جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ ,27 November 2020
0
Share/Save/Bookmark
۰
مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در شرایط کنونی زنان پیشگامان و نقش آفرینان جدی و همیشگی خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده و جامعه در پیشگیری از کووید 19 هستند.
به گزارش عصرهامون، هر سال آخرین هفته مهرماه به سلامت بانوان اختصاص دارد، قشری مهم که به طور قطع سالم بودن آن ها در سلامتی سایر اعضای خانواده و حتی جامعه تاثیر گذار بوده که با توجه به جولان کرونا این مهم امسال اهمیت بیشتری پیدا کرده است. 

بدون تردید عدم توجه به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان در این شرایط می‌تواند، آسیب‌های جدی به خانواده و جامعه وارد کند.

در همین راستا با فاطمه روستایی، مسئول برنامه سلامت بانوان مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت و گویی انجام شده است که به خبرنگار ما گفت: بی تردید مردان و زنان تحت تاثیر عوامل طبیعی مرتبط با جنسیت خود و مزایا و مضرات آن هستند و همین شرایط طبیعی در عرصه سلامت و بیماری نیز تفاوت های مشخصی را سبب می شود و توجه به این تفاوت ها در سلامت گروه های هدف، از پیچیدگی برنامه ریزی خواهد کاست.
 
به گفته وی، با توجه به همین تفاوت ها رویکرد جنسیت محور در برنامه ریزی دفتر سلامت جمعیت و خانواده سبب شده است، دو هفته ملی سلامت مردان و بانوان ایران طراحی شود که امسال در هفته ملی سلامت بانوان با همه گیری کووید 19 مواجه هستیم.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: اگر چه شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری کووید 19، خطر مستقیم بیشتری، سلامتی و حیات مردان را تهدید می کند، اما تاثیر طولانی مدت این همه گیری، بر سلامتی جسمی، روانی و اجتماعی زنان می تواند آسیب های جدی به خانواده و جامعه وارد کند.
 
وی ادامه داد: علاوه بر بیماری و مرگ و میر ناشی از کووید 19 در زنان، نگرانی های مرتبط با سلامت مادر و نوزاد در دوره بارداری و پس از زایمان، افزایش وظایف و مسئولیت های زنان در این دوره در خانواده برای اقدام های پیشگیرانه و مراقبت از بیماران مبتلا، اداره امور فرزندانشان در شرایط تعطیلی مدارس، مشکلات ناشی از مرگ و بیماری همسران، مسائل خانم های سرپرست خانوار و بانوان بد سرپرست و بد رفتاری ها و آسیب های آنان در خانواده و فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی و قرنطینه، آسیب های جدی به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آنان وارد می کند.
 
روستایی اذعان کرد: در این شرایط کارکنان نظام سلامت از بهورز، مراقب، ماما، پرستار و نیروهای خدماتی تا کادر تخصصی بیمارستان های کشور نیز که اکثریت آنان را زنان تشکیل می دهند، با مخاطرات جدی سلامت جسم و روان مواجه هستند.
 
وی گفت: در همین راستا و همزمان با هفته سلامت بانوان اقدام هایی با هدف جلب حمایت سیاست گذاران و مسئولان نسبت به عواقب اقتصادی اجتماعی کزونا بر این قشر، افزایش همکاری های بین بخشی در این زمینه، ترویج رویکرد خود مراقبتی در بین زنان به منظور مراقبت از خود و خانواده در شرایط پاندمی کووید19، افزایش آگاهی زنان در در جنبه های مختلف سلامت شامل روان، باروری و سبک زندگی سالم در دستور کار قرار گرفته است.

مسئولیت بیشتر بانوان در روزهای کرونایی

مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: در شرایط قرنطینه و مراقبت از افراد مبتلا به کووید 19 زنان مسئولیت بیشتری برای مراقبت از بیماران را به دوش می کشند و این موضوع حجم کار خانم ها را افزایش می دهد.
 
وی با بیان این که زنان برای گذار از این دوره سخت زندگی خود نیازمند آگاهی، هشیاری و حمایت همه جانبه در خانواده و جامعه هستند، ادامه داد: اگر برای شکست این ویروس جدی هستیم، باید سلامتی و حقوق زنان را، برای رفاه حال خودشان ارتقا ببخشیم و از آنان محافظت کنیم تا بتوانند به پیشرفت و محافظت از سلامت دیگران ادامه دهند.

به گفته فیروزکوهی، در شرایط کنونی زنان در نقش مادر، همسر و فرزند در کانون خانواده و در نقش فعال اجتماعی در جامعه و بازار کار پیشگامان و نقش آفرینان جدی و همیشگی خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده و جامعه در پیشگیری از کووید 19 هستند.
 
این کارشناس اضافه کرد: سبک زندگی جنبه های مختلفی دارد که از میان آن می توان به تغذیه، فعالیت فیزیکی، بهداشت فردی، الگوی خواب، پرهیز از مصرف دخانیات و مواد، روابط دوستانه و خانوادگی مناسب اشاره کرد.
 
به گفته وی، چاقی و دیابت از مهمترین عوامل خطرساز برای بیماران مبتال به کووید 19 هستند، به گونه ای که طبق یک مطالعه از بانک جهانی، چاقی احتمال بستری شدن به علت کووید 19 را دو برابر می کند که برای مقابله با آن، لازم است برنامه تغذیه و ورزش مناسب داشته باشیم.

ضرورت داشتن تغذیه سالم 
 

فیروزکوهی با بیان این که زنان نه تنها برای خود بلکه برای کل افراد خانواده، تعیین کننده الگوی تغذیه هستند، افزود: تغذیه سالم در واقع عادات غذایی را شامل می شود که بتواند در مجموع املاح، ویتامین، پروتئین و سایر نیازهای بدن را تامین کند، مواد غذایی مختلف هر یک برای اندام های خاصی مفید هستند و مصرف جامع از این مواد باعث می شود تا نیاز روزانه به مواد و املاح مختلف تامین شود.
 
وی اذعان کرد: یک برنامه غذایی سالم، برنامه روزانه ای است که مواد غذایی از هر یک از دسته های غذایی شامل نان و غلات، میوه ها و سبزیجات، شیر و لبنیات، گوشت، تخم مرغ و حبوبات و چربی ها با رعایت نسبت لازم در آن گنجانده شده باشد.
 
این کارشناس اضافه کرد: نوشیدن آب کافی روزانه، استفاده از شیر و لبنیات کم چرب، مصرف ماهی حداقل دوبار در هفته، پرهیز از مواد غذایی سرخ شده و فست فودها و نوشابه های گازدار، استفاده از روغن مایع گیاهی، و گنجاندن انواع آجیل و مغزهای بی نمک مواردی است که برای داشتن تغذیه سالم باید در نظر گرفته شود.
 
وی گفت: مکمل ها نیز می توانند مواد مورد نیاز بدن را تامین کنند، اما مصرف غذای سالم از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است که می طلبد با مصرف میوه ها، سبزیجات و غذاهای سالم این مواد برای بدن تامین شود.
 
فیروزکوهی افزود: مطالعه مستندی که نشان دهد انواع مکمل ها نقشی در پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید داشته باشند، وجود ندارد ولی به طور مشخص کمبود پروتئین، ویتامین دی، ویتامین سی، ویتامین آ و سلنیوم در ناتوان کردن سیستم ایمنی برای مقابله با هر عفونتی دخیل هستند، بنابراین مصرف این مکمل ها تنها در افراد با کمبود ریز مغذی ها توصیه می شود.
 
وی تصریح کرد: همواره باید مراقب اثرات سوء مصرف بیش از اندازه این مکمل ها بود، اغلب افراد با تغذیه سالم نیاز به مکمل ندارند، در ایران با توجه به شیوع کمبود ویتامین دی، این ویتامین پس از بررسی در صورت نیاز توسط پزشک تجویز می شود.
 
این کارشناس خاطرنشان کرد: در زمان فاصله گذاری اجتماعی، فعالیت بدنی از اهمیت زیادی برخوردار است، به همان اندازه که ویروس کرونا خطرناک و مرگ آفرین است، اثرات ناگوار و مخرب بی تحرکی و نشستن طولانی مدت، می تواند منجر به عواقب ناخوشایندی مانند سکته قلبی و مغزی، دیابت، فشارخون بالا، چاقی، چربی خون بالا، کبد چرب، افسردگی و کاهش قوای عضلانی شود.
 
وی گفت: توصیه می شود در این روزها که در خانه به سر می برید، حرکت و فعالیت را به عنوان قسمتی از برنامه روزمره خود در نظر بگیرید، انجام بسیاری از فعالیت های ورزشی به خصوص حرکات کششی یا قدرتی در منزل امکان پذیر است، از نشستن طولانی مدت و بی تحرکی پرهیز و از سبزیجات و میوه جات با رنگ های متنوع در برنامه غذایی روزانه استفاده کنید.
 
فیروزکوهی اضافه کرد: از مصرف مواد قندی، نشاسته ای، چربی، شیرینیجات در حجم زیاد پرهیز و به میزان کافی از مواد غذایی پروتئینی مثل حبوبات، تخم مرغ، ماهی و انواع گوشت استفاده کنید.
 
انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۳۱۱۱۹


ارسال