تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۷
با مشارکت دو شرکت زرین دشت فارس و آستان قدس رضوی، ٢٠٠ هکتار از زمین های کشاورزی در شهرستان های ایرانشهر، بمپور، تفتان و خاش به صورت قراردادی به کشت پنبه اختصاص یافت.
رونق تولید طلای سفید در سیستان وبلوچستان/ چهار شهرستان استان در طرح پایلوت کشت پنبه قرار گرفتند
به گزارش عصرهامون، سیستان و بلوچستان سرزمین طلای سفید است، تنها استانی است که هم در شمال و هم در جنوب آن دوبار در سال می توان پنبه کشت کرد.

این خطه از کشور که در گذشته یکی از مناطق حاصل‌خیز پنبه در کشور ‏بود در سال 45 به شیوع آفت کرم سرخ در منطقه، با ممنوعیت هایی برای کشت دربرخی از مناطق مواجه شد به گونه ای که ‏با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی، حدود 60 سال است که این ممنوعیت همچنان ادامه پیدا کرده است.‏

این در حالیست که با وجود یک کارخانه بافت در سیستان وبلوچستان، کشت پنبه در این استان می ‏توانست از عوامل مهم رونق کشاورزی و صنایع تبدیلی و در راس آنها ایجاد اشتغال پایدار به شمار ‏بیاید.‏

با این وجود اما در حالی که هزاران هکتار زمین مستعد پنبه کاری در سیستان وبلوچستان به ویژه ‏ایرانشهر رها شده که از یک سو بزرگترین کارخانه بافت جنوب شرق باید برای تامین مواد اولیه با ‏مشکلات فراوان روبرو باشد و آنها را از نقاط مختلف کشور تامین کند، از سوی دیگر نیز علیرغم ‏اینکه کشورهای هند و پاکستان هم مانند ما با مشکل طغیان آفات روبرو بوده و هستند ومدتی صادرات ‏پنبه در این دو کشور افول کرده بود اما همچنان بسیاری از پوشاک که از آن سوی مرزها وارد می ‏شود از همین کشت پنبه، تولید شده است.‏

حالا پس از چند دهه رشته هایی که پنبه شده بود، طنابی شد برای جهش تولید و زمین ‏هایی که دوباره سفید پوش خواهند شد.‏

امان اله طوقی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان در جریان بازدید از برداشت مکانیزه پنبه در شهرستان بمپور گفت: کشت پنبه در استان قدمت دیرینه دارد وبا راه اندازی مجدد کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر و نیاز مبرم این کارخانه و سایر کارخانجات کشور به این ماده، فرصت ممتازی برای توسعه کشت پنبه را در منطقه فراهم کرده است.
 
وی بیان کرد: به منظور انتخاب مناسب ترین زمان کشت پنبه، با مشارکت دو شرکت زرین دشت فارس و آستان قدس رضوی، ٢٠٠ هکتار از زمین های کشاورزی در شهرستان های ایرانشهر،  بمپور،  تفتان و خاش به صورت قراردادی به  کشت پنبه رفت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: در همین راستا جهت تعیین مناسب ترین رقم پنبه نیز  با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بلوچستان تعداد 10 رقم پنبه خیلی زودرس،  زودرس و متوسط رس کشت و با توجه به نتایج حاصله،  مناسب ترین زمان کشت پنبه در سال زراعی جاری بهمن ماه تعیین شد.

وی تصریح کرد: گرچه در سال زراعی گذشته در دو نوبت کشت پنبه انجام شده کشت در بهمن ماه امسال در مقیاس بیشتر و به صورت قراردادی دراستان انجام خواهد شد.

طوقی اظهار کرد: در راستای کشت مکانیزه این محصول تعداد دو دستگاه کاشت پنبه خریداری و در اختیار شهرستان ها قرار گرفته است.

گفتنی‌است کشت مجدد پنبه در سیستان و بلوچستان با تلاش سازمان جهاد کشاورزی و اخذ مجوز از سازمان حفظ نباتات کشور عملی شد و در آغاز برداشت مکانیزه پنبه در بمپور تنی چند از کشاورزان در محل مزرعه سجده شکر به جا آوردند.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdchiknz623nkzd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما