تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۰
وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: ترال به دلیل کاهش روزی صیادان محلی بیکاری، مهاجرت و تبعات اجتماعی را در پی دارد، تخریب این صید بسیار زیاد است، این شیوه در دنیا منسوخ شده و استفاده نمی شود
وقتی ترال، دریای عمان را به برهوت تبدیل می کند/ بیکاری و مهاجرت، رهاورد کاهش آبزیان جنوب شرق
به گزارش عصرهامون، ترال یکی از انواع صید صنعتی است به گفته کارشناسان یک صید تخریبی و غیرقابل جبران منابع طبیعی محسوب می شود.

فشار صیادی بالا و حذف ماهیان درشت از جمعیت ذخایر و آثار متعدد دیگر روی جمعیت ماهیان هدف و غیر هدف در مجموع نشان دهنده آسیب جدی به محیط زیست دریایی منطقه است، به علاوه کشتی های ترال با تخریب کف دریا، زیستگاه ها و بستر زندگی ماهی ها را از بین می برند.

این نوع صید را به گفته کارشناسان می توان نقض حقوق مالکیت، تخریب غیرقابل جبران منابع طبیعی، محیط زیست و تخریب گسترده اقتصاد ملی دانست که علاوه بر آسیب های جدی کوتاه مدت، در بلندمدت بنیان های اقتصادی و زیستی کشور را با چالش های قابل توجه مواجه می سازد.

صید ترال یک جنایت محیط زیستی است

احمدرضا لاهیجان زاده، معاون محیط ‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط ‌زیست در گفت و گو با یکی از رسانه ها صید ترال را یک جنایت محیط ‌زیستی نامید و تاکید کرد: فرقی نمی‌کند صیادان داخلی یا خارجی با روش ترال ماهی صید کنند، تقاضای ما این است که این صید متوقف شود و به شدت با افرادی که سودجویانه دنبال کسب منافع کوتاه مدت اما با آسیب بلند مدت به خلیج‌فارس و بخشی از دریای عمان هستند برخورد قاطعی صورت گیرد.

وی ادامه داد: صید نامتعارف و استفاده از روش های نامناسب برای صیادی آسیب های زیادی به تنوع زبستی دریاها و اقیانوس ها وارد می کند، به ویژه ترال که صید بسیار آسیب زننده ای به تنوع زیستی است و اخیرا قوه قضاییه و ارگان های نظامی برای برخورد با این قبیل صید ورود کردند و اتفاقات خوبی جهت ممانعت در حال رخ دادن است.


صیادان محلی بازنده ترال هستند

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: ترال کف به دلیل تبعاتی که دارد در دنیا استفاده نمی‌شود و بلای زیانباری بر سر منابع دریایی می آورد.

وی بیان کرد: در این نوع صید همه چیز فدای یک صید هدف می‌ شود که ممکن است میگو باشد، اما در این میان مرجان، کوسه، گیاهان و آبزیان کفزی هم صید می‌شوند و در عرشه کشتی میگو جدا و باقی جانداران در دریا خالی می شود.

به گفته این مقام مسئول، ترال در رقابت با صیادی محلی برنده است و بازنده صیادانی هستند که در مناطق مختلف به صید مشغولند، کم کم ذخایر آبزیان از بین می‌رود و صیادان روزی کمتری به دست می آورند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: این نوع صید صنعتی به دلیل کاهش روزی صیادان محلی بیکاری، مهاجرت و تبعات اجتماعی را در پی دارد، تخریب ترال بسیار زیاد است، این شیوه صید در دنیا منسوخ شده و استفاده نمی شود.

پورمردان گفت: از سال گذشته درگیری هایی در این زمینه داریم و مطالبات زیست محیطی کشور را دنبال می‌کنیم و وظیفه ما حفاظت از منابع آبی خاکی کشور است و ضابط خاص قضایی هم در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: بر این اساس به موضوع صید ترال هم ورود کردیم و پایش و طرح شکایت در شهرستان داشتیم که از طریق مراجع شهرستان پیگیری و با اتفاقات اخیر پرونده قضایی را به مرکز استان منتقل کردیم و با توجه به این که طرف مقابل یک دستگاه دولتی است موضوع زمان‌بر می باشد.

8 ترالر ایرانی فعال در آب های استان

محمد شهلی بر مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آب های ساحلی) در این خصوص به خبرنگار ما گفت: هشت فروند شناورهای صید صنعتی ترالر ایرانی با خدمه کاملا ایرانی و ثبت بنادر ایران در آب های استان فعال هستند

وی بیان کرد: شناورها فقط در نیمه اول سال از یکم اردیبهشت تا 15 مهرماه 99 در آب های سیستان و بلوچستان در محدوده جغرافیایی ۵۹.۰۰ تا ۶۱.۲۵ بالای هشت مایل از خط مبدا از ساحل فعالیت می کنند.

به گفته این مقام مسئول، برای نظارت هرچه بیشتر بر ناوگان صید صنعتی تمامی شناورهای صید صنعتی مجهز به سیستم ردیاب ماهواره ای آنلاین هستند و به صورت شبانه روز رصد می شوند. 
 

هر صنعتی پیامدهای زیست محیطی به همراه دارد 

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آب های ساحلی) تصریح کرد: بر روی هر کدام از شناورها کارشناسان ناظر شیلاتی که از طریق سازمان نظام مهندسی معرفی می شوند مستقر هستند که نظارت بر صید شناورها را بر عهده دارند.

شهلی بر اظهار کرد: در صورت تخلف، شناورها بلافاصله به لنگرگاه احضار می شوند و بر اساس سامانه پایش یا گزارش ناظرین در کمیسیون تخلفات صیادی استان به ریاست مدیرکل بررسی و در صورت تکرار تخلف به مراجع قضایی جهت رسیدگی به تخلفات معرفی می شوند.

وی تصریح کرد: اولین جلسه کمیسیون تخلفات صیادی استان ۱۷ خرداد ماه برگزار که در آن به دلیل عدم رعایت محدوده صید یک شناور به ۳۰ روز محرومیت از صید محکوم شد.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: کشتی های صید صنعتی چه پرساین یا ترالر بخشی از بهره برداران جامعه صیادی کشور هستند که با سرمایه گذاری کلان در عرصه تولید و صادرات از دهه هفتاد فعالیتشان را در دریای عمان و آب های استان آغاز کردند.

شهلی بر بیان کرد: صید گونه های کفزی که امکان استحصال این گونه ماهیان برای شناورهای سنتی و کوچک امکان پذیر نیست نیز توسط ترالرها انجام می شود.

وی ادامه داد: با توجه به این که هر صنعتی می تواند پیامدهای زیست محیطی به همراه داشته باشد، صید ترال نیز از این قاعده مستثنی نیست و همچنین در بعضی موارد تداخل شناورهای ترالر و سنتی و پاره شدن تورهای قایق های کوچک توسط شناورهای ترالر باعث نارضایتی صیادان شده است.

به گفته این مقام مسئول، با توجه به اینکه شناورهای سنتی و جامعه صیادی استان جز اولویت های اداره کل هستند و در راستای تنش زدایی بین دو جامعه بهره بردار از ده هفتاد تعداد شناورهای صید صنعتی از ۶۳ فروند به هشت فروند در سال ۹۹ رسیده است.

شهلی بر گفت: در زمان حضور شناورهای ترالر با توجه به فصل مونسون و طوفانی بودن دریای عمان، کل شناورهای کلاس لنج عملا متوقف هستند و عملیات صید انجام نمی دهند.

انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcg739qyak9xw4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما