تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۰۰
رضا وردانی گفت: در فصول سرد از جمله پاییز بسیاری از مردم به افسردگی فصلی دچار می شوند که این موضوع در زنان شایع تر است و زندگی آپارتمانی و بیماری کرونا به شیوع بیش از پیش آن دامن می زند.
افسردگی؛ رهاورد پاییز برای بانوان/کرونا و زندگی آپارتمانی به بیماری های روحی دامن می زند
 رضا وردانی، روانشناس شخصیت در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات بهداشت و روان محسوب می شود و با علائمی چون احساس غمگینی، شکست، ناراحتی، کلافگی، هیجان، استرس و بی علاقگی همراه است که برای این بیماری علت یگانه و روشنی نمی توان متصور  شد.
 
وی با بیان این که عوامل زیست شناختی، هورمونی، زیست محیطی، هورمونی، ارثی، اجتماعی و روانی از جمله دلایل شایع افسردگی است، افزود: افسردگی اساسی، پس از زایمان، فصلی و دو قطبی از جمله انواع افسردگی است که نوع فصلی آن در پاییز و زمستان نسبت به فصول دیگر بیشتر است.
 
به گفته این کارشناس، انسان از هزاران سال پیش به این نکته پی برده است که فصل های سال می توانند روی خلق افراد اثر بگذارند، این مهم درباره افرادی به کار می رود که بیشتر در فصل های پاییز و زمستان به افسردگی مبتلا می شوند.
 
وی با بیان این که اختلال خلقی فصلی نوعی افسردگی با الگویی ویژه است، افزود: این اختلال هر سال به طور منظم در پاییز و زمستان شروع می شود و در بهار و تابستان به پایان می رسد.
 
به گفته وردانی، خلق پایین و افسرده، کمبود انرژی، تحریک پذیری، کم شدن دیدارها و ملاقات با سایرین وعلاقه کم نسبت به زندگی از جمله علائم افسردگی فصلی است، همچنین بعد از بیدار شدن مدتی طول می کشد تا فرد مبتلا بتواند فعالیت روزانه را آغاز کند، از سویی فرد از امور و مسائل لذت بخش احساس لذت نمی کند.

خواب آلودگی در طول روز
 
وی تاکید کرد: افراد مبتلا به اختلال خلقی فصلی، در صبح های فصل سرد به سختی از خواب بیدار می شوند و در طول روز هم خواب آلود هستند، ممکن است بیشتر دلشان بخواهد شکلات و مواد غذایی شامل نان سفید و شیرینی جات یا ماکارونی که کربوهیدرات بیشتری دارند را بخورند، در این حالت دلشان نمی خواهد که فعالیت های بدنی انجام دهند و در نهایت در طول زمستان وزن افزایش می یابد.
 
این روانشناس با بیان این که فرد مبتلا به افسردگی فصلی در فصل بهار بهتر می شود، افزود: حدود یک سوم افراد مبتلا به اختلال خلقی فصلی در تابستان و بهار، خلقشان کمی از حد معمول بالاتر می رودو مانند سایر انواع افسردگی، این اختلال بیشتر در زنان و آن هم  در سنین باروری دیده می شود.
 
وی تصریح کرد: اختلال افسردگی فصلی در زنان سه برابر شایع تر از مردان است و در کودکان و افراد مسن هم رخ می دهد، ولی بروز آن در این گروه های سنی به نسبت نادر است.
 
وردانی با اشاره به دلایل ابتلای افراد به افسردگی فصلی اذعان کرد: علت آن کمبود نور روزانه در زمستان است، چراکه امروزه ما بیشتر در فضاهای سربسته زندگی می کنیم و کمتر با نور خورشید مواجه هستیم که می تواند بر نحوه کار کردن سروتونین در مغز تاثیر بگذارد و ما را بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دهد، این روزها نیز که به دلیل کرونا خیلی ها مجبور به خانه نشینی هستند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.
 

ورزش کنید
 
وی گفت: در طول ماه های تاریک تر تا جایی که ممکن است بیشتر بیرون بروید تا بیشتر نور روز را ببینید، هر نوع ورزشی را که به طور معمول انجام می دادید، ادامه دهید، بهترین نوع ورزش، ورزشی است که بیرون از منزل انجام شود تا بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید، با خانواده و دوستان خودتان در این مورد صحبت کنید تا در مورد شرایط شما اطلاع پیدا و شما را بیشتر حمایت کنند.
 
این روانشناس با اشاره به راه های درمان افسردگی بیان کرد: در صورتی که علائم خفیف باشند تغییر در شیوه زندگی باید ایجاد شود، به طور منظم ورزش کنید، یک رژیم غذایی متعادل و کم چرب داشته باشید، کارهای عادی زندگی خود را ادامه دهید، فیلم های خنده دار و شاد ببینید، در صورت امکان به تعطیلات بروید، احساسات خود را در یک دفتر خاطرات روزانه بنویسید.
 
وی افزود: افسردگی متوسط یا شدید لازم است درمان انجام شود که 2 نوع درمان متداول برای آن وجود دارد که روان درمانی و دارودرمانی را شامل می شود و طول درمان به نوع و شدت افسردگی وابسته است.
 
وردانی با اشاره به راه های غلبه بر افسردگی بیان کرد: برای خود اهداف قابل دسترسی تعیین کنید، تنها در حد توان خود مسئولیت به عهده بگیرید، کارها و اهداف بزرگ را به بخش های کوچک تقسیم کنید، فعالیت های بدنی منظم داشته باشید، از افراد غیر حامی و منتقد اجتناب و بیاموزید که چه زمان باید با احساسات خود ارتباط برقرار کنید و چه زمان از آن فاصله بگیرید، خوشبختی و نیل به شادی در زندگی هدف نامعقول نیست اما شما باید ابتدا مفهوم خوشبختی را برای خود معنا کنید و سپس با برنامه‌ریزی و ایجاد سلسله مراتب و پیروی از آنها به خوشبختی مطلوب خود دست یابید.
 
انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcipzaz5t1ap32.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما