تاریخ انتشار :جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۱۱
در شرایطی که تغییر در نحوه آموزش دستاورد کرونا به شمار می رود از یک سو شماری از دانش آموزان سیستان وبلوچستان از امکانات رفاهی و زیرساختی محروم بوده و از سوی دیگر معلمان حق التدریس خواهان توجه بیشتر از سوی مسئولان امر هستند.
دانش آموزان سیستان وبلوچستان، محروم حتی از تحصیل مجازی!/ مسئولان به فکر معیشت معلمان حق التدریس باشند
به گزارش عصرهامون، در شرایطی که کاهش ترددها و حضور در جامعه دستاورد شیوع ویروس منحوس کرونا است مدارس کشور به صورت نیمه حضوری دایر و روند آموزشی دانش آموزان بیشتر از طریق اینترنت و تلویزیون انجام می شود.

این درحالیست که به علت ضعف در زیرساخت های ارتباطی و پوشش آنتن دهی در برخی از مناطق استان پهناور سیستان وبلوچستان، هستند دانش آموزانی که به هیچ کدام از این دو دسترسی ندارند.

اگر از تحصیل در اتاقک های چوبی با سقف های لرزان، یا حضور در مدارس کپری و کانکس و یا مدارسی که هنوز بخاری نفتی راهکار مواجه با سرمای استخوان سوز آن است چشم پوشی کنیم حالا کرونا و دردسر‌های کلاس‌های مجازی هم به وضعیت اسفناک آموزشی در برخی از نقاط استان اضافه شده و گریبان معلمان و شاگردان این مناطق را گرفته است.

اگر چه برای برخی از دانش آموزان این روند تحصیلی خوشایند بود اما مشکلاتی را در پیگیری دروس برایشان به وجود آورد به این جهت که خانواده ها را در تامین تلفن همراه برای آنها و یا هزینه های سرسام آور اینترنت دچار نایسامانی کرد، از سوی دیگر در برخی از نقاط دورافتاده استان که حتی اهالی آن امکان دسترسی به تلویزیون را ندارند چالش هایی ایجاد کرد که از یک سو گلایه والدین و از سوی دیگر نارضایتی معلمان را به همراه داشت.

در این میان اما یکی از مهمترین مشکلات پیش روی آموزش و پروش این روزها تدریس حضوری دانش آموزان است که با توجه به شیوع گسترده کرونا معلم و دانش آموز درگیر این بیماری می شوند.

هر چند که انتقالی در این مکان ها صورت نگیرد اما استرس ناشی از بیماری که در اینگونه محیط ها وجود دارد سطح کیفیت آموزش را به شدت پایین می آورد.

با این تفاسیر اما شماری از معلمان حق التدریس خواهان برگزاری کلاس های درس به صورت آنلاین هستند چراکه بر این باورند حضور آنها در مدارس، سلامت شان را تحت تاثیر قرار می دهد.
 
در حق معلمان حق التدریس ظلم می شود

شماری از معلمان حق التدریس در گفت وگو با خبرنگار ما بیان کردند: در روزهایی که دانش آموزان می توانند ناقلان بدون علامت و هم برای خودشان و هم دیگران خطر آفرین باشند معلمان حق التدریس هم باید به سر کار بروند، این در حالی است که حقوق ناچیز معلمان حق التدریس حتی کفاف هزینه رفت و آمد آنها هم نمی شود.

به گفته آنان، حتی پرداخت اضافه ای نیز برای خرید ماسک و محافظ صورت برای ما وجود ندارد تا بتوانیم حداقل از خود در برابر این ویروس محافظت کنیم.

به عقیده این افراد؛ قبل از شیوع ویروس کرونا دستمزدهای آنان با تاخیر بسیار پرداخت می‌شد؛ گاهی ماه‌ها برای دریافت حق‌التدریس باید منتظر می‌ماندند؛ حالا که کرونا آمده هم قرار است چشم انتظاری برای حقوق معوقه ادامه داشته باشد و از سوی دیگر تضمینی برای سلامت ما که بر سر کلاس درس حاضر می شویم هم وجود ندارد.

این معلمان ادامه دادند: در این بحران کرونا مسئولان باید به فکر معیشت ما باشند چرا که زحمات ما چندین برابر شده و در خانه نیز باید مشغول تدریس در گروه های کلاسی باشیم که اینها همه هزینه های زیادی برایمان به وجود آورده است.
 
از هزینه سرسام آور چاپ تکالیف تا دریافت دیرهنگام پیام ها در شاد

خلیلی مادر یکی از دانش آموزان پایه اول ابتدایی گفت: با گذشت دو ماه از شروع مدارس متاسفانه همچنان با برنامه شاد مشکل دارم و به درستی نمی توانم از آن بهره گیری کنم؛ از سوی دیگر روزانه 10 الی 15 صفحه تکلیف به فرزندم ارائه می شود که هزینه چاپ آنها خود یک معضل بوده و علاوه بر  افزایش مصرف اینترنت هزینه ای که براین چاپ پرداخت می کنیم خود یک چالش اساسی به شمار می رود.

وی بیان کرد: ارسال و دریافت دیر هنگام پیام ها در برنامه شاد مشکل دیگر است، همچنین در گروه کلاسی فرزندم که در واتساپ است معلم فیلم های آموزشی زیادی ارسال می کند که این هجمه از تکالیف یک دانش آموز پایه اول را از تحصیل دلزده می کند، تقاضای ما از مسئولان آموزش و پرورش رسیدگی به این موضوع و تذکر به مدارس سطح شهر زاهدان است که هزینه های زیادی را در چنین وضعیت اقتصادی بر خانواده ها تحمیل کرده اند.

62 درصد دانش آموزان ابتدایی سیستان و بلوچستان به شاد دسترسی ندارند

زهرا برهان‌زهی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان سیستان بلوچستان گفت: حدود ۳۲۸ هزار و ۵۴۱ نفر از دانش آموزان ابتدایی که نزدیک به ۶۷ درصد می‌شوند به شکل حضوری آموزش می‌بینند.
 
وی بیان کرد: تعداد ۱۸۷ هزار و ۳۶۹ نفر از دانش آموزان ابتدایی ما به شاد دسترسی دارند که معادل ۳۸ درصد می‌شوند و تعداد ۲۹۶ هزار و ۸۳۳ نفر از دانش آموزان معادل ۶۲ درصد به شاد دسترسی ندارند.
 
دولت زیر ساخت های آموزش مناسب را باید فراهم کند

در این خصوص حبیب اله دهمرده، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما گفت: امروز کیفیت آموزش و پرورش در کشور اصلا قابل قبول نیست و بسیاری از دانش آموزان در مناطقی زندگی می کنند که تلفن همراه اصلا آنجا آنتن نمی دهد.

وی بیان کرد: حتی همان تدریس تلویزیونی هم نمی تواند برای دانش آموزان مفید باشد، مثلا خانواده ای که چند فرزند محصل دارد تلویزیون را باید در اختیار کدام یک قرار دهد.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مناطقی از کشور هنوز تلویزیون وجود ندارد که دانش آموز بتواند از آن استفاده کند، در حالی که دولت باید زیر ساخت ها را در مناطق محروم ایجاد کند تا دانش آموزان در این روزها آموزش با کیفیتی را دریافت کنند.

وی ادامه داد: دولت نباید به جای حل مسئله صورت مسئله را پاک کند، این تاثیر منفی خواهد گذاشت و عدالت آموزشی را زیر سوال می برد.

دهمرده افزود: احداث کتابخانه های شبانه روزی در مناطق محروم می تواند مکانی باشد که هم بهداشت رعایت می شود و هم دانش آموز در آن تدریس مناسب داشته باشد چرا که این طور مکان ها به صورت شبانه روزی در اختیار افراد قرار دارد.

نماینده مردم سیستان گفت: این فعالیت ها هزینه زیادی بر دوش معلمان تحمیل نمی کند، حتی آموزگاران با انتشار صوت در این مکان ها می توانند به آموزش خود ادامه دهند.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcd9f0f9yt0sn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما