلب بزنید
سمیه
تعداد اتوبوس ها برای زاهدان واقعا کمه- چرا شهرداری اتوبوس جدید خریداری نمیکنه- واقعا چرا مردم باید اینقدر عذاب بکشن
اونقدر تو این اتوبوس های خطی زاهدان شلوغه که آدم ترجیح میده پول بیشتری بده اما سوار اتوبوس نشه- واقعا ننگ بر این اتوبوسرانی ما
شهروند
تشکر از بابت اینکه مشکلات مردمی رو پیگیری می کنید- لطفا درباره وضعیت اسفالت های زاهدان هم بنویسید
https://www.asrehamoon.ir/fa/doc/report/112780/%DA%A9%D9%88%D8%A8%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A2%D8%A8-%D9%87%D8%A7%D9%88%D9%86-%D8%A2%D8%B3%D9%81%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%B2%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%86-%DB%8C%D8%A7-%DA%86%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86
سرحدی
از قدیم گفتن جیب خالی پز عالی / با اینکه مردم زاهدان از نظر اقتصادی مرفه نیستن اما در شهر مجبورن خودروی دربست استفاده کنن در حالیکه در تمام کشور تاکسی های گردشی وجود دارد اینجا نه تنها گردشی نیست بلکه فقط یک خطی وجود دارد آنهم بازار به چهارراه / مسئولین سواره هم که غم مردم پیاده را ندارند