تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۰۰
با عنایت مقام معظم رهبری، بزرگترین پروژه اقتصادی و ریلی کشور پس از 10 سال معطلی روی خط توسعه قرار گرفت و امروز عملیات ریل گذاری آن کلید می خورد.
باز هم عنایت رهبری گره گشای یک مشکل شد/امروز؛ آغاز عملیات ریل‌گذاری بزرگترین پروژه اقتصادی کشور
به گزارش عصرهامون، 15 آذرماه سال 1389 در روزهایی که هر روز فرصت و استعداد جدیدی برای سرمایه گذاری در چابهار شکوفا می شد، کلنگ پروژه ای با حضور رئیس جمهور وقت به زمین زده شد که قرار بود با وصله ای آهنین به طول هزار و 350 کیلومتر در 2 مرحله، سرخس و چابهار را به هم متصل و دسترسی کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند را آسان تر کند.

مقرر شد اين خط ريلی از دروازه شرقی اسكله شهيد بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستان هاي كنارک، نيكشهر، ايرانشهر و خاش در نهايت به زاهدان متصل  شود و در ادامه با گذر از بیرجند و مشهد سودای رسیدن به سرخس را در سر می پروراند.

در این میان بروز یک ضعف کافی بود تا پروژه ای که قطعه اول آن حدفاصل چابهار _ زاهدان تازه شروع شده بود، به دلیل کمبود منابع، خیلی زودتر از آنچه تصور می شد بخوابد، تا این که در سال 92 استارت مجدد کار زده شد.

در همان سال، قرارداد ساخت این پروژه با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) بسته و به موجب این قرارداد مقرر شد طی 5 سال یعنی تا پایان سال 96 عملیات محور چابهار – زاهدان به پایان برسد. 

اما این مهم محقق نشد و در مهر ماه 95، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار میزان پیشرفت این پروژه را 30 درصد اعلام و اذعان کرد که از آنجایی که این پروژه به صورت جدی و سه شیفت در حال پیشرفت است، پیش‌بینی می‌شود تا سال 97 به بهره‌برداری برسد، اما هنوز سوت قطار در محور چابهار – زاهدان شنیده نمی شود.

 این پروژه بزرگ اقتصادی در ادامه با مشکل مالی مواجه شد، اما باز هم عنایت رهبر معظم انقلاب گره گشای کار شد و ایشان با برداشت 300 میلیون یورو جهت تسریع در ساخت این طرح بزرگ ریلی از صندوق توسعه ملی موافقت کردند و دیگر مانعی برای ساخت این پروژه وجود ندارد و قرار است امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی مراحل ریل گذاری آن آغاز شود.

اتصال بزرگترین بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی

عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه آهن و فرودگاه های شرکت ساخت درباره این پروژه به خبرنگار ما گفت: پروژه راه آهن چابهار - زاهدان با هدف اتصال بزرگترین بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی از چند سال قبل در برنامه اجرا قرار گرفته است و از سال ۹۳ کار آن به صورت جدی دنبال شد و پیشرفت های خوبی حاصل شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته در تامین منابع مالی این پروژه دچار مشکل شدیم که با پیگیری هایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه کشور و ریاست جمهوری صورت گرفت، با اذن مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو به این پروژه تخصیص یافت.

این مقام مسئول اضافه کرد: بنابراین مجوز اخذ و برنامه ریزی ها و کارهای بانکی و اداری آن انجام شد و اواخر سال گذشته دریافت این مبالغ را شروع کردیم که روی پیشرفت این پروژه تاثیر بسیار زیادی گذاشت، به جهت اینکه تامین منابع پایدار برای چنین پروژه هایی که هزینه های ساخت آن چند هزار میلیارد تومان است خیلی می‌تواند اثرگذار باشد.
 

 عنایت ویژه مقام معظم رهبری

خطیبی افزود: اگر چنین پروژه های بزرگی دچار مشکل مالی شود، نمی‌توان آن را مدیریت کرد که خوشبختانه با توجه به عنایت رهبری مسئله مالی حل و فصل و روز به روز شرایط کار مناسب تر شد، به طوری که توانستیم ماشین آلات و نیروی انسانی و اکیپ هایی را که برای احداث این پروژه نیاز بود ارتقا ببخشیم.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه ها جدی که دنبال می کردیم این بود که بتوانیم عملیات ریل گذاری را همزمان با بخشی از زیر سازی در طول این 628 کیلومتر انجام شود که مقدمات آن از ابتدای سال فراهم شد و خوشبختانه در پی برنامه‌ریزی و قرارداد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با شرکت ذوب آهن اصفهان، در زمینه استفاده از ریل، اولین محموله ریل به محل اجرای پروژه ارسال شد.

به گفته معاون شرکت ساخت، در ادامه قرارگاه خاتم الانبیا کارخانه تولید تراورس را در زاهدان راه اندازی کرد، چراکه به حجم عمده‌ای تراورس در این پروژه نیاز داریم.

آغاز رسمی ریل گذاری 

خطیبی با اشاره به آغاز روسازی خط در بخش ادامه داد: امروز عملیات ریل گذاری این خط از ایستگاه جیگولی که یکی از ایستگاه های مرتبط با راه آهن کرمان زاهدان است، به صورت رسمی آغاز می شود و در ادامه به سمت خاش، ایرانشهر و چابهار حرکت می کنیم.

وی با اشاره به جزییات خط ریلی چابهار - زاهدان اذعان کرد: طول این پروژه ۶۲۸ کیلومتر است که با احتساب خطوط ایستگاهی ۷۱۳ کیلومتر خواهد بود که در بخش هزینه کرد تا به امروز قریب به ۲ هزار میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است.

این مقام مسئول  گفت: پیشرفت فیزیکی کلی طرح شامل زیرسازی، روسازی و ساختمان هایی که در مسیر ساخته می شود، حدود ۴۴ درصد است.

خطیبی اضافه کرد: همچنین  طول مسیر در بخش زیرسازی حدود ۶۰ پیشرفت فیزیکی دارد و برنامه عملیاتی این است که این پروژه در سه بخش زاهدان - خاش، چابهار - ایرانشهر و ایرانشهر - خاش اجرایی شود که همزمان کار در هر سه قطعه در حال انجام است.

وی با اشاره به زمان بهره‌برداری پروژه تصریح کرد: استنباط ما این است که ابتدا مسیر زاهدان - خاش را بهره برداری شود و بعد چابهار - ایرانشهر و در نهایت ایرانشهر - خاش به اتمام برسد، کار سخت و سنگینی در نرم راه آهن سازی کشور بر است، اما تمام تلاش خود را می کنیم که به اهداف از پیش تعیین شده دست یابیم. 

طولانی ترین مسیر ریلی کشور

خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز درخصوص آغاز ریل گذاری مسیر راه آهن زاهدان – چابهار باحضور وزیر راه و شهرسازی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، استاندار و نمایندگان سیستان و بلوچستان، اذعان کرد: این مسیر طولانی ترین مسیر ریلی کشور است که در حال حاضر در حال احداث بوده که شاید شروع بزرگ ترین پروژه ریلی باشد.

وی افزود: هدف اصلی این مسیر ریلی اتصال چابهار به شبکه ریلی از طریق زاهدان است، همچنین قصد داریم که بتوانیم با احداث این مسیر بخشی از کریدور شمالی – جنوبی در شرق کشور را تکمیل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که با بهره‌برداری از این مسیر ریلی زمینه توسعه اقتصادی منطقه مکران و جنوب شرق کشور که کمتر توسعه یافته‌اند فراهم می شود، گفت: با بهره برداری از این خط ریلی شرایط تزریق بار به داخل کشور از طریق بندر چابهار فراهم خواهد شد که یک دروازه جدید ریلی به شبکه ریلی کشور باز می شود.

وی ادامه داد: به این صورت که بتوانیم از طریق مسیر ترانزیت به کشور افغانستان که تنها مسیر دریایی اش از این راه خواهد بود، در آینده ترانزیت به کشورهای آسیای میانه را به این شکل انجام دهیم.

خادمی تصریح کرد: در طول این مسیر باید حدود ۳۱ کیلومتر پل و تونل در مناطق کوهستانی و صعب العبور احداث شود که کار با روند خوبی در حال اجرا است.
 
 

اشتغال 3200 نیرو در اجرای پروژه

وی افزود: سال گذشته اقدام خوبی که برای تسریع این پروژه انجام گرفت این بود که با درخواست دولت و تایید مقام معظم رهبری برای تامین مالی این پروژه ۳۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از مقام معظم رهبری و دولت برای پرداختن به این اقدام بزرگ به عنوان یک پروژه راهبردی حمل و نقلی کشور، بیان کرد: به این ترتیب در سال ۹۹ علی رغم اینکه به واسطه شیوع ویروس کرونا یک توقف و یک کندی عملیات در ابتدای سال به وجود آمد، اما حدود سه هزار و دویست نفر نیروی مختلف متخصص، نیروهای مجری، کارگری و عمل کننده در ۱۴۰ جبهه کاری در طول مسیر این پروژه مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: بنابر محاسبات انجام گرفته برای اتمام این پروژه ۴هزار میلیارد تومان دیگر مورد نیاز است و پیش بینی می شود این پروژه با ۸ هزار میلیارد تومان به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: مطابق پیش بینی انجام گرفته انتظار داریم که در سال اول بهره برداری یک میلیون مسافر و حدود سه میلیون تن از این مسیر ریلی انتقال داده شود.

چشم انداز جابه جایی 8 میلیون تن بار

وی افزود: ظرفیت انتقال بار و مسافر در این مسیر وجود دارد و به همین خاطر در افق چشم انداز ۱۴۲۰ انتظار این است که بتوانیم نزدیک به هشت میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر را در این مسیر ریلی به داخل کشور جا به جا یا ترانزیت به دیگر کشورها داشته باشیم که اقدام بزرگی برای کشور خواهد بود.

خادمی اضافه کرد: با اتصال این مسیر ریلی به چابهار یک تحول در شبکه ریلی داخل کشور ایجاد خواهد شد و تحولات بزرگی در مبادلات کالا به جز افغانستان به کشورهای آسیای میانه به وجود می آید، به این شکل عملا یک بندر بسیار مهم، استراتژیک و راهبردی به شبکه داخلی کشور  اتصال پیدا می کند که در آینده می تواند بندری شبیه یا حتی بالاتر از بنادر عباس و بندر امام خمینی(ره) باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اذعان کرد: در شرایط فعلی بار از طریق جاده به بندر می‌آید که جدا از محدودیت ها، هزینه بالایی را به صاحبان کالا تحمیل می کند، با اتصال ریل یک تحول در حمل و نقل بار و مسافر و به خصوص بار در چابهار و در کشور را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/ 
 
https://www.asrehamoon.ir/vdccmeqsi2bqim8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها