تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۷
کارگران نگهداری خط جنوب شرق کشور گفتند: به مسئولین بگویید دو ماه و نیم است که دستمزد نگرفته‌ایم، جواب زن و بچه هایمان را دیگر نمی دانیم چه بدهیم!
عکس از اینترنت
عکس از اینترنت
به گزارش عصرهامون، آمارشان کم نیست 275 نفر هستند که نان آور خانواده اند! اما در تداوم بی مهری مسئولان و توقف قطار بی پولی در برخی از ایستگاه های استانی چندین ماه است حقوق نگرفته و پرداخت حق الزحمه آنها به صورت اقساطی دردی از دردهایشان دوا نمی کند.

مشکلشان تنها پرداخت بی نظم و چندین ماه حقوق معوقه نیست چرا که از عدم امنیت شغلی، عقدقرارداد سه ماهه، عدم دریافت پاداش و سبد کالای رفاهی نوروز و رمضان، عدم واریز به موقع حق بیمه توسط برخی شرکت‌های نگهداری و سایر موارد نیز گلایه دارند.

در ارسال پیامک و تماس های مکرری که از سوی کارگران نگهداری خط جنوب شرق با تحریریه خبر عصرهامون انجام شد، این پرسنل ضمن گلایه از عدم پاسخگویی مسئولان امر در حل مشکلاتشان، گفتند: یکی از موانع تولید و ارائه خدمت، عدم امنیت شغلی کارگران و گسترش قراردادهای موقت است، علی رغم این‌که آن امور دارای ماهیت و طبیعت مستمر است اما قراردادهای نیروی انسانی شاغل به صورت سه ماهه منعقد می شود.

به گفته این افراد، انعقاد قراردادهای حداقل یک‌ساله آن هم در کارهایی که ماهیت مستمر دارد حق کارگر است چرا که کارگران نیز سهم معلوم و مشخص صددرصدی از جامعه دارند و نه سهم نامشخص، نصفه و نیمه؛ در این زمینه مسئولان و متولیان امر باید چاره اندیشی کنند تا مدت قرارداد نیروی انسانی آن امور مورد بازنگری قرار گیرد چرا که افزایش طول عمر قراردادهای نیروی انسانی هیچ منافاتی با قوانین و مقررات وزارت کار نخواهد داشت.

این پرسنل ادامه داد: در حال حاضر تعداد 275 نفر از کارگران نگهداری خط جنوب شرق به صورت شرکتی مشغول به کار بوده ام از نابرابری عدالت گلایه دارند، بارها گلایه خود را از طرق مختلف به گوش مسئولان رسانده اند اما گوش شنوایی برای تسکین و رفع آلام آنها وجود ندارد و کسی پاسخگو نیست.

چرا مسئولان راه‌آهن فکری به حال ما نمی‌کنند؟!

تعدادی از این کارگران با اشاره به این مطلب که از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری قرارداد سه ماهه با شرکت تراورس منعقد کرده اند، گفتند: تا پایان فروردین ماه 1400 با شرکت ریل صنعتکاران قرارداد سه ماهه داشته ایم که این وضعیت انعقاد قراردادها باعث می شود تا در هر ماه بخش اندکی از حقوق هایمان به طور ناقص پرداخت شود؛ از سوی دیگر نحوه پرداختی ها به قدری بی نظم و اندک است که ما نمی دانیم چه میزان از حقوق پرداخت یا مانده است.

به گفته آنان، کارگران نگهداری خط برعکس کارگران سایر واحدهای راه‌آهن پاداش و یا وجهی از بابت مناسبت‌های ملی و مذهبی همچون دهه فجر، ولادت حضرت علی(ع) و عید فطر دریافت نمی‌کنند، همچنین دریافت پاداش و سبد کالای رفاهی نوروز و رمضان نیز برای اکثریت کارگران  فنی و نگهداری محقق نشده است.

این کارگران تصریح کردند: دریافتی ماهانه کفاف معاش زندگی را نمی‌دهد؛ اکنون نیز تنها خواسته ما پردخت به موقع حقوق به طور کامل است، با دو ماه ونیم دستمزد معوق چگونه زندگی کنیم؛ چرا مسئولان راه‌آهن فکری به حال ما نمی‌کنند؟! دیگر درمانده شده و نمی‌دانیم به کجا مراجعه کنیم؟

به گفته افراد، عدم واریز به موقع حق بیمه توسط برخی شرکت‌های نگهداری باعث تاخیر در بازنشستگی و تحمیل هزینه‌های گزاف درمان برای پرسنل شده، کارگران نگهداری خط برای اخذ تسهیلات و ضمانت بانکی از طرف شرکت‌های نگهداری حمایت نمی‌شوند و گواهی کسر حقوق که جزو حداقل خواسته‌های کارگران است از طرف شرکت‌ها صادر نمی‌شود؛ همچنین عدم اجرای صحیح و دقیق طبقه‌بندی مشاغل یکی دیگر از مشکلات کارگران شرکتی جنوب شرق است که تا کنون محقق نشده است.

کارگران در ادامه با ذکر مشکلات دیگری اذعان کردند: 2 ماه حقوق معوق از شرکت ریل صنعت کاران طلب داریم،  عیدی نوروز 1400 را دریافت نکرده ایم و بعد از آن با اتمام قرارداد برای قرارداد جدید به شرکت تراورس ارجاع شدیم.

از بدقولی ها خسته و نمی‌دانیم به کجا مراجعه کنیم

آنان تصریح کردند: مدت زمان قرارداد سه ماهه هیچ امنیت شغلی برای ما به دنبال ندارد، از این همه بد قولی و نابسامانی خسته شده و از مدیران راه آهن کشور می خواهیم به فکر ما باشند، چراکه در ماه های اخیر باوقوع حوادثی همچون سرقت بخش هایی از ریل و یا تخریب  بخش هایی از خطوط راه آهن به دلیل وقوع سیل و طوفان های شن ساعت های زیادی را برای راه آهن اضافه کاری داشته ایم اما هم اکنون شرکت ریل صنعتکاران  پرداخت این اضافه کاری ها را تقبل نمی کند و با مراجعه به مدیر کل راه آهن جنوب شرق هم نتیجه ای نگرفته ایم.

کارگران تاکید کردند: در شرایط کرونایی حاکم بر جامعه، رعایت دستور العمل‌ها و پروتکلهای بهداشتی صرفا به خاطر عملیاتی بودن امور نگهداری به خوبی اجرایی نمی‌شود و همچنین خدمات بیمه تکمیلی و عمر و حوادث برای کارگران نگهداری خط با وجود عملیاتی بودن و تنش‌زا بودن مشاغل انجام نمی‌پذیرد.

این پرسنل اظهار کردند: یکی از مطالبات به حق کارگران تبدیل وضعیت و داشتن قرارداد رسمی مستقیم با راه آهن است که تا کنون محقق نشده و شرکت های پیمانکاری از شرایط معیشتی کارگران به نفع خودشان سو استفاده کرده و قرارداد های 3 ماهه منعقد می کنند که این نوع قرارداد ها به دلیل ضایع شدن حق و حقوق افراد طبق قوانین اداره کار کشور ممنوع است.

این افراد گفتند: نیروهای شرکتی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در سخت‌ترین شرایط کاری و با پایین‌ترین دستمزدها در سرمای استخوان سوز زمستان و گرمای طاقت فرسای تابستان به صورت شبانه‌روزی در حال انجام وظایف محوله خود برای سیر ایمن قطارها در بخش مسافری و باری برای ‌کمک به اقتصاد کشور در شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه می باشند و در قِبَل آن نیازمند حمایت و توجه از سوی متولیان امر هستند.
 
پایگاه خبری عصرهامون در راستای رفع مطالبات و دغدغه کارگران نگهداری خط راه آهن جنوب شرق کشور آماده دریافت پاسخ متولیان امر در این خصوص می باشد.

انتهای پیام /
https://www.asrehamoon.ir/vdcjioevhuqetmz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما