ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> کلنگ زنی احداث 200مدرسه در نقاط صعب العبور سیستان وبلوچستان امنیت پایدار بدون توسعه فرهنگی و علمی محقق نمی شود | عصر هامون
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۰
کلنگ‌زنی احداث ۲۰۰ باب مدرسه در مناطق صعب‌العبور استان سیستان و بلوچستان با مشارکت نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور انجام شد.
کلنگ زنی احداث 200مدرسه در نقاط صعب العبور سیستان وبلوچستان/ امنیت پایدار بدون توسعه فرهنگی و علمی محقق نمی شود
به گزارش عصرهامون، صبح امروز آیین کلنگ زنی احداث ۲۰۰ باب مدرسه در مناطق صعب‌العبور استان سیستان و بلوچستان با مشارکت نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور با حضور سردار کرمی فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق کشور، وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان برگزار شد.

زیرساخت تمام پیشرفت ها، آموزش و پرورش است

سردار محمد کرمی، فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق سپاه در مراسم آئین کلنگ زنی 200 باب مدرسه که در سالن جلسات قرارگاه قدس منطقه ای جنوب شرق کشور برگزار شد با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئولیت امنیت پایدار را برعهده دارد، بیان کرد: امنیت پایدار بدون توسعه اقتصادی، علمی و فرهنگی امکان پذیر نیست و رکن همه این کارها آموزش و پرورش است.

وی افزود: آموزش و پرورش حوزه ای بسیار مهم است که هم قرآن کریم هم نبی مکرم اسلام تاکید فراوانی بر علم آموزی دارند و این نشان می دهد که دین مبین اسلام بر این حوزه بسیار اهمیت قائل است.

فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی امام راحل بارها تاکید بر علم به عنوان عبادت داشتند و مقام معظم رهبری هم بارها فرمودند که از این حرکت عظیم علمی کشور حمایت می کنند.

وی تصریح کرد: نگاه رهبر انقلاب این است که همه آحاد کشور بتوانند از علم بهره مند شوند، در همین راستا با توجه به اینکه زیرساخت تمام پیشرفت ها در حوزه علم و فناوری زیرساخت آموزش و پرورش است، با نگاه بر اینکه امنیت در منطقه پایدار شود از اجرای این برنامه ریزی در استان تشکر می کنیم.

کرمی اذعان کرد: امروز کلنگ ۲۰۰ باب مدرسه در نقاط صعب‌العبور با مشارکت سپاه پاسداران و سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کشور کلنگ‌زنی شد که مجموعه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همت جهادی تلاش می کنند تا هر چه سریعتر با کیفیت این پروژه‌ها پیش برود تا جوانان و نوجوانان این استان از خدمات مطلوب برخوردار و بهره مند شوند.

وی گفت: انجام چنین پروژه هایی باعث می شود جوانان خلاق، مومن و متفکر با روحیه جهادی و انقلابی تربیت شوند و در آینده شاهد شکوفایی اقتصادی و علمی در استان باشیم.

ساخت مدرسه در نقاط صعب العبور با کمک سپاه پاسداران

مهراله رخشانی مهر، معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه گفت: روزانه 2.8 دهم کلاس درس در سیستان وبلوچستان تحویل می‌دهیم، درحالیکه در استان کرمانشاه طی یک هزار روز بعد از زلزله روزانه یک کلاس درس داشتیم و باعث شد در حدود۶ دهم متر مربع به سرانه آموزشی کرمان اضافه شود اما در سیستان و بلوچستان ساخت روزانه سه کلاس درس هیچ تغییری در سرانه آموزشی ایجاد نکرده است.

وی اذعان کرد: ظرفیت و توان سازمان نوسازی مدارس کشور و اداره کل نوسازی استان هزار و ۶۰ عدد کلاسی درسی بود که در سال ۹۹ تحویل داد که در نوع خود بی نظیر بود، این تعداد کلاس درس از ظرفیت های اعتبارات ملی، استانی و خیرین بود که درهر سه حوزه جهش داشتیم به گونه ای که در سال ۱۳۹۹ حدود ۷۶۰ میلیارد تومان به سیستان و بلوچستان در حوزه مدرسه سازی اعتبار تأمین و تخصیص داده شد که هیچ وقت در گذشته این اتفاق نیفتاده و در آینده هم رخ نخواهد داد.

این مقام مسئول ادامه داد: اما اینها هیچ تغییری در سرانه آموزشی ایجاد نکرده است، از ظرفیت‌های استان‌های معین خراسان رضوی، فارس و تهران هم استفاده کرده ایم به نحوی که موضوع جمع‌آوری کلاس های خشتی و گلی را دنبال کردند تا این اتفاق رقم خورد و ما کلاس درس خشتی و گلی در استان نداریم.

وی خاطر نشان کرد: اگر قرار است در حوزه سرانه آموزشی سیستان و بلوچستان اتفاقی رخ دهد باید جهش تولیدی رخ ئدهد، کارهایی مشابه این کلنگ‌زنی ها رقم بخورد ساخت مدرسه سه الی۶ کلاس درس مسئله ما از لحاظ تامین منابع مالی نیست زیرا توسط خیرین یا دولت ساخته می شود، ولی واقعیت این است که امکان حضور در برخی از این نقاط اصلاً وجود ندارد زیرا جاده‌ها صعب العبور و دسترسی به آنها سخت است.

رخشانی مهر افزود: از قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه که پای کار آمده، دغدغه داشته و نگران بودند قدردانی کرده که تفاهم نامه احداث ۲۰۰ باب مدرسه در نقاط صعب العبور را منعقد کردند و می تواند الگویی برای سایر استان های کشور باشد؛ اگر این تفاهم‌نامه در زمان مناسب و مورد انتظار که مهرماه ۱۴۰۰ است به نتیجه برسد ما می توانیم این الگو را برای تمامی نقاط صعب العبور بکارگیری کنیم.

وی تصریح کرد: تا امروز مسئله ما در سیستان و بلوچستان شاید مدارس تخریبی بود ولی بر اساس آخرین آماری که داریم فقط ۱۰ درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی هستند و میانگین کشور 19.5درصد است یعنی به مراتب زیر میانگین کشور در این عرصه هستیم؛ بحث ما در استان ایجاد فضاهای آموزشی جدید است که برای آن هدفگذاری شده و طرح ایجاد فضاهای آموزشی در سیستان و بلوچستان امسال در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به ۱۸۰ میلیارد تومان رسیده که تقویت آن باعث می‌شود در احداث مدارس جدید ورود کنیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: عمده مشکل و مسئله ما مدارس یک تا سه کلاس در مناطق صعب العبور است که سیستم را آزار می دهد؛ اما با قراردادهای مشابه این طرح می توان موضوع را ساماندهی کرد.

این مقام مسئول افزود: حضور خیرین در سیستان و بلوچستان قابل قبول است و این یک فرصت خوبی برای تغییر توسعه در فضای آموزشی استان به شمار می رود.
 
سپاه پاسداران دلسوزانه کار می‌کند

علی احمد موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه بیان کرد: ساخت ۲۰۰ مدرسه به صورت یک دفعه با مشارکت نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان کار بسیار بزرگی است.

وی اذعان کرد: متولدین سالهای ۱۳۹۳ یعنی سال های پرجمعیت سیستان و بلوچستان که بالغ بر ۱۰۰ هزار جمعیت است از امسال وارد مدرسه می شود با این همه خدمتی که اشاره شد و تقریبا ۱۰ درصد مدارس کشور در سیستان و بلوچستان ساخته می‌شود یعنی رکورد سه کلاس در روز، ولی شاخصه میانگین استان تغییری در آن ایجاد نمی شود که دلیل آن این حجم از نیرو است.

این مقام مسئول گفت: استان در آستانه یک تحول بزرگ توسعه ای قرار دارد یعنی مهاجرت پذیر شده برعکس آن چیزی که قبلا مهاجرت فرست بود، که اگر این موضوع را هم به آن اضافه کنیم آلارم خطربسیار بیشتر است و باید توجه بیشتری صورت گیرد، که این ورود و تفاهم‌نامه جدید را به فال نیک گرفته و از تدبیر وزیر آموزش و پرورش تشکر و قدردانی می کنیم.

وی اضافه کرد: به کارگیری نیروهای مستعد استان در وزارتخانه و در استان‌های دیگر توسط سازمان نوسازی اقدام بسیار خوبی است امیدوارم سایر وزارتخانه‌ها از نیروهای مستعد استان در مجموعه خود استفاده کنند تا اطلاعات درست و تصمیم گیری های مناسبی در وزارتخانه‌ها انجام شود.

موهبتی تصریح کرد: پراکندگی مدارس دبستان و شرایطی که وجود دارد خروج از دبستان و ورود به دبیرستان ما را آزار می دهد که باید برای مدارس روستا مرکزی در مقطع دبیرستان و شبانه‌روزی اقدام بزرگی صورت گیرد، امیدواریم این نهضت بزرگ که توجه به نیروی انسانی مهمترین شاخصه توسعه منطقه و یک کشور به شمار می رود و اگر بنا است اقتصاد و عمران تحولی در آن به وجود بیاید حتما از منظر نیروی انسانی است.

استاندار استان افزود: ورود بسیج و سپاه در حوزه مدرسه سازی را به فال نیک می‌گیرم و اسرار داریم که سپاه در این بخش‌ها گام بردارد زیرا سپاه پاسداران هم دلسوزانه کار می‌کند و این مهم قطعا اثرگذاری داشته و زمینه فرهنگسازی را مهیا می کند.
 
مدرسه کانون زندگی و نقطه عزیمت، پیشرفت، تحرک و تعالی است

محسن حاجی میرزایی، وزیرآموزش و پرورش در این نشست ادامه داد: وقتی از مدرسه سازی سخن به میان می آید این کار بسیار رفیع است، مدرسه کانون زندگی و نقطه عزیمت، پیشرفت، تحرک و تعالی در یک جامعه است .

وی با بیان اینکه رفعت و عظمت کار آموزش با نگاه به روایت قرآن کریم بیشتر می‌شود، افزود: ما می توانیم برای پیشرفت و توسعه جامعه اقدامات ارزشمند و طرح های زیادی در عرصه های مختلف عمرانی و ساخت و سازی انجام دهیم اما هیچ طرح عمرانی در اندازه مدرسه نیست، زیرا مدرسه انسان می سازد.

حاجی میرزایی ادامه داد: کسانی که برای توسعه آموزش در جامعه تلاش می‌کنند انقلابی ترین کار را انجام می‌دهند زیرا انقلاب حقیقی انقلابی است که در روح و جان آدم‌ها اتفاق می‌افتد و آدم‌ها را دگرگون می‌کند.
 
عدالت مهمترین و مشترکترین رسالت انبیاء الهی است

وی گفت: باید همه کسانی که محروم هستند از فرصت مهم علم برخوردار شوند و این کار بسیار مهمی است، این حق عمومی است که همه باید از آن برخوردار شوند.

وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه عدالت مهمترین و مشترکترین رسالت انبیاء الهی است، ادامه داد: مهمترین نقطه عدالت برخورداری از فرصت های آموزشی است، وقتی فرصت های آموزشی درست توزیع می شود همه چیز درست تر توزیع خواهد شد و وقتی این مهم رخ ندهد همه چیز نادرست رقم می خورد؛ نمی توان برای عدالت مسیرهای دیگری انتخاب کرد باید از این مسیر گذر کرد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از نظر افزایش امکانات، اعتبارات و منابع قدم‌های بزرگی در سیستان و بلوچستان برداشته شده است که تناسبی با جمعیت این استان ندارد بلکه به تناسب محرومیت آن است، این کار را استمرار می‌دهیم تا همه دانش آموزان این سرزمین از مسیر مطلوب آموزشی برابر برخوردار شوند.

انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcawmn6m49neo1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما