تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۴۶
این روزها به واسطه وجود بندر بزرگ اقیانوسی چابهار در سواحل مکران، نبض صادرات و واردات در گنج پنهان ایران به تندی می زند، قدرتی نوظهور که تحول اقتصادی را برای منطقه رقم خواهد زد.
تپش تند نبض صادرات و واردات در سواحل مکران/بندر چابهار؛ قدرتی نوظهور که تحول اقتصادی را برای منطقه رقم خواهد زد
به گزارش عصرهامون؛ بندر اقیانوسی شهید بهشتی چابهار با موقعیت استراتژیک و دسترسی مستقیم به اقیانوس، به عنوان عمیق ترین بندر کشور، فرصتی بی بدیل برای رونق مبادلات تجاری ایران در سطح بین الملل و امید اصلی کشور در آینده برای پایداری تجارت بین المللی دریایی محسوب می شود.

این بندر با برخورداری از تجهیزات مدرن و فرصت بی نظیرش، می تواند پذیرای کشتی های اقیانوس پیما با حجم بسیار بالایی از کالا باشد و میزان زیادی از کالای مورد نیاز مردم ایران و حتی کشورهای منطقه را فراهم کند و در واقع تحول اقتصادی را به ارمغان بیاورد.

موقعیتی استراتژیک که مورد عنایت ویژه مقام معظم رهبری قرار گرفته و با تاکید ایشان، نگاه مسئولان کشوری نیز به این سمت سوق پیدا کرده و در دولت سیزدهم توجه ها به این بندر و سواحل مکران بیش از پیش شده است، به گونه ای که شاهد رشد چشمگیر صادرات و واردات کالا از بندر چابهار هستیم.

بزرگترین مزیت سیستان و بلوچستان

در همین رابطه حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان از بندر چابهار به عنوان بزرگترین مزیت سیستان و بلوچستان یاد کرد و گفت: باید بیشترین استفاده را از این بندر راهبردی داشته باشیم.

وی افزود: برای حمایت و رونق بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر توسعه سواحل مکران باید تخصیص عوارض صادرات در بندر چابهار ۵۰ درصد کمتر از سایر بنادر کشور باشد.
 

دسترسی مستقیم به اقیانوس

بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این باره بیان کرد: بندر چابهار به دلیل دسترسی مستقیم به اقیانوس از عمق آبخور بالایی برخوردار بوده و به عنوان عمیق ترین بندر کشور می تواند قادر به پذیرش کشتی های اقیانوس پیما با تناژ بالا بدون هیچ محدودیتی باشد.

وی افزود: در همین راستا فاز دوم این بندر اقیانوسی متشکل از دو اسکله ۴۵۰ متری با عمق ۱۸ متر در دست اجراست، بیش از ۸۰ درصد از عملیات تحکیم بستر آن انجام شده و عملیات روسازی و تجهیز این دو اسکله که به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد، پیش بینی می شود که تا سال آینده به اتمام برسد.

قابلیت پشتیبانی از کشتی‌ های بسیار بزرگ
 
این مقام مسئول، وسعت پسکرانه فاز دوم بندر چابهار را ۴۰ هکتار اعلام و اظهار کرد: اگر بتوان سرمایه لازم برای پیشبرد طرح توسعه بندر چابهار را فراهم کرد و فاز دوم طبق زمان‌ بندی به اتمام برسد، سال آینده صاحب بندری خواهیم شد که قابلیت پشتیبانی از کشتی‌ های بسیار بزرگ را دارد.
 

رشد ۱۶۷ درصدی صادرات کالا

وی با اشاره به روند به رشد صادرات کالاهای غیر نفتی از بندر چابهار، اضافه کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک و تجهیزات بروز بندر چابهار، امسال شاهد رشد ۱۶۷ درصدی صادرات کالا از این بندر استراتژیک هستیم.

آقایی گفت: همچنین برای نخستین بار محموله صادراتی مصالح ساختمانی به وزن ۷۶ هزار تن به یک کشتی طی روزهای اخیر در این بندر بزرگ اقیانوسی بارگیری شد.

عوامل تسهیل صادرات کالا

وی قابلیت های بندر چابهار، تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری، تخفیف‌های قابل توجه در حقوق عوارض و هزینه‌های بندری و خطوط منظم کشتیرانی از مبدا چابهار را از عوامل تسهیل صادرات کالاهای متنوع از طریق این بندر اعلام کرد و گفت: واردات کالای اساسی مورد نیاز کشور نیز با توجه به ظرفیت های موجود در بندر چابهار با رشد چشمگیری همراه بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اذعان کرد: با توجه به موقعیت ممتاز بندر چابهار، صادرات از طریق این بندر بزرگ اقیانوسی مهم‌ترین اولویت ماست.

امید اصلی کشور برای پایداری در تجارت بین‌المللی

وی ادامه داد: همچنین با توجه به موقعیت استراتژیک بندر چابهار و اهمیت آن برای کشور و منطقه آماده پذیرش هر نوع سرمایه گذاری خارجی به خصوص از کشورهای منطقه و شرق و جنوب شرق آسیا هستیم.
آقایی تاکید کرد: بندر چابهار با توجه به دسترسی به اقیانوس و عمق بالای آبخور، علاوه بر اینکه می‌تواند نقشی مهم در پشتیبانی از منطقه شرق کشور و توسعه کریدورهای ترانزیتی در ایران ایفا کند، در آینده نه چندان دور می تواند امید اصلی کشور برای پایداری در تجارت بین‌المللی دریایی دور باشد.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdceen8zojh8eei.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما