کورس در دو راهی مرگ و زندگی؛

زیرساخت های جنوب شرق کشور همچنان جان می گیرند/ سیر صعودی تصادفات درون شهری در سیستان و بلوچستان

2 مهر 1399 ساعت 10:30

به رغم کاهش آمار تصادفات برون شهری در سیستان و بلوچستان در ماه های اخیر، تصادفات درون شهری در این استان افزایش داشته است که ضعف در زیرساخت و آموزش سبب می شود عابران پیاده جان خود را از دست دهند.


به گزارش عصرهامون، اگرچه قریب به 10 سال از تصادفش می گذرد، اما هنوز هم دچار مشکل است، به واسطه آن تصادف که در آستانه کنکور و زمانی که از کتابخانه در حال بازگشت به خانه بود نتوانست نتیجه زحماتش را ببیند و با عصا در حالی که گمان می کرد دیگر قادر به راه رفتن نیست در جلسه کنکور حاضر شد.

حالا با گذشت 10 سال، اگرچه می تواند راه برود و عمل موفقیت آمیزی را پشت سر گذاشته است، اما دیگر نتوانست به ورزش مورد علاقه اش که دوچرخه سواری است بپردازد.

به دلیل کوتاهی زردپی آشیل پا، نمی تواند به خوبی بنشیند و در آزمون های آمادگی جسمانی مربوط به استخدام باید دوره های مختلف فیزیوتراپی را طی کند تا شاید دوباره پای وی به حالت اولیه برگردد.

آری، شاید در گمان بسیاری از ما این موضوع حک شده باشد که تصادفات درون شهری بیشتر مربوط به دو خودرو است و خسارات مالی را در پی دارد، اما واقعیت این چنین نیست.

هرسال تعداد زیادی از موتورسواران و عابران پیاده بر اثر تصادفات درون شهری جان خود را از دست می دهند و یا دچار نقص عضو می شوند.

عابران پیاده و موتورسواران طیف بزرگی از قربانیان و مصدومان تصادفات درون شهری هستند که عوامل زیادی در تصادف آن ها با وسیله نقلیه نقش دارد.

بی احتیاطی از سوی برخی عابران و بی دقتی عده ای از رانندگان نمونه ای از این موارد است، علاوه بر عابران راکبان موتور سیکلت ها هم در رتبه بعدی جرح و فوت ناشی از تصادفات درون شهری قرار می گیرند.

بسیاری از راکبان موتورسیکلت اقدام به انجام حرکات نمایشی، سرعت و سبقت غیرمجاز می کنند، در حالی که بسیاری از آن ها علی رغم تاکیداتی که می شود کلاه ایمنی استفاده نمی کنند و همین عامل سبب می شود هنگام بروز تصادفات صدمات بیشتری ببینند.

در کنار این موارد می توان به ضعف در ساختار ترافیکی شهرها هم اشاره کرد، به طوری که نداشتن خط کشی در برخی از معابر و گذرگاه های عابر پیاده، آسفالت تکه تکه خیابان ها و سرعت گیرهایی که آشکارسازی نشده اند نمونه ای از این موارد حادثه ساز است.

افزایش مرگ‌ و میر ناشی از تصادفات درون‌ شهری

علی نامدرست، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی سیستان و بلوچستان با اشاره به برخی معضلات و آمار مرتبط با تصادفات درون ‌شهری در این خصوص به خبرنگار ما گفت: ضعف زیرساخت ‌ها و آموزش ‌های تردد عامل مؤثر در وقوع تصادفات درون ‌شهری قلمداد می ‌شود و پنج تا ۶ عابر پیاده بدین واسطه جان خود را از دست می دهند.

وی ادامه داد: همچنین برخی خط‌ کشی‌های معابر و گذرگاه‌های عابر پیاده در زاهدان و اغلب شهرهای استان با نقص جدی مواجه است و متأسفانه به ‌رغم بازگشایی مدارس اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

به گفته این مقام مسئول، آشکارسازی سرعت ‌گیرها و ترمیم روکش آسفالت معابر شهری نیز از مطالبات جدی پلیس راهور در این حوزه است.

 وی تصریح کرد: سیاست‌های پلیس راهور ارتقای جلسات توجیهی برای موتورسواران استان بوده و در این راستا 14 هزار و هشتصد و هفتاد و یک نفر را تحت پوشش قرار داده ‌است.

نامدرست گقت: متأسفانه روند مرگ‌ و میر ناشی از تصادفات درون‌ شهری در پنج ‌ماهه نخست سال جاری صعودی بوده و ضرورت دارد تا نظارت های مستمر در این حوزه مدنظر قرار گیرد.

به گفته این مقام انتظامی، یکی از مهم‌ترین معابر وقوع تصادفات منجر به فوت در استان بلوار خلیج فارس است و لازم است در این خصوص تمهیدات مناسب اتخاذ شود.

شناسایی 50 نقطه حادثه خیز در زاهدان

محمود شهرکی زارع، مدیر حمل و نقل و ترافیک شهرداری زاهدان نیز در این خصوص به خبرنگار ما بیان کرد: در زاهدان ۵٠ نقطه پرتصادف احصاء که ۱۵ نقطه آن مرتفع شده است.

وی بیان کرد: مرکز مانیتورینگ شهر زاهدان راه‌اندازی شده و سه دوربین خیابان دانشگاه، پرستار و خلیج‌ فارس نصب و در حال پروسه دریافت کد از راهور ناجا هستند.

شهرکی زارع اظهار کرد: همچنین مقرر است سه دوربین نیز در مبادی ورودی شهر نصب شود و عملاً هفت دوربین پلاک خوان به زودی در این مرکز به ارائه خدمات بپردازند.

این مقام مسئول ادامه داد: با خرید یک دستگاه خودروی خط ‌کشی ترافیکی به زودی رنگ‌آمیزی و اعلان علائم ترافیکی در معابر شهری با سرعت بیشتری انجام می شود.

 
انتهای پیام/


کد مطلب: 130110

آدرس مطلب: http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/report/130110/زیرساخت-های-جنوب-شرق-کشور-همچنان-جان-می-گیرند-سیر-صعودی-تصادفات-درون-شهری-سیستان-بلوچستان

عصر هامون
  http://www.asrehamoon.ir/