تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۸
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان مرز را فرصتی برای توسعه و رونق اقتصاد استان برشمرد و از صادرات 939 میلیون دلاری استان در سال گذشته خبر داد.
مرز، فرصتی برای توسعه و رونق اقتصاد/ سهم 939 میلیون دلاری سیستان و بلوچستان از صادرات
نادر میرشکار در گفتگو با عصرهامون، با اشاره به اهمیت صادرات در رونق و توسعه کشور و موقعیت تجاری مناسب سیستان و بلوچستان برای استفاده از این فرصت ویژه گفت: صادرات، ظرفیتی مناسب برای توسعه و شکوفایی بخش تولید، فراهم ساختن فرصت های جدید شغلی، رونق و رشد اقتصادی با ایجاد درآمد مالیاتی و ایجاد ارزش افزوده کالا و خدمات است.

وی ادامه داد: قرار گرفتن سیستان بلوچستان در حاشیه مرزهای جغرافیایی کشور و برخورداری از خط مرز طویل خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان می تواند موجب افزایش مبادلات تجاری میان سه کشور شود؛ عاملی که می تواند فرصت بزرگ برای سرعت بخشیدن به توسعه و رونق اقتصادی استان باشد.

وی ارزش کالاهای صادراتی از سیستان و بلوچستان در سال گذشته را 939 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: هدف گذاری سازمان صمت در این خصوص 664 میلیون دلار بود، اما آنچه صورت گرفت نشان از تحقق 141 درصدی رقم پیش بینی شده داشت.

میرشکار ارزش کالاهای صادراتی از مرزهای سیستان و بلوچستان به کشور پاکستان در سال اخیر را بالغ بر 580 میلیون دلار اعلام و تصریح کرد: مجموع صادرات از گمرکات و بازارچه های مرزی استان به کشور پاکستان در سال گذشته، 580 میلیون و 110 هزار و 695 دلار و عمده کالاهای صادر شده به این کشور مصالح ساختمانی، خرما، گوگرد، کاشی، گاز، سرامیک، سوخت، سیب درختی و صیفی جات بوده است.

وی تصریح کرد: از این رقم، 147 میلیون و 203 هزار و 736 دلار از طریق گمرک و 432 میلیون و 906 هزار و 959 دلار آن از طریق بازارچه های مرزی محقق شده و این خود نشانگر رشد 150 درصدی ارزش محموله ها نسبت به سال 96 است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ارزش کل صادرات استان به کشور افغانستان در سال گذشته  329 میلیون و 37 هزار و 785 دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال 96 از لحاظ ارزش، 85 درصد افزایش داشته؛ 66 میلیون و 399 هزار و 76 دلار این رقم از طریق گمرک و 262 میلیون و 638 هزار و 709 دلار از طریق بازارچه های مرزی صورت گرفته است.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcf10dytw6dyxa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما