ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> تکرار حادثه در جاده های مرگ سیستان و بلوچستان وقتی ۸ کودک بی گناه قربانی ضعف زیرساخت و بی دقتی رانندگان می شوند | عصر هامون
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۰
بر اساس اظهارات مسئولان سیستان و بلوچستان از لحاظ بستر استاندارد راه های زمینی فقیرترین است، به طوری كه از افزون بر ۲۵ هزار كیلومتر راه زمینی تنها کمتر از ۳۵۰ كیلومتر آن را جاده های چهار خطه شامل می شود و بقیه راه های آن دو طرفه و با عرض حداكثر هفت و نیم متر است و همین عامل در کنار بی دقتی رانندگان موجب بروز تصادفات جاده ای منجر به جرح و فوت موثر است.
تکرار حادثه در جاده های مرگ سیستان و بلوچستان/ وقتی ۸ کودک بی گناه قربانی ضعف زیرساخت و بی دقتی رانندگان می شوند
به گزارش عصرهامون، روز گذشته وقوع یک تصادف مرگبار در یکی از محورهای مواصلاتی سیستان وبلوچسستان 25 کشته و مجروح بر جای گذاشت و در نخستین روزهای سال ۱۴۰۰ بار دیگر خانواده های زیادی را عزادار کرد.
 
در این حادثه به گفته فریبرز راشدی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر اثربرخورد یک دستگاه پژو با یک دستگاه پراید و یک دستگاه وانت در محور فرعی زاهدان به کورین روستای دهک ۱۱ نفر مجروح  و ۱۴ نفر کشته شدند.
 
 علیرضا میربهاءالدین، مدیرعامل جمعیت  هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز اعلام کرد: در این حادثه ۱۱ نفر مصدوم و ۱۴ فوت شدند که در بین فوت شدگان هشت کودک بین سه تا هشت سال و ۲ مرد و چهار زن بودند.
 
محورهای سیستان و بلوچستان از دیرباز شاهد  حوادث جاده ای زیادی بوده است، به طوری که می توان آن ها را محور مرگ هم نامید، جاده هایی که جان مسافران را می بلعد و سبب عزادار شدن خانواده های زیادی می شود.
 
کمبود بزرگراه و زیرساخت های جاده ای در کنار سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم رعایت اصول ایمنی از سوی رانندگان این حوادث تلخ را رقم می زند.
 
تصادفات؛ از مصادیق پرتکرار واصل به محاکم قضایی در سیستان و بلوچستان
 
غلامرضا باغ شیرین، سرپرست مدیریت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: یکی از مصادیق پرتکرار واصل به محاکم قضایی در سیستان و بلوچستان بروز تصادفات و سوانح رانندگی بوده که به تایید همه کارشناسان ترافیکی و حوزه بهداشت اجتماعی آسیب تصادف قابل پیشگیری است.
 
وی اظهار کرد: با درک صحیح از محیط رانندگی و رعایت قوانین ترافیکی و فواصل مجاز، اجتناب از اعتماد به‌ نفس کاذب در زمینه رانندگی، اهتمام در به کارگیری از کمربند ایمنی، عدم اتکا به دیگر رانندگان برای دوری از تصادفات، تأکید بر محاسبه صحیح و مورد نیاز برای توقف یا سبقت گرفتن می توان بخش عمده‌ای از این سوانح ترافیکی را کاهش داد.
 
باغ شیرین خاطرنشان کرد: تصادفات جاده‌ای هزینه‌های گزاف اجتماعی، خسارات سنگین اقتصادی، آثار انکار ناپذیر فیزیکی و روانی بر روی افراد، جوامع دارد و سلامت و ایمنی را تهدید می کند.
 
به گفته این مقام مسئول، ضروری است تا با بهبود و برنامه‌ ریزی، ساخت و نگهداری راه ‌های استاندارد، تأکید بر ارتقای مهارت‌های ترافیکی و تلاش در ایجاد تناسب بین خودروهای جدید و وضعیت جاده‌های استان از این آمار کاست.
 
سرپرست مدیریت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان با بیان این مطلب که کنترل انسانی جاده ها غیرممکن است، اظهار کرد: حدود ۲۰ هزار کیلومتر جاده داریم و غیر ممکن است که بتوانیم در همه جاده ها نیروی انسانی برای کنترل به کار ببریم و باید مردم خود همکاری کنند.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت مردمی و ارتقای آگاهی های عمومی برای کاهش آمارهای تصادفات و پیشگیری از این حوادث لازم است، مهمترین عامل تصادفات جاده ای در سیستان و بلوچستان سرعت غیرمطمئنه است یعنی حدود ۲۵ درصد ترددهای جاده ای به صورت کلی با سرعتی بیشتر از حداکثر مشخص شده است که همین عامل خود موجب بروز تصادفات وحشتناک در این استان و گاها آتش سوزی در صحنه می شود.

از هر ۴ راننده استان یکی باسرعت غیرمجاز میراند

سرپرست مدیریت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در سفرهای برون شهری از هر چهار خودرو در استان یکی تخلف راهنمایی رانندگی دارد، گفت: سرعت بالا موجب می شود ۳۱ درصد از تصادفات ما منجر به واژگونی خودرو شده و هفتاد درصد از حوادث رانندگی نیز در فاصله صفر تا ۵۰ کیلومتری شهرها اتفاق می افتد.

وی افزود: همه این آمارها نشان دهنده این حقیقت است که ما در حوزه فرهنگ ترافیکی با مشکل روبه رو بوده و ترددهای جاده ای ما وضعیتی نامطلوبی دارد و سیل گسترده پرونده های موجود در دستگاه قضا در ارتباط با اینگونه حوادث نشان دهنده شکاف عمیقی است که ما در موضوع تصادفات جاده ای با آن روبه رو هستیم.

باغ شیرین تاکید کرد: پیشگیری از این موارد نیازمند افزایش ارتقای آگاهی های فردی است که با این هدف سامانه ای تشکیل شد با نام سامانه جامع همپای جاده ای که کاملا دانش بنیان بوده و هدف آن نیز شناسایی نقاط پرتصادف استان است.

تأمین اعتبار باند دوم محور چابهار- میلک به میزان ۵۷۰ میلیارد تومان
 
عبدالناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، بمپور، راسک و بخش های بنت، لاشار، آهوران و آشار در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن عرض تسلیت و آرزوی صبر و شکیبایی برای بازماندگان سانحه بسیار دلخراش  روز گذشته در محور زاهدان به کورین بیان کرد: متاسفانه مردم سیستان و بلوچستان هفته ای نیست که به سوگ از دست رفتن چند عضو یک خانواده در چنین حوادث جانکاهی نباشند.
 
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان از لحاظ بستر استاندارد راه های زمینی فقیرترین است، به طوری كه از افزون بر ۲۵ هزار كیلومتر راه زمینی تنها کمتر از ۳۵۰ كیلومتر آن را جاده های چهار خطه شامل می شود و بقیه راه های آن دو طرفه و با عرض حداكثر هفت و نیم متر بوده و بسیاری دیگر از جاده های روستایی به ویژه در جنوب استان به صورت مالرو است.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با لحاظ همین شرایط خوشبختانه با همراهی آقایان محمد سرگزی نماینده مردم سیستان و معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار مبلغ ۵۷۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ جهت باند دوم محور ترانزیتی چابهار میلک و همچنین بهبود زیرساخت های درمانی و بهداشتی ( بیمارستان ها و خانه های بهداشت ) استان گنجانده شد.
 
درخشان تصریح کرد: همچنین از دیگر سرفصل های بودجه ای برای بهبود تعدادی دیگر از جاده های مواصلاتی به زودی اقداماتی انجام می شود.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcbw0b80rhbfgp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهم ترین اولویت دستگاه اجرایی در استان از نگاه شما چه باید باشد؟
توجه به زیرساخت ها در استان
توزیع عادلانه ارزاق عمومی و کالاهای اساسی
مرتفع نمودن مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی
برخورد با مفاسد اقتصادی و ویژه خواری ها