تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
زاهدان با جمعیتی قریب به 800 هزار نفر در حالی عنوان کلانشهر را به یدک می کشد که به نظر می رسد انضمام صفت کلان به دنباله نام این شهر، صرفا از بُعد مشکلات و کمبودهایش است.
شهرداری زاهدان، درختی که برای شهروندان پربار نیست!
به گزارش عصرهامون، در سراسر دنیا، شهرداری ها به عنوان نهادی شبه دولتی و سازمانی است که نقش مهمی در توسعه کشورها و گسترش ابعاد تعالی اجتماعی در عرصه های مدنی ایفا می کنند؛ در واقع این نهاد مدیریت شهری که در ایران از دو سازمان شهرداری و شورای شهر تشکیل شده، می­ تواند یکی از اثرگذارترین نهادها در تعالی اجتماعی، گسترش نظم و انضباط شهروندی و حکمروایی خوب شهری باشد.

شالوده و اساس تشکیل شهرداری ها، برنامه ریزی و مدیریت امور شهری است. در این مسیر، آنچه می تواند در تسریع روند توسعه ای و تداوم اثرگذاری مطلوب به این نهاد کمک کند، برقراری ارتباط، ایجاد اعتماد و مشارکت و کنش متقابل میان بازیگران اصلی مدیریت شهر، یعنی جامعه مدنی، حکومت و بخش خصوصی است؛ مساله ای که متاسفانه در سال های اخیر مدیران شهر هر روز از آن بیش از پیش فاصله می گیرند و اولین قربانی این غفلت، رفاه شهروندان است.

در کلانشهر زاهدان اما پیچیدگی این کلاف در هم تنیده شکلی جدی و حالتی به مراتب بحرانی تر به خود گرفته است؛ آمیزش نیروی انسانی ناکارآمد در بدنه سازمان و ارائه خدمات نه چندان با کیفیت در سطح شهر در حالی برای همه عادی شده که انتظارات و نیازهای مردم هر روز بیشتر و بیشتر می شود و افزایش پیچیدگی های اجتماعی و کالبدی شهر، هر لحظه امکان کنترل این شرایط را دست نیافتنی تر می کند.

بررسی عملکرد این نهاد در ابعاد فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی، منابع انسانی، حمل و نقل، معماری و شهرسازی، فنی و عمران، سلامت اداری، مساله تاب آوری شهر و مدیریت و کنترل بحران در زاهدان در سالی که گذشت خبر از کارنامه قابل قبولی برای شهرداری این کلانشهر به عنوان مرکز استان ندارد و وضعیت بحرانی آسفالت معابر، سدمعبر، فضای سبز، رفت و روب معابر، ناوگان حمل و نقل عمومی و ... گواه صادقی بر این ادعا است.

گرچه ذکر هر یک از مصائب زاهدان به قدری مرثیه سوزناک دارد که شرح و بسط آن در قواره ی گزارش نگنجد، اما بی توجهی برخی مسئولین نسبت به مشکلات نه چندان لاینحل، مردم را به شدت آزرده خاطر کرده است. در همین راستا، برای درک روشن و سنجشی بهتر از افکار عمومی شهروندان نسبت به عملکرد شهرداری گفت وگویی با چند نفر از آنان در خصوص سطح رضایت شان از خدمات ارائه شده از جانب شهرداری داشتیم.

دلاور، یکی از شهروندان ساکن محدوده خیابان مهر زاهدان در گفت وگو با خبرنگار ما، از تبعیض در ارائه خدمات در سطح شهر ابراز گلایه کرد و گفت: همه ما شهروند همین شهریم و هزینه یکسانی را بابت دریافت خدمت به شهرداری می پردازیم اما خدمات این نهاد به شکل یکسان و مساوی ارائه نمی شود و تاکید و توجه مسئولان این سازمان همواره بر قسمت های خاصی از زاهدان بوده و هست.

وی افزود: تنها خدمت شهرداری به مردم محل ما، جمع آوری زباله است که متاسفانه آن هم با چنان سرعتی ارائه می شود که فرصت نمی کنیم زباله را تا درب منزل بیاوریم. از طرفی با توجه به گرمای هوا و تعفن بوی نامطبوع و پرسه زنی زباله گردها، امکان قرار دادن زباله پیش از زمان جمع آوری نیز وجود ندارد.

شهرکی، یکی از کسبه و بازاریان زاهدانی با اشاره به رونق بازار متصدیان معابر در سطح شهر به خبرنگار ما، گفت: بازار زاهدان کاملا در سیطره دستفروشان است و کسب و کار ما تنها پرداخت عوارض و مالیات و اجاره و ... است. کمتر پیاده رویی را در بازار می بینید که دستفروشی در آن بساط نکرده باشد. در برخی نقاط پیاده رو که جای خود دارد، نیمی از حریم خیابان را هم با وقاحت تمام تصرف می کنند و بدون هیچ واهمه ای کار خودشان را انجام می دهند.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcjhtevtuqeviz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما