تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۴
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفتار مسئولان ایرانی که کار در دست‌ آن‌ها است باید عقلایی و منطقی باشند و هدفشان را گم نکنند، گفت: این فضاسازی‌های هر کدام پاسخ خواص خود را دارد اما نباید بر روی مسیر تاثیر بگذارد.
توافقنامه ژنو شرایط و فضا را آرام‌تر کرد/ رفتار مسئولان باید عقلایی و منطقی باشد
توافقنامه ژنو شرایط و فضا را آرام‌تر کرد/ رفتار مسئولان باید عقلایی و منطقی باشد
به گزارش عصر هامون،به نقل از خبرگزاری خانه ملت، "علی لاریجانی" یک‌شنبه شب (۲۴ آذر ماه) در برنامه زنده تلویزیونی «قم ۱۴۰۰» حاضر و به سوالاتی درباره مسائل بین‌المللی، ملی و استانی پاسخ داد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد شرایط کشور به نحوی باشد تا مردم قم که جایگاه بسیار بالایی در انقلاب دارند از مسیر حرکت کشور خرسند باشند.

وی در ارزیابی خود از توافقنامه ژنو ادامه داد: این توافقنامه از نظر بین‌المللی به طور طبیعی شرایط و فضا را آرام‌تر کرد و به همین دلیل جیغ و فریاد‌های رژیم صهیونیستی بلند شده است زیرا این رژیم دوست داشته ایران همواره در منطقه داغ قرار گیرد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با تاکید بر اینکه توافقنامه ژنو امیدواری را برای بهبود شرایط اقتصادی در داخل کشور فراهم‌ کرده است، گفت: این موضوع جنبه روانی داشته و فضا را برای رونق اقتصادی در داخل کشور که رهبری معظم در سال‌های اخیر بارها بر آن تاکید داشته‌اند به وجود آورده ‌است.

لاریجانی افزود: البته همه مشکلات حل نشده اما این حرکت گام نخست برای آرام شدن فضا و حرکت رو به جلو است.

رئیس مجلس خواسته ایران از توافقنامه ژنو را حفظ تکنولوژی هسته‌ای صلح‌آمیز و تغییر رفتار زورگویانه غربی‌ها در تحریم‌ها عنوان کرد و ادامه داد: منازعاتی که در داخل کشور در خصوص محتوای توافقنامه وجود دارد بحث‌های تکنیکی است اما مهم این است که ما چگونه می‌توانیم به گام بعدی برسیم زیرا اینجا منزلگاه نیست بلکه توقفگاه موقتی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: اگر از این منظر نگاه کنیم باید در ۶ ماه آینده تمام هوش و حواس و دقت نظر ما در این مورد صرف شود که چگونه کارهای نهایی از نظر فنی صورت گیرد که هم خواسته مردم ایران در بهره‌مندی از تکنولوژی هسته‌ای حفظ شود و هم از تحریم‌ها جدا شوند.

وی افزود: در گام نخست از نظر تحریم‌ها یک حرکت کوچک انجام شده است یعنی بنا شده تحریم‌های جدید داده نشود و برخی از پول‌های بلوکه در حدی برای خرید خوراک، دارو و ... آزاد شود.

لاریجانی در پاسخ به سئوالی در باره دلایل فرافکنی رسانه‌های آمریکایی و تاکید بر ادامه تحریم‌ها تصریح کرد: در این باره دلایل متفاوتی وجود دارد یکی از آن‌ها مربوط به مسئولان آمریکایی است که زیاد حرف می‌زنند و گاهی به نوعی سخن می‌گویند که بیشتر بی‌وجودی خود را نشان می‌دهند، کسی که می‌خواهد وارد مرحله بزرگ‌تری شود و توافقی انجام ‌دهد باید پای حرفش بایستد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از دلایل رسانه‌های آمریکایی مبنی بر تشدید تحریم‌ها را لابی‌های صهیونیستی دانست و گفت: این‌ها از نظر رسانه‌ای قدرت زیادی دارند و تلاش می‌کنند فضا را غبارآلود کرده و شرایط را تخریب کنند، بخشی هم از این موضوع مربوط به مخالفینی است که در آمریکا وجود دارند؛ برخی از رجال سیاسی که در کنگره یا سنا هستند با شرایط دموکرات‌ها مخالف هستند و شروع به مخالفت کردند.

لاریجانی برخی از لابی‌های منطقه‌ای برخاسته از حسادت و کینه را نیز از دیگر دلایلی عنوان کرد که بر لزوم ادامه تحریم‌های ایران تاکید دارند و ادامه داد: مهم این است که این گروه راضی نیستند روابط ایران با کشورهای دیگر در یک مسیر منطقی قرار گیرد بنابراین از طریق فضاسازی سعی می‌کنند شرایط را تخریب کنند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه رفتار مسئولان ایرانی که کار در دست‌ آن‌ها است باید عقلایی و منطقی باشند و هدفشان را گم نکنند، گفت: این فضاسازی‌های هر کدام پاسخ خواص خود را دارد اما نباید بر روی مسیر تاثیر بگذارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم وحدت در داخل کشور بر روی مسائل ملی تاکید کرد و بیان کرد: اگر وحدت در این زمینه وجود نداشته باشد دچار آسیب می‌شویم،اینکه باید چند صدایی وجود داشته باشد هیچ اشکالی ندارد به ویژه در مجلس شورای اسلامی عقاید مختلفی وجود دارد و نمایندگان حق دارند راجع مسائل ملی کشور نظر دهند.

لاریجانی همچنین بر ضرورت حرکت در مسیری که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده‌اند تاکید کرد و افزود: نقد‌ها باید مشفقانه باشد و جنبه اصلاحی داشته باشد که گام بعدی درست برداشته شود و نباید جنبه تخریبی پیدا کند.

وی تقویت توان ملی به ویژه در بعد اقتصادی را بر روی مسایل بین‌المللی و مذاکرات تأثیرگذار دانست و ادامه داد: اگر حریف احساس کند ما خیلی نیاز به مذاکره و رفع تحریم‌ها داریم گران‌فروشی می‌کند اما اگر وضعیت اقتصادی داخل را تا آنجا که می‌توانیم بهبود ببخشیم قطعاً در مذاکرات دستِ پیش داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکیدات و تذکرات مکرر مقام معظم رهبری بر بالابردن توان و رونق اقتصادی داخلی را آینده نگری دقیق دانست و گفت: هر چند تحریم‌ها در بخش‌هایی مشکلاتی ایجاد کرده اما مقدار زیادی از مشکلات داخلی کشور ما مربوط به مشکلات مدیریتی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: ایجاد رونق در تولید داخل گره‌های کوری در سیستم‌های بروکراتیک ما دارد که باید رفع شود و مسیر به سمت رونق تولید باشد.

لاریجانی در ادامه در خصوص چگونگی بهره‌گیری از توافق‌نامه ژنو که در گام نخست برای شش ماه ایجاد شده است، بیان کرد: ما باید بر روی هدفمان که داشتن فناوری هسته‌ای و رفع تحریم‌ها است تسلط داشته باشیم و آن‌ را پیگیری کنیم و مراقب باشیم حواشی فضا را غبارآلود نکند تا از هدف اصلی دور نشویم و این دستاورد ملی ضایع نشود.

وی لزوم این کار را نیازمند همبستگی درونی و بالابردن توان اقتصادی داخلی دانست و گفت: این موارد به دیپلمات‌های ما کمک می‌کند که در مذاکرات دست پیش داشته باشند لذا هر چه رونق اقتصادی در کشور ایجاد شود مستقیماً به مذاکرات قوی‌تر کمک می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر دستاورد‌های سفر اخیر به چین گفت: ما با چین یک ارتباط تقریباً پایدار داریم و این کشور جزو کشورهایی است که سهم زیادی در روابط تجاری ما دارد.

وی با اشاره به دیدارهای انجام شده با رئیس جمهور، رئیس کنگره و برخی دیگر از مسئولان چین ادامه داد: در این دیدارها صحبت‌های جدی برای همکاری‌های دراز مدت انجام شد و تاکیدات مقامات چینی هم بر همین بود لذا ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری فراهم شد.

لاریجانی استفاده از فاینانس چین را یکی از ظرفیت‌های مهم ایجاد شده دانست و افزود: در شرایط فعلی یکی از مسائلی که می‌تواند ما را از رکود بیرون بیاورد ایجاد زمینه‌هایی برای سرمایه‌گذاری است در همین راستا منابعی که ما در چین داریم می‌تواند پشتوانه‌ای برای حجم زیادی فاینانس شود.

وی پروژه راه‌آهن سریع‌‌السیر اصفهان - قم - تهران، پروژه راه‌آهن قم - تهران - مشهد و صنایع فولاد و پتروشیمی را از جمله پروژه‌هایی ذکر کرد که احتیاج به سرمایه‌گذاری دارد و مورد استقبال چینی‌ها قرار گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیان ارزیابی خود از عملکرد دولت یازدهم پرداخت و گفت: در مجموع مسیر حرکت دولت را مثبت می‌دانم؛ گرچه هر کس کار اجرایی می‌کند افت و خیز دارد اما در مجموع تحلیل پایه‌ای که دولت در آن گام بر می‌دارد تحلیل واقع بینانه‌ای است.

وی رویکرد دولت را برای حل مسائل اقتصادی صحیح دانست و تاکید کرد: لایحه بودجه با همه مضایقی که در آن است نشان از آن دارد که دولت اشکال کار کشور را به درستی فهمیده و تلاش می‌کند تا رونق اقتصادی به وجود بیاورد.

این نماینده مردم در مجلس نهم مسیر حرکت دولت را عقلایی عنوان کرد و افزود: دولت درد را درست تشخص داده و راه درمان را نیز به درستی می‌رود البته ممکن است در جاهایی اشتباه برود که باید آن‌ را رفع کرد.

وی با بیان اینکه سلوک دولت در مسائل بین‌المللی باعث آرامش شرایط شده است، گفت: همین امر این فرصت را ایجاد کرده است که بتوان مسائل را راحت‌تر حل کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در داخل کشور نیز آرامشی به وجود آمده که مردم امیدوار به حل مسائل هستند، خاطرشان کرد: یکی از نکات مثبت دولت یازدهم قانون‌گرایی است؛ همین که لایحه بودجه را به موقع دادند نشان از قانون‌گرایی دارد.

وی با بیان اینکه بودجه‌ای که دولت تنظیم کرده ۱۹۰ هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: اگرچه این رقم مقداری خوش‌بینانه است اما قابل تحمل است.

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس افزود: لایحه بودجه سال قبل بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد بود که تأمین هم نشد لذا تعدیل خورد و متمم بودجه آمد و هنوز هم تخصیص‌هایی که می‌دهند آنقدر نیست که در بودجه آمده است.

لاریجانی با بیان اینکه دولت تلاش می‌کند که شرایط را جم و جور کند، ادامه داد: یکی از کارهای خوب که در این لایحه بودجه وجود دارد این است که به جای اینکه تعداد پروژه‌ها را زیاد کنند و پروژه‌های زیادی را نوک بزنند و مثقالی بودجه دهد که زمان طولانی ببرد، ۲۹۰ پروژه که از پیشرفت بالای ۸۰ درصدی برخوردار بود را در اولویت قرار دادند که کار عقلایی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر چه این پروژه‌ها زودتر به پایان برسد توان ملی کشور از نظر تولید بالا می‌رود، تصریح کرد: با توجه به این موضوع ممکن است برخی از استان‌ها پروژه‌های بیشتری داشته باشند و برخی کمتر، که این مسئله موجب دغدغه برخی از نمایندگان شده که این دغدغه محترم است.

وی با اشاره به اینکه ما غیر از این منابعی که برای پروژه‌های دارای اولویت داریم باید یک توسعه متوازن در کشور داشته باشیم، گفت: در این راستا باید دو کار انجام شود یکی اینکه یک سری پروژه‌های ریز باید نقاط محروم پوشش دهند مثل آب، برق، گاز و راه روستایی که لازم است در اولویت قرار گیرد و منابعی برای آن قرار داده شود که ما می‌توانیم در بودجه به آن برسیم.

لاریجانی با بیان اینکه باید این موضوع را صریح‌تر با مردم در میان بگذاریم، بیان کرد: رئیس جمهور توضیح دادند ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور وجود دارد که اگر ۳۰ هزار میلیارد تومان را برای این پروژه بگذاریم با نرخ تورم ۳۰ درصد ۲۰ سال طول می‌کشد به پایان برسد.

وی کمک مردم را در این زمینه راه‌گشا دانست و تصریح کرد: نقدینگی در جامعه زیاد است و چون تولید در رکود به سر می‌برد این نقدینگی به سوی تولید نمی‌رود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید این ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه را در اختیار مردم قرار دهیم تا سرمایه‌گذاری کنند و نقدینگی به سمت تولید سرازیر شود که این موضوع موجب ایجاد رونق اقتصادی و رفع مشکلات در کشور خواهد شد.

وی در ادامه این برنامه تلویزیونی به سوالاتی در خصوص مسائل شهر قم پاسخ داد و در خصوص مشکلات آب این شهر یادآورشد: به حمدالله آب در شرایط خوبی به قم رسید که باید قدر آن را بدانیم.

لاریجانی با بیان اینکه اصل پروژه انتقال آب به قم اجرایی شده است، گفت: سد کوچری در مرحله پایانی کار است که باید تمام شود اما به علت مشکلات منطقه‌ای احداث آن با تأخیر مواجه شد.

وی با اشاره به اینکه اگر سد کوچری تمام شود آب فراز و فرود نخواهد داشت یادآور شد: پروژه انتقال آب به قم از گردنه عبور کرده است و ان‌شاالله به زودی نتیجه خواهد داد.

لاریجانی فرودگاه قم را موجب آبادانی و رونق سرمایه‌گذاری خارجی در این شهر دانست و تصریح کرد: باید زمینه را برای جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم کنیم.

وی در خصوص منوریل نیز گفت: قسمت اعظم کارها انجام شده و در حال مذاکره برای خرید واگن هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از اشکالات لایحه بودجه این است که برای پروژه منوریل پول کافی گذاشته نشده است تصریح کرد: برای اتمام این پروژه نیازمند مهر ماندگار جدیدی هستیم.

وی بر ضرورت نگاه ملی به ظرفیت‌های قم تاکید کرد و گفت: در بلوار حرم تا جمکران هیچ نیازی به کمک دولت نداریم بلکه نیاز به استفاده از ابتکارات خودمان داریم زیرا به وسیله فکر صحیح می‌توانیم از این بلوار برای آبادانی دیگر بخش‌های قم درآمدزایی داشته باشیم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید یاد بگیریم کشور با هزینه کم اداره شود، افزود: حجم زیادی از کار ما زمین گیر شده است در همین راستا باید یاد بگیریم کشور را ارزان اداره کرده و از کارآفرینی و ابتکارات استفاده کنیم.

رئیس مجلس براحیای بافت‌های فرسوده شهر قم و همچنین رفع مشکلات پیش‌روی مسکن مهر با همکاری مسئولان مسکن و شهرسازی و تعاون نیزتاکید کرد.

انتهای پیام/۵۰۸۲ https://www.asrehamoon.ir/vdcf0mdj.w6dvyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما