تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۴
رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان؛

نخستین مجتمع قضایی در شهرستان فنوج افتتاح می شود

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی از راه اندازی مجتمع قضایی فنوج تا پایان ماه مبارک رمضان خبر داد.
نخستین مجتمع قضایی در شهرستان فنوج افتتاح می شود
نخستین مجتمع قضایی در شهرستان فنوج افتتاح می شود
به گزارش سرویس حقوقی عصرهامون به نقل از دادمردان، به مناسبت هفته قوه قضاییه پیش از ظهر دیروز نشست مطبوعاتی رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات شهید بهشتی دادگستری سیستان و بلوچستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و هفته قوه قضاییه یکی از مهمترین اولویت های دادگستری را سرعت ودقت در رسیدگی در پرونده ها عنوان کرد و افزود: این دو آیتم اگر در کنار هم قرار گیرد مشکلات با سرعت بیشتری حل می شود.

وی با بیان اینکه بیشترین مشکلات مردم در قوه قضائیه اطاله دادرسی است اظهار داشت: این مشکل به علت افزایش ورودی پروندها و کمبود نیروی انسانی است و امسال ورودی پرونده نسبت به سال گذشته 4 درصد افزایش پیدا کرده است.

اجرایی شدن قانون جدید آیین دادرسی در دادگاه‌های سیستان و بلوچستان

ابراهیم حمیدی با اشاره به اینکه از امروز ساختار محاکم در کل کشور تغییر می‌کند، اظهار کرد: از امروز یکم تیرماه در سراسر کشور در دادگاه‌های کیفری این تغییرات لحاظ می‌شود اما روند دادرسی در دادگاه‌های حقوقی و عمومی تغییری نداشته است.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان در زمینه تغییرات قانون جدید آیین دادرسی افزود: این تغییرات به گونه‌ای است که دادگاه‎های جزایی همه منحل شده و به جای آنها دادگاه کیفری ایجاد می‎شود.

وی ادامه داد: دادگاه انقلاب سیستان و بلوچستان به دو دادگاه تقسیم می‌شود که در دادگاه انقلاب یک با حضور سه قاضی و در دادگاه انقلاب دوم با حضور یک نفر به پرونده‌ها رسیدگی می‌شود.

پرونده های دادگاه کیفری یک با حضور سه قاضی رسیدگی می شود

این مسئول اضافه کرد: در قانون مجازات اسلامی هشت درجه مجازات داریم از درجه یک که سنگین‌ ترین جرائم را تشکیل می‌دهد مانند اعدام و حبس ابد و غیره تا درجه هشت که مجازات‌ها سبک می‌شود؛ مجازات‌های تعزیری درجه یک تا چهار در دادگاه کیفری یک با حضور سه قاضی از امروز به بعد رسیدگی خواهد شد و مجازات‌های درجه چهار تا هشت نیز در دادگاه کیفری دو با حضور یک قاضی بررسی می‌شود.

حمیدی گفت: شعبه دادگاه کیفری یک در شهرستان‌های زاهدان، زابل، سراوان، ایرانشهر و چابهار راه‌اندازی شده است و تقریباً کل نقاط مختلف استان را پوشش داده‌ایم تا مردم رنج مسیرهای طولانی را متحمل نشوند و پرونده در همان منطقه بررسی شود.

جذب 40قاضی در استان
وی در ادامه از جذب 40 قاضی در استان خبر داد و گفت: برای کاهش اطاله دادرسی و رسیدگی به موقع به پرونده‌ها جذب نیروی انسانی را در سال‌جاری در دستور کار قرار داده‌ایم.

حمیدی ادامه داد: جذب قضات استان و تقویت نیروی انسانی در دستور کار است در این راستا با دستور رئیس قوه قضاییه به معاونت منابع  انسانی امسال 40 قاضی ویژه سیستان و بلوچستان در قوه قضاییه جذب می‌شوند که آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند؛ امیدواریم تا پایان سال‌جاری 40 قاضی دیگر را به آمار قضات اضافه کنیم تا در رسیدگی به پرونده‌ها تحول و تسریع ایجاد شود.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان فعالیت‌های معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری را راهکاری برای مقابله با افزایش پرونده‌ها عنوان کرد و افزود: اگر اقدامات و عملکرد خود را در راستای پیشگیری افزایش داده و آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم قطعاً آمار پرونده‌های ورودی به نسبت کاهش می‌یابد.

این مسئول گفت: تشکیل بانک اطلاعاتی سارقان حرفه‌ای و قرار دادن آن در اختیار قضات، شناسایی نقاط آلوده و جرم‌خیز برای اقدامات پیشگیرانه، راه‌اندازی طرح نگهبان محله در زاهدان و برگزاری چند نشست پیشگیری از اعتیاد و مصرف مواد مخدر از جمله اقدامات این معاونت تاکنون بوده است.

مختومه شد97 درصد از پرونده های وارده به دادگستری

وی در زمینه عملکرد شورای حل اختلاف استان در یکسال اخیر افزود: از هفته قوه قضاییه سال قبل تا هفته جاری، 48 هزار و 299 پرونده به شوراهای حل اختلاف وارد شده و بیش از 48 هزار پرونده مختومه شده است.

حمیدی اضافه کرد: کل پرونده‌های قابل صلح و سازش 11 هزار و 834 مورد بوده که در بیش از هشت هزار فقره با همت اعضای شوراهای حل اختلاف استان مصالحه شده و در مجموع 75 درصد مجموع پرونده‌ها منتهی به صلح و سازش شده است.

وی ادامه داد: در کل 97 درصد از پرونده‌های سال گذشته که به دادگستری وارد شده مختومه و سه درصد از آنها باقی مانده است.
استفاده از فناوری ITدر محاکمه قضایی

وی استفاده از فناوری ITدر محاکمه قضایی برای کاهش و جلوگیری از ضریب اشتباهات انسانی را یکی دیگر از اولویت های دادگستری برشمرد و خاطر نشان کرد: سیستم ITدر تمام ادارات پیشگام است و با استفاده از آن اوقات رسیدگی به پرونده ها کاهش می یابد همچنین رای ها از طریق پیامک به مردم اطلاع رسانی می شود.

حمیدی گفت: دفاتر خدمات قضایی راه اندازی شده است ودادخواست در این دفاتر تبدیل به پرونده می شود و برای مراجعین پرونده الکترونیکی صادر می گردد همچنین مقام ارجاع از طریق سیستم به این پروندها رسیدگی خواهد کرد.

وی همچنین از راه اندازی مجتمع های قضایی و دادگستری در نقاطی از استان که فاقد این مجتمع ها بودند خبر داد و تصریح کرد: در شهرستان مهرستان مجتمع قضایی راه اندازی شده است همچنین برای شهرستان فنوج مقدمات کار فراهم شده که تا پایان ماه مبارک رمضان  مجتمع قضایی در این شهرستان راه اندازی خواهد شد و در حال حاضر در تمام شهرستان ها دادگاه ها مستقر و فعال هستند.
انتهای پیام/4382

https://www.asrehamoon.ir/vdcb9sb0.rhb9fpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما