سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ,4 August 2020
0
Share/Save/Bookmark
۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۵
یک کارشناس تغذیه مطرح کرد:
تغذیه مناسب اساس و پایه تقویت سیستم ایمنی بدن است/استرس سبب افزایش هورمون‌های کورتیزول می‌شود
 
محمد طاهر ریگی با بیان اینکه استرس سبب افزایش هورمون های کورتیزول می شود، گفت: مطالعات کاملا نشان می‌دهد که افزایش هورمون کورتیزول سبب کاهش سیستم ایمنی و افزایش مرگ و میر در مبتلایان به کووید ۱۹ شده است.
به گزارش عصرهامون؛ محمد طاهر ریگی کارشناس تغذیه در گفتگو با شستون با اشاره به اینکه تغذیه سالم، خواب کافی، ورزش و فعالیت بدنی، مدیریت استرس بیماریها و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی پنج عامل مهم و تاثیر گذار در تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می روند، بیان کرد: تغذیه مناسب اساس و پایه تقویت سیستم ایمنی بدن است. 

وی افزود: اگر سیستم ایمنی فرد قوی باشد  علی رغم شیوع گسترده ویروس کرونا نمی تواند به فرد غلبه کند، پس توجه به تغذیه سالم امری مهم است که نباید فراموش شود. 

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه تعادل و تناسب تنوع در تغذیه سالم بسیار دارای اهمیت است، خاطرنشان کرد: بدن نیاز به حدود ۵۰ ماده مغذی اساسی شامل درشت مغذی ها، ویتامین‌ها، ریز مغذی ها و مواد معدنی دارد. 

ریگی  با بیان اینکه مهمترین هدف تامین نیازهای مغزی تمام سلول های بدن   است، ادامه داد: ویتامین A, ویتامین E، ویتامین C و ویتامین D، روی و سلنیوم موارد تغذیه ای که در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار هستند. 

وی در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد: از سوی دیگر مواد غذایی شیرین و حاوی قند و شکر فراوان، چربی های بد و اشباح، سرخ کردنی ها و  لبنیات های پرچرب و فست فودها سبب کاهش سیستم ایمنی بدن می شوند. 

کارشناس تغذیه با توجه به اینکه استرس سبب افزایش هورمون‌های کورتیزول می‌شود، گفت: مطالعات کاملا نشان می‌دهد که افزایش هورمون کورتیزول سبب کاهش سیستم ایمنی و  افزایش مرگ و میر در مبتلایان به کووید ۱۹ شده است. 

ریگی تصریح کرد: ویتامین c جزو تقویت کننده های سیستم ایمنی بدن به شمار می رود اما نیاز به استفاده به صورت مکمل نیست، با تغذیه می توان این ویتامین را تامین کرد. 

 وی خاطر نشان کرد: با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و توصیه به خانه‌نشینی و قرنطینه، بی تحرکی و افزایش وزن شیوع پیدا کرده و از طرف دیگر افراد به دلیل بیکار بودند و زمان اضافی به آشپزی و تهیه میان وعده های پرکالری سوق داده می‌شوند که باید تحرک ها و قدم های کوچک را شروع کنند.

انتهای پیام/
 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب : ۱۲۷۱۱۶


ارسال