تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۶
شبکه مجازی در راستای رفع محرومیت زدایی از بخش های مختلف سیستان و بلوچستان به کمک دولت و مسئولان آمده و توانسته گامی موثر برای اتحاد و تجمیع افکار و توان برای حل یک معضل باشد.
شبکه مجازی بازوی توانمند مدرسه سازی/مدرسه بُرمک نیکشهر با اعتبارات مردمی بازسازی شد
به گزارش عصرهامون، در سالهای اخیر در رسانه ها اکثر کارشناسان به جنبه های بد ومنفی شبکه های اجتماعی پرداخته اند اما با توجه به نوع استفاده، این فضای غیر حقیقی می تواند کاری را انجام دهد که در فضای فعلی گامی موثر برای حل یک معضل و بحران به حساب بیاید.
یکی از این جنبه ها جمع آوری کمک برای افراد نیازمند و یا کمک به امر مدرسه سازی است.
علیرضا راشکی مدیر کل توسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان 8اسفندماه سال گذشته به عصرهامون گفته بود بیش از 6هزار کلاس درس در این خطه از کشور وجود دارد که از این تعداد، 4هزار کلاس درس نیازمند بهسازی و ترمیم و هزار مدرسه نیز نیازمند تخریب و بازسازی کامل است و دولت به تنهایی توان رفع نیازمندهای فضاهای آموزشی و ترمیم فضاهای نیازمند بازسازی را ندارد و خیرین  باید پای کار بیایند.
بنا به نظر کارشناسان سیستان و بلوچستان کم برخوردار ترین منطقه کشور به‌ لحاظ سرانه فضای آموزشی می باشد، به‌ گونه‌ ای که متوسط سرانه این استان 3.25 مترمربع بوده در حالی که میانگین کشوری 5.15 مترمربع به‌ ازای هر دانش ‌آموز است.
براساس گزارش تسنیم محمدتقی نظر پور رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایران اول آبان ماه امسال در نشست خبری روسای جمعه خیرین مدرسه ‌ساز و سازمان نوسازی, توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار کرده که استان سیستان و بلوچستان, آذربایجان غربی, خراسان رضوی و تهران سایر استان‌ هایی هستند که در زمینه سرانه فضای آموزشی وضعیت مناسبی ندارند.
طبق قانون متولی تعمیر و نگهداری مدارس آموزش و پرورش است و باید سهم 5 درصدی عوارض شهرداری‌ ها اختصاص یابد که این سهم به خوبی در اختیار آموزش و پرورش قرار نمی‌ گیرد، در سند تحول آموزش و زیر نظام و تجهیزات به متولی به نقش سازمان نوسازی برای تعمیر و نگهداری مدارس اشاره شده اما باید سازوکارهای لازم برای اجرای آن فراهم شود و نکاتی که در بخس تعمیر و نگه داری نیاز می باشد بیشتر نیازمند توجه است.
کمبود فضای آموزشی، مدارس فرسوده و عمر بالا موضوعاتی است که می ‌تواند به تنهایی به وضعیت آموزشی کشور آسیب برساند، زمانی که دانش ‌آموزی در روستایش مدرسه ندارد و مجبور می ‌شود برای تحصیل به روستای دیگری برود بعد از مدتی ممکن است به دلیل مشکلات ترک‌ تحصیل کند. وجود مدرسه در مناطق محروم می‌تواند دانش‌ آموزان را تشویق کند که درس بخوانند. می‌تواند آینده دانش‌ آموزانی را که در مناطق محروم زندگی می‌کنند، تغییر بدهد.
بنا بر گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش 8دیماه سال گذشته در سراوان گفته بود سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان بیشترین مدارس کپری را دارند، در مجموع 30 درصد مدارس موجود آموزش وپرورش خشتی، گلی و کپری هستند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان نیز 7مرداد امسال به تسنیم گفته بود با کمک خیرین مدرسه ‌ساز بیش از 500 مدرسه با 2 هزار و 600 کلاس درس در سطح استان در دست ساخت می باشد و تا پایان سال به بهره‌ برداری می ‌رسد که از این تعداد 440 کلاس درس در هفته دولت و مهرماه مورد بهره‌ برداری قرار می‌گیرد.
با این گفته ها و با توجه به مشکلات کمبود و فضاهای آموزشی نیازمند بازسازی و بهسازی و عدم توانایی مالی دولت برای رفع این معضل اجتماعی حضور و فعالیت خیرین مدرسه ساز را بیش از پیش دارای اهمیت می کند و در سالهای اخیر نیز مسئولان تلاش کرده اند تا بتوانند جریان های خیری کشور را به این سمت سوق دهند و گاها این جریان جلوتر ازدولت درحال پیشروی است اما فعالیت ها در برابر مشکلات موجود کم است.
یکی از راه های افزایش مشارکت گرفتن از خیران، بهره گیری از فضاهایی به مثل فضای مجازی می باشد که در آخرین گام توانست مدرسه فرسوده روستای بُرمک از توابع بخش مرکزی نیکشهر را بهسازی و توسعه داده است.
بخشدار مرکزی نیکشهر به خبرنگار ما گفته که مدرسه ۲۲ بهمن روستای برمک با همت هموطنان سراسر کشور در قالب یک پویش با عنوان «پوشی مردمی کمک به بازسازی مدرسه بُرمک نیکشهر» که در شبکه های مجازی راه افتاد، ظرف مدت یک ماه همگام با جمع آوری کمک های مردمی، بهسازی و یک کلاس درس نیز به تعداد کلاسهای درس این مدرسه افزوده شد.
محمد بلوچ زهی ادامه داده  برای این مدرسه 370میلیون ریال از سراسر کشور جمع آوری شده و تعدادکلاسهای درس این مدرسه به 3کلاس اضافه شده و سرویس بهداشتی آن نیز بازسازی کامل شده است.
با توجه به اثرات شگفت انگیز این پویش، پویشی برای مدرسه های دیگر این بخش که تعداد قابل توجهی مدرسه فرسوده دارد شروع شده و کار ساخت آن مدرسه نیز آغاز شده است.
با توجه به اثرات قابل توجه این پویش ها می توان از این گونه حرکات برای رفع مشکلات با کمک های مردم انجام داد و شاهد تحقق مثل«قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود» باشیم.
 
انتهای پیام//پ
 
https://www.asrehamoon.ir/vdchz-nw.23nwxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما