تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۰
حکایت خدمات حمل و نقل عمومی شهرداری زاهدان، حکایت تعارفات سنتی و رایج برای مهریه عروس در مراسم خواستگاری است؛ «کی داده کی گرفته!»
حمل و نقل عمومی؛ خدمت تخیلی شهرداری زاهدان به شهروندان
به گزارش عصرهامون، با افزایش قیمت و کاهش سهمیه سوخت خودروها چشم امید بسیاری از مردم به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان راهی مناسب برای بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش هزینه ها معطوف شده و شهرداری ها خود را کاملا موظف به توجه به این نیاز شهروندان می دانند. در این میان اما باز هم مثل همیشه زاهدان و شهرداری این شهر از این قاعده مستثنی هستند. حکایت خدمات حمل و نقل عمومی شهرداری در این شهر بزرگ، حکایت تعارفات سنتی و رایج برای مهریه عروس در مراسم خواستگاری است؛ «کی داده کی گرفته!»

در زاهدان مهم نیست از کجا و به کجای این شهر قصد جابجایی با اتوبوس های سازمان اتوبوسرانی را داشته باشید؛ مهم این است که برای استفاده از این خدمات تخیلی، آنچه شما بیشتر از هر چیز دیگر (حتی بلیط!) به آن احتیاج دارید صبر و بردباری است؛ لذا توصیه می کنیم اگر انسان عجولی هستید یا کاری دارید که باید حتما در همان روز انجام دهید، هرگز به جابجایی با اتوبوس های شهرداری فکر نکنید.

طرح جامع حمل و نقل شهری، برآوردهای انجام شده و آنالیزهای صورت گرفته توسط متخصصین بیانگر این واقعیت است که هر شهر به ازای هر هزار نفر شهروند به یک دستگاه اتوبوس نیاز دارد و شهری مثل زاهدان با جمعیت دست کم 800 هزار نفری خود نیازمند 800 دستگاه اتوبوس است. همه این ها در حالیست که کل خدمات این ناوگان در این به اصطلاح کلانشهر، در سرویس دهی حدود 60 دستگاه اتوبوس خلاصه می شود؛ البته 18 دستگاه اتوبوس جدید هم اخیرا خریداری شده که یحتمل صرفا قرار است در پارکینگ باشند تا در هر مناسبتی مجددا رونمایی و بهره برداری شوند.
 
جابجایی با اتوبوس در زاهدان رویایی دست نیافتنی است
در همین راستا جهت رسیدگی به گلایه و درخواست های مکرر مردم در روزهای اخیر و برای اطلاع از سطح رضایت عمومی از خدمات این ناوگان سراغ مسافران منتظر در یکی از ایستگاه های موجود در سطح شهر رفتیم و از آنان خواستیم تا کاملا شفاف و صریح نظرشان را در خصوص کیفیت این خدمت شهرداری زاهدان اعلام کنند. یکی از مسافران در اینباره گفت: شهر هر روز بزرگ تر می شود و شهروندان برای انجام امورات ریز و درشت روزانه خود نیازمند وسیله ای برای جابجایی هستند.

ارباب زائی ادامه داد: برای پیگیری این امورات روزانه به ناچار یا باید با خودرو شخصی در سطح شهر تردد کنیم، یا تاکسی دربست کنیم و یا از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنیم. شرایط نابسامان اقتصادی و قیمت بالای سوخت عملا امکان استفاده از موارد اول و دوم را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داد. می ماند راه سوم؛ یعنی انجام کارها با استفاده از حمل و نقل عمومی. رویایی که متاسفانه در زاهدان هر روز دست نیافتنی تر می شود.
 
وی با بیان اینکه کاش مسئولان شهر چند روزی خودروهای شخصی شان را در پارکینگ بگذارند و با همین اتوبوس ها صبح به محل کار خود بروند تا درد مردم را بدانند، گفت: مشکلات حمل و نقل عمومی در این شهر یکی و دوتا نیست. شمار اتوبوس های با جمعیت شهر به هیچ عنوان تناسب ندارد. مردم برای طی یک مسیر با اتوبوس در خوشبینانه ترین حالت ممکن قریب به نیم ساعت در ایستگاه، منتظر اتوبوس می مانند و این مشخص می کند که این ناوگان یا اتوبوس ندارد یا مدیریت!
 
اتوبوس های موجود مناسب سرویس دهی به شهروندان نیست

شهروند دیگری که خود را بولاغی معرفی کرد با اظهار گلایه مندی شدید از شرایط موجود این ناوگان گفت: اینجا نه خبری از مترو و قطار شهری است، نه مینی بوس داریم و نه بی آر تی. همه سهم مردم مظلوم و بی بضاعت ما از حمل و نقل عمومی اتوبوس هایی است که امکانات و شرایط اولیه را هم برای سرویس دهی به شهروندان ندارند. وقتی می گوییم امکانات و شرایط اصلا منظور نظافت داخل و صندلی گرم و نرم نیست؛ منظور این است که این اتوبوس ها حتی سیستم سرمایشی و گرمایشی هم ندارند یا اگر دارند هرگز از آن استفاده نمی کنند.

وی افزود: دانشجو هستم و بیشتر از 2 سال است که ناچار به استفاده از اتوبوس های خط بازار به خیابان دانشگاه هستم. در طول این مدت هرگز نظم و حساب و کتابی در کار خدمات این ناوگان و رفاه حال مسافران ندیدم. گاهی شده مدت زمان زیادی در ایستگاه منتظر اتوبوس ایستادم اما در نهایت برای رسیدن به کلاس مجبور به دربست کردن تاکسی شده ام.

90 دستگاه اتوبوس؛ حداکثر توان شهرداری در حمل و نقل عمومی
جلیل دهقانی، رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری زاهدان در گفت وگو با عصرهامون، در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه نرخ جابجایی مسافر توسط ناوگان اتوبوسرانی در سطح شهر زاهدان چقدر است، گفت: مطابق نرخ مصوب قبلی، خدمات اتوبوس در زاهدان به ازای هر نفر 500 تومان با کارت بلیط و 750 تومان برای پرداخت نقدی است.

وی با بیان اینکه قیمت بلیط اتوبوس در زاهدان اخیرا افزایشی نداشته، افزود: در حال حاضر خدمات ارائه شده به شهروندان بر اساس همین نرخ ارائه می شود و با رانندگان متخلف مطابق قانون برخورد می شود؛ البته احتمالا در آینده این رقم مقداری افزایش پیدا خواهد کرد و به 750 تومان به ازای هر نفر خواهد رسید.

دهقانی با اشاره به اتمام دوره تعهد و قرارداد برخی اتوبوس ها و خروج آنها از مدار ارائه خدمات به شهروندان در سال گذشته، ادامه داد: بسیاری از این اتوبوس ها قبلا خدمات نمی دادند و سازمان هم اجباری برای این مساله نداشته، چرا که دوره تعهدشان تمام شده بود، اما جدیدا دوباره نامه زدیم و اعلام کردیم همه باید در خطوط برگردند و در غیر اینصورت سهمیه سوخت آنها قطع خواهد.

این مقام مسئول اظهار کرد: در صورتی که همه این اتوبوس ها به خطوط بازگردند، کار واگذاری 18 دستگاه اتوبوس جدید انجام و فعالیت شان آغاز شود جمع کل ناوگان اتوبوسی سازمان به حدود 90 دستگاه خواهد رسید.

وی تعداد و وضعیت ایستگاه های شارژ کارت بلیط در سطح شهر را نیز مناسب اعلام کرد و گفت: همه ایستگاه ها به دستگاه شارژ تجهیز شده و کارت هم در باجه هایی که بلیط می فروشند به اندازه کافی توزیع شده و وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری زاهدان در خصوص ایستگاه های اتوبوس این شهر نیز اذعان داشت: کار نوسازی و بازسازی آن دسته از ایستگاه هایی در سطح شهر که احتیاج به تعمیرات داشتند در دست انجام است. همچنین تا هفته آینده تعداد زیادی ایستگاه جدید برای نقاط مختلف در سطح شهر نیز خریداری و نصب می شود.

حال باید منتظر ماند و دید برنامه ریزی های شهرداری زاهدان در این خصوص تا چه اندازه می تواند رضایت شهروندان این شهر را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcbwzb85rhb8sp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما