چهارشنبه ۵ تير ۱۳۹۸ ,26 June 2019
1
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۹
رخت گشاد کلانشهری بر تن نحیف زاهدان؛
عجایب شهر ایران اینجاست!
 
مسئولان زاهدان در حالی سودای رونق و توسعه را در سر می پرورانند که شهروندان این شهر در عصر هایپرلوپ، همچنان زخمی جدال بین ریل و آسفالت اند.
به گزارش عصرهامون، زاهدان با جمعیتی قریب به 800 هزار نفر در حالی عنوان «کلانشهر» را به یدک می کشد که به نظر می رسد انضمام صفت «کلان» به دنباله نام این شهر، صرفا از بُعد مشکلات و کمبودهایش بوده؛ گرچه ذکر هر یک از مصائب زاهدان به قدری مرثیه سوزناک دارد که شرح و بسط آن در قواره ی گزارش نگنجد، اما بی توجهی برخی مسئولین نسبت به مشکلات نه چندان لاینحل، مردم را به شدت آزرده خاطر کرده است.
 
ورودی زیباشهر زاهدان از سمت میدان خاتم تا میدان شهید مرادقلی محدوده ای است که پس از گذشت 15 سال از احداث مسیر تردد در آن، همچنان اوضاع مناسبی ندارد.

اغراق نیست اگر بگوییم هفت خوان رستم در شاهنامه فردوسی اقتباسی از این معبر است؛ سنگلاخ سیاه یا به تعبیر مدیران شهر، آسفالت این خیابان آزمونی سخت برای سنجش کیفی جلوبندی خودروهاست که کمتر خوردویی از آن سربلند بیرون می آید.
 

 
در شرایطی که فشار اقتصادی بر اقشار مختلف جامعه افزایش یافته و مردم به سختی از پس مخارج روزانه زندگی بر می آیند، در نظر گرفتن مبلغی قابل توجه برای تعمیر ماهانه جلوبندی، جز لایم فک دخل و خرج شهروندان زاهدان به ویژه ساکنان زیباشهر شده. از کیفیت آسفالت و فضای سبز، روشنایی، نظافت و رفت و روب، عدم وجود حریمی برای پیاده، جولان متکدیان و سدمعبر و ... که بگذریم به خوان اصلی می رسیم. صحنه ای از جراحت عمیق تیغ ریل بر تن چاک چاک شهر.

رسول سرگلزایی، یکی از ساکنان اراضی گمرک زیباشهر در گفتگو با خبرنگار عصرهامون، با ابراز نارضایتی شدید از این مسأله گفت: وضعیت این خیابان برای زاهدان به عنوان مرکز استان خجالت آور است.
قریب به 9 سال است ساکن زیباشهرم و هر روز به اجبار باید از این مسیر عبور کنم؛ ماشین من مدل 96 است و تقریبا یک سال کار کرده اما تمام قطعات جلوبندی اش تعویض شده و هر بار که به این نقطه می رسم دلهره دارم که مبادا لاستیک پنچر شود.

وی ادامه داد: دو بیمارستان در آن طرف خط ریل هستند. به چشم خود دیده ام آمبولانس اورژانس در ترافیک ناشی از انسداد مسیر گیر افتاده و چاره ای جز انتظار ندارد؛ انتظاری که می تواند به قیمت از دست رفتن جان یک انسان تمام شود. وضعیت پیاده روی این خیابان را ببینید؛ آیا کسی جرأت می کند در روز روشن در آن تردد کند!
 

مجید ارجونی، مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور در گفتگو با عصرهامون، گفت: این مساله مربوط به امروز و دیروز نیست؛ قریب به 16 سال پیش، زمانی که زیباشهر در حال احداث بود صحبتی مبنی بر ایجاد معبر از میان اراضی راه آهن مطرح شد که راه آهن در همان ابتدا مخالفت کرد. دلیل این مخالفت هم این بود که اگر این مسیر دو قسمتی شود، با افزایش قطارهای باری در آینده به قطعا مشکل بر می خوریم.

وی اذعان داشت: به هر حال در آن برهه زمانی همه استان دست به دست هم دادند که این اتفاق بیفتد که پس از این اجماع نظر در این خصوص، راه آهن مجاب شد تا با ایجاد مسیر مشروط بر اینکه زیرگذر یا روگذری برای تقاطع احداث شود موافقت کند.

ارجونی با بیان اینکه وجود تقاطع غیر همسطح خط ریل با جاده علاوه بر اینکه برای شهروندان مشکل ایجاد کرده و زیبایی شهر را تحت تاثیر قرار داده، به لحاظ قانونی نیز ممنوعیت دارد، افزود: پس از ایجاد معبر در این مسیر، جلسات زیادی در خصوص پیگیری و تعیین تکلیف این مسأله برگزار شد که متاسفانه به نتیجه خاصی نرسید، تا اینکه سال گذشته راه آهن خود برای رفع این مشکل اقدام کرد.

وی بیان کرد: سفر مدیرعامل پیشین راه آهن به زاهدان در سال گذشته منشأ خیر شد و ایشان پس از ارائه اطلاعات کافی و شنیدن صحبت های مسئولان استانی، نسبت به ایجاد تقاطع غیرهمسطح موافقت کردند. پیرو دستور مدیرعامل مرحله نخست مناقصه با حضور 4 شرکت در تهران برگزار شد، اما به دلیل اینکه حضور 5 شرکت برای رسمیت بخشی به مناقصات عمرانی الزامیست، برگزاری آن تجدید شد. از دور دوم مناقصه، الزامی به حدنصاب رسیدن تعداد شرکت ها نیست و حتی با حضور یک شرکت کننده نیز، برنامه جنبه رسمی و قانونی پیدا می کند.
 

 
وی ادامه داد: برگزاری مرحله دوم مناقصه مصادف با تغییر مدیرعامل راه آهن شد و طبیعتا لازم بود تا طرح ها و پروژه هایی که در صف اجرا بودند مجددا به تایید مدیر جدید برسند که خوشبختانه ایشان نیز با اجرای این پروژه موافقت کردند. در حال حاضر نیز راه آهن، شهرداری زاهدان و همه دستگاه های دست اندرکاران در حال پیگیری جهت تحقق این مهم هستند.

مدیرکل راه آهن جنوب شرفق کشور در پاسخ سوال خبرنگار ما، مبنی بر اینکه در شرایط حاضر در صورت حادثه مسئولیت متوجه چه نهاد یا دستگاهی است، گفت: مسلما این مورد به ما ارتباطی نخواهد داشت. مطابق قانون مصوب هیأت دولت، 17 متر از طرفین ریل خط قرمز راه آهن به حساب می آید. علاوه بر این، نامه نگاری ها و مستندات لازم مبنی بر مخالفت راه آهن در ایجاد این معبر نیز موجود است.

وی اظهار داشت: مجموعه راه آهن علیرغم اینکه مسئولیتی در این زمینه ندارد، برای رفاه حال شهروندان و بدون هیچ انتفاعی از زمان ایجاد تقاطع اقدام به استقرار نیرو برای انسداد مسیر در زمان عبور و مرور قطارها کرده است. همچنین راه آهن مجبور شد برای ترمیم دیوار بلوکی فرسوده و خطرناکی که در همان زمان ساخته شده بود 1.5 میلیارد تومان هزینه کند؛ چرا که بعضا افرادی اقدام به ایجاد حفره در دیوار و تردد در محوطه این مجموعه می کردند و این ها هزینه هایی ست که به ما تحمیل شده است.
 

عبدالقادر پربار، شهردار زاهدان در حاشیه نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار عصرهامون، در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته شهرداری در این خصوص گفت: آسفالت این معبر بسیار خراب است و شهرداری در برای ایجاد روکش یا لکه گیری آن نمی تواند اقدامی انجام دهد، چرا که این تقاطع احتیاج به احداث 3 زیرگذر دارد. ساخت هر زیرگذر از 30 تا 35 میلیارد تومان هزینه دارد، یعنی 10 درصد کل بودجه شهرداری یا 25 درصد بودجه عمرانی شهر را تنها یکی از این ها می بلعد و این از توان شهرداری خارج است.

وی ادامه داد: پیگیری هایی صورت گرفت و مقرر گردید تا راه آهن و شهرداری با مشارکت هم این کار را انجام دهند. یعنی بخشی از منابع مالی از طرف ما و بخشی از طرف راه آهن کشور تامین شود. پروژه چند مرتبه به مناقصه گذاشته شد که با توجه به وضعیت کشور از لحاظ اقتصادی و افزایش قیمت ها در یک مرحله استقبال نشد. در مرحله دیگر قانونی آمد که نحوه برگزاری مناقصات فرم و قالب دیگر تحت عنوان سامانه ستاد باشد. خیلی ها آمدند شرکت کنند ولی روند اجرایی، روندی جدید بود و تنها یک شرکت توانسته بود مدارک لازم را تحویل دهد. مجددا تجدید شد.

شهردار زاهدان با بیان اینکه و قرار بود دهه فجر سال گذشته کلنگ پروژه را به زمین بزنیم، افزود: هماهنگی و مذاکرات لازم با مدیر عامل و مدیرکل راه آهن جنوب شرق صورت گرفته و مصوبات شورا نیز در این خصوص تهیه شده. استاندار هم پیگیر موضوع هستند. آگهی مناقصه چاپ شده بود و قرار بود 20 فروردین انجام شود که با تغییر و تحولات مدیریتی در راه آهن همراه شد؛ با پیگیری های صورت گرفته از استان و تلاش های شهرداری و دیگر مسئولان امر، تیم جدید مدیریتی در راه آهن را متقاعد شد تا نسبت به اجرای این طرح موافقت کنند.

حال باید منتظر ماند و دید سرانجام این پروژه به کجا خواهد رسید.

به نظر شما چند سال دیگر زمان لازم است تا این مشکل جدی شهروندان زاهدانی حل شود؟

انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۱۱۸۵۵


ارسال
United Kingdom
۱۳۹۸/۰۳/۰۵ ۲۰:۱۸
چه عجب یکی از درد مردم دو کلمه نوشت