تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۱
در پی انتشار کلیپ و عکس هایی از تخریب آثار باستانی سیستان در فضای مجازی به دست یک کاربر اینستاگرام با همراهی راهنمای محلی احساسات دوستداران میراث فرهنگی جریحه دار شد و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.
ذبح میراث فرهنگی به قیمت افزایش لایک و فالوور/ برخورد قضایی در انتظار تخریب کنندگان آثار باستانی سیستان
به گزارش عصرهامون سیستان و بلوچستان به لحاظ داشتن آثار باستانی سرزمین ناشناخته ها لقب گرفته و سیستان نیز سال هاست که عنوان بهشت باستان شناسان را یدک می کشد.

سال 1396 سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری کشور معرفی شد و تلاش های زیادی صورت گرفت تا تعداد گردشگران ورودی به این استان افزایش یابد.

بسیاری از گردشگران در قالب تورها و با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وارد استان شدند و با حضور هدفمند به معرفی این خطه از کشور پرداختند.

آثار باستانی، طبیعت بکر و میراث فرهنگی هزاران ساله این استان تاثیر شگرفی در جذب گردشگر به این سرزمین داشته است.

آذرماه امسال یکی از کاربران اینستاگرام به عنوان گردشگر وارد سیستان و بلوچستان شد و 15 آذر با همراهی یکی از راهنمایان محلی بازدید توریستی از منطقه باستانی و باارزش تاسوکی، رود بیابان و گردی کلات انجام داد.

شخص مذکور برای افزایش تعداد فالوور و لایک و ویو بیشتر از مخاطبان خود خواست تا پیج او را استوری کنند و از زیبایی های این خطه از کشور لذت ببرند.

فرد مذکور برای تهیه خوراک صفحه شخصی خود قسمت های سالم تر یک گور باستانی با ارزش را جدا کرد و با تکه های اسکلت برای استوری خود عکس گرفت.
 

این در حالی است که به گفته تعدادی از دوستداران میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان هنوز کاوش علمی و مطالعه باستان شناسی بر روی این خطه از استان صورت نگرفته است و عملا ناشناخته های زیادی در این سرزمین وجود دارد.

در ادامه وی یک شیء را که حدس می زد دسته آسیاب است برداشت و تکه های آن را در کنار هم چید و با هشتگ پازل و سرگرمی آن را به مخاطبان پیجش معرفی کرد.

همچنین او به سراغ چند گور باستانی دیگر هم رفت و سفال ها، گیره سر فلزی، خشت و ... را از سویی به سوی دیگر برد و با آن ها عکس یادگاری گرفت.

راهنمای محلی همراه او که وجهه فرهنگی در استان دارد و با لباس بومی منطقه در عکس ها دیده می شود، نه تنها تذکری به آقای به ظاهر گردشگر نداد، بلکه با او همراهی هم کرد و در استوری خود نوشت: "بریم یکم اسکلت بازی شب بیاد به خوابتون دلم خنک شه" و با این جمله نشان داد که گورها و بقایای انسان های گذشته اگرچه آثار باقدمت و با ارزشی هستند اما برای این افراد مضحکه ای بیش نیستند.

این راهنما در ادامه عکسی از یک گور منتشر کرد که گویا توسط فرد به ظاهر گردشگر تخریب شده است و نوشته بود: "یکم به کارات فکر کن زشته."

این اتفاقات در حالی رخ داد که ساکنان سیستان و بلوچستان سالیان سال در کنار این آثار باارزش باستانی زندگی کردند و به آن ها ذره ای آسیب نرساندند.

اما حالا با حضور افرادی که در قالب گردشگر تلاش می کنند خود را به شهرت برسانند و لایک و فالوور بیشتری داشته باشند قسمتی از آثار باستانی سیستان که هنوز مورد کاوش قرار نگرفته است تخریب می شود.
 

سیستان بهشت باستان شناسی ایران است و جای جای آن آثار باستانی شناخته شده و ناشناخته ای دیده می شود، اما با این وجود بسیاری از ساکنان این سرزمین در تمام این سال ها آسیبی به این آثار باستانی نرساندند.

سوال اینجاست چرا راهنمای محلی که خود داعیه فرهنگی بودن و معرفی هنر سیستان وبلوچستان را دارد در مقابل اقدامات خرابکارانه این فرد واکنشی نشان نداد و حتی با او همراهی هم کرد؟

آیا افرادی که در قالب گردشگر وارد سیستان و بلوچستان می شوند و هدف خود را از این سفر معرفی استان اعلام می کنند با اطلاع و هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری سیستان و بلوچستان وارد محوطه های باستانی می شوند؟

آیا راهنمای محلی که این فرد را همراهی می کرد دارای کارت تورلیدری بوده و از سوی اداره کل مذکور شناخته شده است یا خیر؟

یگان حفاظت این اداره کل آیا فقط مسئولیت حفاظت از محوطه های شناخته شده استان را دارد و باقی محوطه ها که سبقه تاریخی دارند به حال خود رها می شوند؟
 

 
با توجه به این که اقدام این فرد گردشگرنما سبب جریحه دار شدن احساسات مردم استان و به ویژه دوستداران میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان و کشور شده است آیا نباید اداره کل میراث فرهنگی با افرادی از این دست که سبب تخریب آثارباستانی شده اند برخورد کند؟

آیا حضور گردشگران در سیستان و بلوچستان قرار است به قیمت از بین رفتن آثار باستانی و نقاط گردشگری باشد؟ اگر خیر چرا حضور این افراد در محوطه های باستانی به راحتی و بدون هماهنگی با این اداره کل صورت می گیرد؟

با توجه به اینکه گردشگری مخرب در مناطق دیگر کشور از جمله روستای ابیانه، جزیره هرمز، شمال کشور و ... سبب گردشگرستیز شدن مردمان این دیار و آلودگی زمین های کشاورزی و آسیب به جانوران و بسیاری اتفاقات دیگر شده است، آیا قرار است این تجربه های تلخ در سیستان و بلوچستان هم دوباره رخ دهد؟

اگرچه گردشگرنمای مذکور در ویدئویی که در صفحه شخصی اش منتشر کرده است از مردم استان برای آزرده کردن احساسات آن ها معذرت خواهی کرده و قول سفر دیگری را به این خطه با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان داده است اما آیا تخریب این آثار با یک معذرت خواهی از اذهان مردم سیستان و بلوچستان پاک می شود؟

چرا میراث فرهنگی و ملی ما توسط افرادی که خود را مدرس، گردشگر و مشاور و کارشناس معرفی می کنند به یغما می رود و چه اقدامی در قبال این افراد انجام می شود؟
 

برخورد قضایی در انتظار گردشگرنما و راهنمای بومی

علیرضا جلالزایی، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: فرد مذکور کاربر اینستاگرام است و هیچگونه هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان نداشته و کاملا سرخود به منطقه ورود کرده است.

وی ادامه داد: این منطقه مرز است و باید با هماهنگی اداره کل ورود می کرد که با هیچ کدام از قسمت های این اداره کل هماهنگ نکرده است و در پیام عذرخواهی این شخص هم اعلام شده است که هیچ هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی استان انجام نداده است و با یکی از راهنمایان بومی که فاقد کارت و مجوز بود به این منطقه رفت.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این مناطق جزو آثار باستانی حفاظت نشده است و با این فرد و راهنمای محلی برخورد قضایی می شود تا برای دیگر افراد درس عبرت شود.

انتهای پیام/
 
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcft0dy1w6dmca.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما