تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۴
عجیب است گاهی مسئولان در اظهارات عجیب خود اطلاعات اشتباهی ارائه می کنند و حتی حاضر نیستند تماس سایر رسانه ها را پاسخ دهند؛مثلا اظهار نظری عجیب مسئولی که امروز سرعت سرایت اومیکرون را بجای ۵۰۰درصد، ۵۰۰ برابر اعلام کرده بود.
قدرت سرایت «اومیکرون»۵۰۰ درصد است، نه ۵۰۰ برابر! / اطلاع‌رسانی غلط در جامعه «هراس‌افکنی» ایجاد می‌کند
به گزارش عصرهامون به نقل از راه دانا؛ گاهی تفهیم و ادراک یک جمله یا عبارت مشمول گذر زمان می شود. به این معنا که بعد از انعقاد یک جمله مدتی باید بگذرد که یک حرف درست با پیدا شدن شاهد مثال هایی بصورت تام و تمام برای شنونده تفهیم و ادارک شود.
نمونه آن در مصاحبه خبرنگار خبرگزاری دانا با دکتر حمید سهراب پور فوق تخصص بیماری های ریوی، رئیس بیمارستان لبافی‌نژاد و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران داشت بیان شد. در این مصاحبه که با محوریت ماندگاری کرونا و گسترش دامنه های نفوذ و تسری آن در کشور در روز 6 مرداد ماه سال جاری از این پزشک حاذق اخذ شد، در پاسخ وی به این پرسش که به نظر شما راز ماندگاری و دلایل وقوع پیک های پی درپی کرونا در کشور ما چیست؛ گفت: یکی از مهمترین فاکتورهایی که در ایران منجر به وخامت اوضاع بیماران و تشدید کرونا شده است، اظهارنظرهای غیرتخصصی و ناشیانه برخی از پزشکان است که مردم را دچار تناقض کرده است.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه خطاب به پرشکان درمان کننده و صاحب نظر در زمینه کرونا گفت: من استدعا می کنم از همکاران که در مواجهه با سوالاتی که استحقاق پاسخگویی به آنها را ندارند، سکوت کنند. مردم بخاطر همین تناقضات، رعایت پروتکل ها را دیگر باور ندارند.
 

 
حال این اظهارنظر که در زمان خود آنگونه که باید از سوی نگارنده درک نشد؛ امروز صبح در رصد خبری عجیب از سوی یکی از مسئولان ستاد کرونای تهران بار دیگر بخاطر آمد و معنای اصلی خود را بازیافت.
در این خبر که رسانه‌ای به نقل از یکی از خبرگزاری های مطرح با تیتر« سرعت ۵۰۰ برابری سرایت‌پذیری اومیکرون» اقدام به نشر آن کرده بود؛ به نقل از متخصص مورد بحث می خوانیم: «سرعت بالای سویه جدید کرونا موسوم به اومیکرون که در آفریقای جنوبی شیوع یافته، ۵۰۰ برابر سرعت سرایت پذیری بیشتری نسبت به سویه های قبلی این ویروس دارد.»
 

با این وجود جای تاسف است که مسئول مدعی جهش 500 برابری اومیکرون بیانیه روز جمعه پنجم آذر ماه را با دقت مطالعه نکرده است؛ چرا که هم در این بیانیه و هم در اظهار نظر متخصصان خارجی میزان سرایت پذیری واریانت اومیکرون را 500درصد اعلام کرده بود نه 500 برابر!
 

در واقع میزان سرایت پذیری این سویه جدید پنج برابر سویه دلتا است.
با وجود این خبرگزاری دانا بنا به وظیفه حرفه ای خود از آنجایی که احتمال اشتباهی در نگارش خبر سهوی میداد، بارها با این مسئول ستاد کرونای تهران که البته بجز چند خبرنگار و رسانه پاسخ دیگر خبرنگاران را نمی دهد به کرات و دفعات تماس حاصل کرد؛ اما در صورت پاسخگو نبودن وی اقدام به انتشار این گزارش کرد تا بدین وسیله هرگونه احتمال هراس افکنی در دل مردم را به حداقل برساند و واقعیت را به گونه ای عنوان کند که در خطایی سرعت انتقال و سرایت اومیکرون دقیقا 100 برابر بیشتر از حقیقت موجود بیان شده است.
 

 
مردم باید بدانند که اگر بر فرض محال سرعت سرایت اومیکرون اگر 500 برابر بیشتر از گونه قبلی خود باشد، عطسه و سرفه یک بیمار مبتلا به او میکرون در میدان آزادی می تواند تمام شهروندان حاضر در میدان فرودسی را به طرفۀالعینی مبتلا کند!
ضمن آنکه در این شرایط بحران اگر رسانه ای با مسئولان تماس تلفنی حاصل می کند، با هدف ایجاد مزاحمت نیست، بلکه با هدف اطلاع رسانی است. آنهم در شرایطی که اشتباه فاحش همین مسئولان موجب هراس افکنی در دل مردم می شود.
با این اوصاف مسئولان محترم بهتر است در پاسخگویی به رسانه ها که نمایندگان افکار عمومی جامعه هستند، یا به روزه سکوت خود ادامه دهند یا خبرنگاران را گلچین نکنند و اگر شده در طول مدت دوساله شیوع کرونا یکبار هم که شده به تماس سایر خبرنگاران پاسخ دهند؛ شاید تمای یک خبرنگار به نفع مصاحبه شونده ای تمام شود.  
انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdcjtxevhuqexvz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما