تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۵
یک کارشناس اقتصاد سلامت گفت: نسخه نویسی الکترونیک یکی از مصادیق اصلی افزایش کارآیی در کشور است که در الکترونیکی کردن نسخه های پزشکی روندهای متفاوت است؛ به طور مثال، ایجاد پرونده‌‌ی سلامت الکترونیک در بهبود ارائه‌‌ی خدمات به مردم، کاهش هزینه‌ها و افزایش شفافیت داده‌ها موثر خواهد بود.
کاهش هزینه‌ها و افزایش شفافیت در ایجاد«پرونده سلامت»/ مدیریت حوزه سلامت را با شیوه کاغذی قدیم ممکن نیست
به گزارش عصرهامون به نقل از راه دانا؛ پرونده‌‌ی سلامت الکترونیک که به زعم کارشناسان مزایای زیادی برای کشور دارد در برنامه چهارم توسعه مورد تأکید قرار گرفت. نسخه نویسی الکترونیک نیز به عنوان یکی از مهمترین شاخصه‌های این پرونده مطرح است. قرار بود این قانون از اوایل دی ماه جاری که در حال حاضر روزهای اخر این برج را می گذرانیم اجرایی شود. اما برخی از ملاحظات سبب شد که با اطمینان بیشتری در این راه قدم برداشت. بدیهی است برای تحقق اهداف این طرح و این قانون به بسترهایی داریم که نبود آنها باعث بروز مشکلاتی به مراتب بزرگتر خواهد شد. از سوی دیگر، برخی کارشناسان بر لزوم عدم شتابزدگی در اجرای این قانون تأکید دارند. در این رابطه نظر داریوش چیوایی، را به عنوان کارشناس حوزه‌‌ سلامت از منظر اقتصاد سلامت جویا شدیم.
 

 
داریوش چیوایی کارشناس اقتصاد سلامت در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عنوان کرد: ما مفهومی به نام پرونده سلامت الکترونیک را ذیل قانون برنامه چهارم توسعه داریم که باید اطلاعات سلامت مردم را در یک دیتا بیس انباشت تا به موقع نیاز تحلیل شود. نتیجه‌‌ این تحلیل‌ها ارائه‌‌ی خدمات با کیفیت به مردم است. به این ترتیب، وقتی افراد به پزشک مراجعه می‌کنند، سوابق پزشکی آنها موجود است که به تشخیص بهتر توسط پزشک منجر می‌شود و هزینه‌های بیماران کاهش می‌یابد، چرا که لزومی برای مراجعه‌‌ مکرر به پزشک وجود ندارد. بنابراین، پرونده‌‌ سلامت الکترونیک به طور کلی منتج به ارائه‌‌ خدمات با کیفیت به بیماران می‌شود.
 
الکترونیکی شدن روندهای درمانی و کاهش هزینه‌ها
وی ادامه داد: الکترونیکی شدن روندهای درمانی به کاهش هزینه‌های مردم می‌انجامد. چرا که سوابق آنها از جمله عکسبرداری، آزمایش و سایر اسناد پزشکی در این پرنده موجود است و نیازی به انجام مجدد آنها نیست، یا داروهایی که فرد دریافت کرده در پرونده‌‌ی سلامت الکترونیک وی قابل دسترسی است و بنابراین از نسخه نویسی مجدد آنها جلوگیری خواهد شد.
 
کاهش بروز اشتباه در نسخه خوانی الکترونیک
 

این کارشناس حوزه‌‌ سلامت در بخش دیگر اظهاراتش عنوان کرد: نسخه نویسی الکترونیکی باعث بالا رفتن دقت در نسخه نویسی می‌شود. در این روش پزشکان اقدام به نوشتن نام دارو نمی کنند، بلکه آن را در سیستم انتخاب می‌کنند. بنابراین، امکان بروز اشتباه در نسخه خوانی بسیار کاهش می‌یابد. این‌ها تنها بخشی از مزایای پرونده سلامت الکترونیک و نسخه‌الکترونیکی است و این طرح مزایای بسیار زیاد دیگری هم دارد که به مرور زمان در عمل کشف خواهد شد.
 
ثبت نسخه و تاثیر مثبت آن در ایجاد سوابق دارویی و درمانی بیمار
چیوایی در بحث دیگری خاطر نشان کرد: پرونده‌‌ی الکترونیک سلامت زمانی ایجاد می‌شود که ورودی‌های آن الکترونیک باشد. مهمترین ورودی، نسخه است. وقتی که نسخه به صورت الکترونیک ثبت شود در ایجاد سوابق دارویی و درمانی بیمار بسیار موثر است. الان ما تأکید قانون را برای نسخه نویسی الکترونیک داریم که بنا شده است نسخه‌ها و ارجاعات به صورت الکترونیک درج شوند. این به معنای کلید ورود به پرونده‌‌ی سلامت الکترونیک است که مزایای زیادی دارد.
 
مدیریت حوزه سلامت با شیوه های قدیمی ممکن نیست
 

وی تصریح کرد: با الکترونیک شدن نسخه نویسی امکان کشف سوءاستفاده از دفترچه‌های بیمه یا مهرها و مزایای بیمه وجود دارد. اصولاً در دنیای معاصر، الکترونیکی کردن پدیده‌ها و اطلاعات موجب جلوگیری از مشکلات عدیده ای می‌شود.
چیوایی ادامه داد: سالی 11 میلیون نفر را در مراکز درمانی بستری می‌کنیم و سالانه حدود 880 میلیون خدمات درمانی در نظام سلامت به مردم ارائه می‌شود. مدیریت این سیستم به روش‌های قدیمی دیگر امکانپذیر نیست. البته این طور نیست که نتوانیم سیستم را مدیریت کنیم و مسائل پیش نرود، اما کارها با کیفیت انجام نمی شود و نمی توانیم خدمات خوبی به مردم ارائه دهیم.
 
نسخه نویسی الکترونیک مصداق افزایش کارآیی در نظام سلامت
وی ادامه داد: وقتی دولت‌ها از بحث افزایش کارآیی در کشور صحبت می‌کنند، باید مصادیق آن را هم مشخص کنند. مثلاً نسخه نویسی الکترونیک یکی از مصادیق افزایش کارآیی در نظام سلامت کشور است. یکی از اصلی ترین مصادیق افزایش کارآیی در کشور الکترونیکی کردن روندهای متفاوت است. به طور مثال، ایجاد پرونده‌‌ی سلامت الکترونیک در بهبود ارائه‌‌ی خدمات به مردم، کاهش هزینه‌ها و افزایش شفافیت داده‌ها موثر است.
 
پادشاه دنیای معاصر، «اطلاعات» است
 

چیوایی با اشاره به اینکه در دنیای معاصر اطلاعات پادشاه است و داده‌ها صحبت می‌کنند، اضافه کرد: بنابراین، داده‌ها مهم هستند و اگر ذخیره نشوند، سرمایه‌ها هدر داده می‌شوند. ما ناگزیر هستیم که به ذخیره و تحلیل داده‌ها روی بیاوریم تا به صرفه جویی در هزینه هایمان بپردازیم. به طور مثال، بودجه‌‌ی دولت از سال 90 تا الان تقریباً 10 برابر شده است اما بودجه‌‌ی سلامت حدود 17، 18 برابر رشد داشته است. اما اگر در همین دوران به بررسی شاخص‌های سلامت بپردازیم، احتمالاً به این اندازه بهبود نیافته است. این بدان معناست که ما با افزایش فزاینده‌‌ هزینه‌ها در نظام سلامت روبرو هستیم.
 
بستر مجازی فعلی برای نسخه نویسی الکترونیک امکان خوبی است؟
وی تصریح کرد که آنچه ما الان در بستر مجازی در اختیار داریم، امکان بسیار خوبی است که با آن نسخه نویسی الکترونیک را شروع کنیم. اما قطعاً نیاز است که در طول زمان به بهبود این بسترها بپردازیم و با رفع نواقص آنها خدمات بهتری را در حوزه‌‌ی سلامت ارائه دهیم. در حال حاضر، بحث‌هایی مانند امضای الکترونیک و... مطرح می‌شود که از نظر من لزومی ندارد در ابتدای کار به آنها بپردازیم. در حال حاضر، بهتر است با همین بسترهای موجود کار را شروع کنیم و در ادامه آنها را ارتقا دهیم.
 
وظیفه رسانه ها
 

چیوایی گفت: رسانه‌ها باید به مردم یادآوری کنند که الکترونیک شدن روندهای بانکی در کشور چقدر توانست در تسهیل انجام کارهای بانکی به کمک آنها بیاید و چه مزایایی داشت. با این کار مردم را برای همراهی با این طرح آماده می‌کنیم.

انتهای پیام/ https://www.asrehamoon.ir/vdciwwazrt1a552.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما