ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?> رونق توریسم، راهکاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان بهشت طبیعی و گردشگری ایران | عصر هامون
تاریخ انتشار :سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۷
با توجه به اینکه در جهان امروز یکی از مهمترین شاخصه های اساسی برای رشد چشمگیر افتصادی توجه به گردشگری است، سیستان و بلوچستان با آب و هوای بی نظیر و آثار بکر تاریخی خود می‌تواند به قطب توریستی کشور تبدیل شود.
رونق توریسم، راهکاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی/ سیستان و بلوچستان بهشت طبیعی و گردشگری ایران
به گزارش عصرهامون، چندی است که موضوع اقتصادمقاومتی قالبی برای برنامه ریزان اقتصادی قرارگرفته است و با توجه به اینکه صنعت گردشگری، به‌منزله یکی از مهم‌ترین و سودآورترین صنایع خدماتی جهان، اولویت درآمد اقتصادی کشورهای بسیاری ا‌ست و اقتصاد مقاومتی اصولاً بر پایه قطع وابستگی به نفت اتفاق می‏افتد، ایران به عنوان کشوری غنی در خصوص دارا بودن منابع توسعه گردشگری و به سبب فرهنگ، تمدن، ویژگیهای آب و هوایی می تواند با تکیه بر این توان از تجارب دیگر کشورها نیز استفاده کند.

 گردشگری به عنوان یک فعالیت و یا صنعت بین رشته ای میتواند منافع قابل توجهی را درزمینه اقتصادی برای ایران اسلامی به ارمغان بیاورد  بر اساس نظر سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل، بزرگترین صنعت فعال است و بزرگترین فعالیت اقتصادی بزرگتر از صنایع دفاع، تولیدات صنعتی، نفت و کشاورزی محسوب می شود. همچنین این صنعت سومین صنعت مولد شغل و سرمایه بعد از صنعت نفت و خودروسازی می باشد.

باتوجه به قابلیت ها و استعدادهای بالقوه جذابیت های فرهنگی و تاریخی تمدن ایرانی و اسلامی می تواند ازمهمترین ابزارها در قطع وابستگی به درآمدهای نفتی برای کشور باشد لذا باتوجه به اهمیت نقش گردشگری دررشد و توسعه اقتصادی امروزه بسیاری از کشورها، این صنعت پویا را بعنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال زایی و توسعه ساختارهای زیر بنایی خود در نظر گرفته اند.



گردشگری دریا باید مورد توجه قرار گیرد

در همین راستا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ما نقش خرد جمعی و همفکری را مهمترین روش برای جلوگیری از هدررفت سرمایه های استانی دانست و اذعان کرد: باتمام استعدادهای طبیعی که خداوند به این استان عطا کرده ولی متأسفانه سوء مدیریت هایی دیده می شود که ما نمی توانیم گردشگران را به استان جذب کنیم.

 وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم نگاهی نوین به استان داشته باشیم بایستی گردشگری خود را از دریا بسازیم و سرمایه گذاری بر سواحل و دریا را افزایش دهیم.

علیرضا جلال زایی از برگزاری نوروزگاه های مشترک در استان خبر داد و تصریح کرد: 760 رویداد مشترک گردشگری به معاونت گردشگری وزارت کشور برای تقویم گردشگری ارائه شد که از آن 7 رویداد منتخب شده است که یکی از آنها اولین همایش ساحل گردی در ساحل چابهار بود.

وی با اشاره به آمارهای مربوط به گردشگری در سیستان و بلوچستان، گفت: در سال جاری نسبت به سالهای گذشته شاهد افزایش رشد گردشگری به استان بوده ایم به گونه ای که حضور گردشگران در استان در سال 97 نسبت به سال پیش از آن با افزایش 23 درصدی روبه رو بوده و حتی در سال 98 نیز نسبت به سال گذشته افزایش 11درصدی در این زمینه به ثبت رسید.

 جلالزایی در خصوص بررسی موانع زیرساختی روستاهای هدف گردشگری استان بیان کرد: در حال حاضر در روستای تمندان شاهد پیشرفت فیزینی 40 درصدی که در این زمینه چالش ها و معضلاتی نیز وجود داشته از آن جمله مهمترین آن راه ارتباطی و دسترسی های نفوذی در این مسیر و عدم آموزش، سوختکش هایی که به کارهای نابهنجار می پردازند.

 وی همچنین به اقداماتی که در روستای قلعه نو انجام شده اشاره کرده و افزود:  اجرای خط لوله و فاضلاب، زیباسازی مناظر، نصب تابلوهای معرفی روستاهای زابل، زاهدان، زهک، همراهی بنیاد مسکن در اجرای معابر و مبلمان روستایی از مهمترین اقدامات انجام شده در این روستاست.



سیستان و بلوچستان میتواند مرکز جذب گردشگری سلامت باشد

در همین رابطه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان میتواند مرکز جذب گردشگری سلامت باشد، گفت: به طور کلی پس از صنعت نفت و خودروسازی، گردشگری سلامت یکی از موضوعات مهم است که می تواند موجب افزایش گردشگران به استان شود.

وی با بیان برخی از مهمترین خدماتی که در استان از لحاظ گردشگری سلامت ارائه می شود، افزود: چشم پزشکی، ناباروری و جراحی قلب و ژنتیک و درمان بیماران تالاسمی و هموفیلی و کاشت حلزون که بعنوان اولین مرکز در کشور راه اندازی شده گوشه ای از خدماتی است  است که در بخش پزشکی در این استان ارائه شده و موجب جذب مردم از مناطق مختلف ایران و حتی کشورهای همسایه می شود.

قاسم میری علی آباد با اشاره به مشکلات پیش روی گردشگران خارجی برای حضور در استان و استفاده از خدمات درمانی، بیان کرد: از مشکلاتی که در زمینه ارائه خدمات پزشکی وجود دارد، ویزای گران و تائیدیه ورود به کشور برای درمان است .



سیستان و بلوچستان مهد گردشگری سلامت در منطقه

 رئیس گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم در گفت و گو با خبرنگار ما، با اشاره به آمار گردشگری سلامت در سیستان و بلوچستان، گفت: در سال جاری بیش از 12 هزار خدمات پزشکی به بیماران خارجی اعم از افغانستان و عمارت و قطر و پاکستان و عراق و حاشیه دریای خزر داشته ایم.

وی افزود: اکثر خدمات به بیماران در حوزه چشم پزشکی و خدمات ناباوری بوده است.

سید رفیع حسینی با بیان این مطلب که بیمارستانهایی که خدمات اینچنینی ارائه می دهند باید گواهینامه پذیرش بیماران خارجی را داشته باشند، اذعان کرد: از جمله بیمارستانهایی که خدمات پزشکی ارائه می دهند بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) و امام علی«ع» و مراکز فوق تخصصی جراحی امام حسین(ع) و آریا که در مرحله ثبت هستند.

وی ادامه داد: ثبت بیماران خارجی که برای درمان به بیمارستان های اینچنینی مراجعه می کنند در سامانه گردشگری نوع خدمت و هزینه ثبت می‌شود، باتوجه به سیاست های حوزه سلامت بهداشت و شرکتهای تسهیل گر برای اینکه بیماری که از کشوری دیگر می آید دچار مشکل نشوند هماهنگی های لازم را انجام می‌دهند.

 حسینی اذعان کرد: حضور پررنگ در نمایشگاه های داخلی و خارجی، هماهنگی با کنسولگریهای پاکستان، افغانستان، گردشگری سلامت و پذیرش بیماران از ولایت نیمروز افغانستان و همچنین 80 میلیارد ریال هزینه بیماران خارجی گوشه ای از اقدامات این ما در این زمینه است.

وی با اشاره به چالش هایی پیش روی ارائه خدمات گردشگری سلامت، خاطرنشان کرد: مشکل در صدور ویزای درمانی از جمله مشکلات این بخش است که باید تسهیل گردد همچنین چیزی اعتبار 5 میلیارد تومان برای راه اندازی بخشهای VIP، کمبود شرکت های تسهیل گر و ویزاهای درمانی از جمله موضوعاتی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
 

انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcdzf0fjyt0xo6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما