تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۳
با انتشار لایو حاشیه ساز یک بلاگر اینستاگرامی با یک نوجوان، ضرورت سواد رسانه ای بیش از پیش مشخص می شود، مقوله ای که با ورود شبکه های اجتماعی خارجی و رسانه های ساخت دیگر کشورها از سوی مسئولان مورد توجه قرار نگرفته است.
سواد رسانه ای؛ حلقه مفقوده در استفاده از شبکه های اجتماعی/ خواب خرگوشی مسئولان آموزشی و ارتباطات در جنگ نرم فضای مجازی
به گزارش عصرهامون، ماجرای لایو حاشیه ساز یک بلاگر اینستاگرامی با یک نوجوان روایت اتفاقی است که هر روز و هر ساعت، هزاران نوجوان ایرانی با آن درگیر هستند، این اتفاق سبب شده بخش ناچیزی از واقعیت زیر پوست فضای مجازی عیان شود و افراد زیادی از بحرانی که در فضای مجازی در حال وقوع است اطلاع یابند.
 
در این لایو نوجوان 14 ساله بیان کرد که والدینش نمی توانند به فعالیت های او در فضای مجازی دسترسی داشته باشند و برای آن ها محدودیت ایجاد کرده است که لزوم افزایش سواد و فهم رسانه ای خانواده ها و یادگیری راهکارهای تربیت، مدیریت و کنترل رسانه ای کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را نشان می دهد.
 
این لایو آژیر جنگ نرم را که از مدت ها پیش شروع شده بود به صدا درآورد و تلنگری برای بسیاری از والدین و مسئولان محسوب می شود، زیرا در برهه ای که بسیاری از کودکان و نوجوانان با فضای مجازی در ارتباط هستند ضرورت نظارت بر این فضا و مدیریت از سوی مسئولان و والدین در کنار افزایش سواد رسانه ای بیش از پیش نمودار می شود.
 
رسانه های وارد شده از کشورهای دیگر بر اساس نیاز ما نیست
 
خدیجه اسدی سروستانی، عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در دورانی به سر می بریم که تحت تاثیر رسانه های مختلف هستیم، همه این رسانه ها از کشورهای دیگر وارد شده اند و آن ها را بر اساس نیاز دریافت نکردیم و این موضوع باعث بروز معضلات زیادی شده است.
 
وی ادامه داد: بر خلاف بسیاری از کشورها همچون کانادا و انگلیس که از دوران ابتدایی سواد رسانه ای را کودکان خود آموزش می دهند، در کشور ما هیچ آموزشی در این زمینه نه به بچه ها و نه به والدین داده نمی شود.
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: والدین نمی دانند که بچه ها از چه سنی باید در معرض چه رسانه هایی قرار بگیرند، خیلی ها حتی مهارت استفاده مدرن از آن ها را نیز ندارند و فقط استفاده ساده از موبایل را آموخته اند و با سایر قسمت ها و رسانه های جنبی آن آشنا نیستند.
 
وی خاطرنشان کرد: بنابراین بچه ها به راحتی می توانند از ندانستن والدین سوءاستفاده کنند در حالی که خودشان هم در این زمینه اطلاعات چندانی ندارند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: از سمت دیگر چون والدین و بچه ها سواد رسانه ای ندارند و جزو درس های آموزشی نیست، بچه ها نمی دانند چگونه با فضای مجازی برخورد کنند که بخشی از آن طبیعی است چون آن ها در سنی سراسر هیجان و کنجکاوی هستند و سبب می شود به دنبال این مباحث بروند.
 
فیلترینگ و محدود کردن غلط است
 
اسدی سروستانی گفت: واقعیت این است که با محدود کردن و فیلترینگ نمی توانیم به آن چه که می خواهیم دست پیدا کنیم، بنابراین سواد رسانه ای از طریق آگاه سازی والدین مهم است و به وسیله انجمن اولیا و مربیان در دوران ابتدایی ورود دانش آموزان به مدارس می توان والدین را آموزش داد که کدام شبکه های اجتماعی مناسب است و چگونه می توانند بچه ها را کنترل کنند.
 
این کارشناس علوم اجتماعی تصریح کرد: در صورت فیلترینگ شبکه های اجتماعی، کودکان و نوجوانان فیلترشکن های مختلف را می شناسند و به آن ها به راحتی دسترسی دارند و به آن چه می خواهند به سرعت دسترسی پیدا می کنند.
 
اسدی سروستانی اظهار کرد: شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک، یوتیوب، ... بر اساس نیاز کشورهای سازنده ساخته شده است، ولی وقتی وارد کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه وارد می شود چون بر اساس نیاز این کشورها نیست به درستی از آن ها استفاده نمی شود.
 
وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته هم استفاده نادرست از این ابزار وجود دارد اما نه به اندازه کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه، اما کشورهای سازنده بعد صحیح آن را بیشتر مورد استفاده قرار می دهند.
 
سردرگمی والدین و فرزندان در نبود آموزش رسانه ای
 
این استاد دانشگاه عنوان کرد: بسیاری از کشورها از دوره ابتدایی آموزش رسانه ای را در دستور کار دارند، اما ما هنوز این موضوع را نداریم،  بسیاری از والدین سردرگم هستند و نمی دانند که فرزندان آن ها در چه سنی باید به موبایل، اینترنت، اینستاگرام و ... دسترسی داشته باشد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه بسیاری از والدین به تربیت خود اعتماد کافی هم دارند و گمان می کنند فرزندان آن ها از این شبکه ها استفاده نمی کنند، در حالی که در بسیاری موارد فضا به گونه ای طراحی شده که برای سوءاستفاده از کودکان است.
 
وی تصریح کرد: بسیاری از والدین کنونی که با این چالش ها روبه رو شده اند بچه های دهه 50 و 60 هستند که سواد رسانه ای در این زمینه ندارند و خودشان هم به تازگی در حال آشنایی با این فضای گسترده هستند، اما فرزندان آن ها خیلی سریع وارد این موضوعات می شوند و از والدین پیشی می گیرند و این اتفاقات رخ می دهد.
 
اسدی سروستانی بیان کرد: ما در صورتی که سواد رسانه ای را داشته باشیم می توانیم در این زمینه موفق باشیم، نظارت بر سایت ها، شبکه های اجتماعی و ... درست است، اما باید ریشه یابی اساسی از آسیب های اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم.
 
وی عنوان کرد: به هر میزان محدودیت اعمال شود بچه ها و حتی بزرگسالان هم این محدودیت ها را دور می زنند، اما هرچه بیشتر در این زمینه فرهنگ سازی شود نتیجه بهتری هم به دست می آید.
 
اوقات فراغت؛ فاکتور نادیده گرفته شده در ایران
 
عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان  اظهار کرد: اوقات فراغت هم مقوله بسیار مهمی است که نسبت به آن غفلت می شود، متاسفانه یکی از فاکتورهایی که در جامعه نادیده گرفته می شود اوقات فراغت کودکان نوجوانان و جوانان است.
 
اسدی سروستانی تصریح کرد: ما انتظار داریم فرزندانمان دائم مشغول درس باشند اما از علاقه مندی آن ها خبر نداریم و اهمیت اوقات فراغت به قدری است که می تواند به فضایی برای کارهای خلاقانه و شکوفایی استعدادها تبدیل شود.
 
وی ادامه داد: در ایران اوقات فراغت در تابستان شناخته می شود و باقی سال اصلا به این موضوع توجهی نمی شود که افراط و تفریط در این مقوله به وفور است و شناخت درستی از آن نداریم.
 
این استاد دانشگاه افزود: به علاوه سیستم زندگی آپارتمان نشینی می طلبد که بچه ها ساکت و با گوشی مشغول باشند که حتی اگر دسترسی به اینترنت هم نداشته باشند بسیاری از بازی ها و برنامه هایی که نصب می شود مفاهیمی دارند که مناسب آن ها نیست و والدین آن ها را چک نمی کنند.
 
عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان  گفت: حتی اگر برای خرید سی دی های ویژه کودکان به ویدئوکلوپ ها برویم و برای کودکان خرید داشته باشیم از خود می پرسیم پس نهادهای نظارتی چه چیز را بررسی و نظارت می کنند؟
 
انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcdns0fnyt0sf6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما