تاریخ انتشار :پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۷
ویروس چموش کرونا که آسیب های زیادی را برای جامعه جهانی به همراه داشته، بیشترین تاثیر خود را بر سلامت روان مردم گذاشته است، با توجه به این مهم در این مطلب به اختلالات روانی ناشی از کووید و راهکارهای غلبه بر آن پرداختیم.
اختلالات روانی؛ فاجعه بزرگ یک بیماری جهانگیر/ چگونه آسیب های روانی کرونا را مهار کنیم؟
به گزارش عصرهامون؛ قریب به دو سال است که بیماری کرونا همه جهان را گرفتار خود کرده و آسیب های زیادی را به همراه داشته، ویروسی منحوس که با گذشت ماه ها از شیوع آن، پیامدها و بحران های ناشی از آن در حال رخ‌نمایی است.

اضطراب، استرس و دیگر اختلالات روانی از جمله جدی ترین آسیب های این بیماری است که اکنون بسیاری از مردم همه نقاط جهان را گرفتار کرده است. معضلی خطرناک که شاید پر قدرت تر از کرونا بر سلامت مردم تاثیرگذار بگذارد.

آسیب های روانی کرونا؛ مشکل فعلی دنیا

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به آسیب های روانی کرونا به عنوان یکی از مشکلات موجود در همه نقاط دنیا در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: کرونا و پسا کرونا عوارض روانی زیادی به دلایل مختلف می تواند در جامعه داشته باشد که باید مدیریت شود.
 
وی افزود: مسائل روانی و اجتماعی که به خاطر از دست دادن عزیزان، بیماری خود افراد یا اتفاقاتی که برای نزدیکان و در جامعه رخ داده به وجود می آید، از دست دادن کسب و کار و دیگر دلایل مختلف بر سلامت روان تاثیرگذار بوده و پیگیری هایی در این باره در حال انجام است.
 
شهریاری اذعان کرد: در کمیته واکسن وزارت بهداشت و درمان و کمیته علمی کرونا، نماینده ای از کمیسیون بهداشت و درمان حضور دارد، بنده نیز در جلسه ستاد حضور می یابم و به عنوان نماینده حرف مردم را میزنم، مسائلی را که آن ها منتقل می کنند و نگرانی هایی که وجود دارد، منتقل و تصمیم های مناسبی هم گرفته شده است.
 
وی اضافه کرد: چند هفته قبل پیشنهاد دادم که بهتر است یکی از اساتید روانپزشکی درباره عوارض روانی که بعد از کرونا اتفاق افتاده، بر اساس بررسی های انجام شده، در ستاد مبارزه با کرونا گزارش دهند که صورت گرفت.
 
فاجعه سازی نکنید، امیدوار باشید
 
حسینعلی شیرازی، مشاور و روانشناس نیز به خبرنگار ما گفت: باور کنیم که کرونا هم یک بیماری است که با رعایت نکات بهداشتی قابل پیشگیری است و خیلی ها بعد از ابتلا بهبود پیدا می کنند، از سویی واکسیناسیون به همراه رعایت پروتکل ها یکی از بهترین راه های پیشگیری محسوب می شود.
 
 
وی اظهار کرد: برای مراقبت از روان خود در برابر کرونا نباید فاجعه سازی کنیم، بلکه این امیدواری است که باعث می شود، روحیه بهتری داشته باشیم که بدون تردید داشتن روحیه خوب و قوی سبب تقویت سیستم ایمنی می شود.
 
شیرازی تاکید کرد: به جای تصویرسازی های منفی به خاطرات خوب گذشته، اهداف زیبای آینده، به عزیزانمان و کسانی که دوستشان داریم فکر کنیم و در اوقات فراغت در کنار اعضای خانواده به تماشای فیلم های تاثیر گذار و امید بخش بپردازیم.
 
حس امید و تفکرات مثبت را در خود زنده نگه دارید
 
رضا وردانی، روانشناس شخصیت نیز به خبرنگار ما گفت: یکی از اقدام هایی که در شرایط کرونا و داشتن سلامت روان برای حمایت از خود می توانید انجام دهید این است که از رویارویی بیش از اندازه با اخبار و مباحث مربوط به کرونا پرهیز کنید، اما رعایت پروتکل های بهداشتی را به عنوان یک اصل مدنظر قرار دهید.
 
وی اضافه کرد: مواظب سلامت جسمی خود باشید، نفس عمیق بکشید تلاش کنید، غذای مناسب بهداشتی بخورید، به بدن خود نرمش دهید و به طور منظم ورزش کنید، به اندازه کافی استراحت کنید و بخوابید و از مصرف مواد مخدر پرهیز کنید.   
 
وردانی اضافه کرد: به خودتان بگویید این بحران فروکش خواهد کرد، تلاش کنید به انجام فعالیت‌هایی مانند مسابقه، شعر خوانی، گوش دادن به موسیقی، پر کردن جدول، خواندن داستان، تماشای فیلم طنز، شوخی کردن، زنگ زدن به دوستان و آشنایان، دعا و نیایش کردن که برایتان لذت بخش است و شما را به زندگی عادی برمی‌گرداند بپردازید.
 
وی تاکید کرد: حس امید و تفکرات مثبت را در خود زنده نگه دارید. در موقع نگرانی ذهن خود را به سمت خاطرات خوب، ذکر گفتن، بازی کردن و سایر فعالیت‌های لذت‌بخش هدایت کنید.
 
انتهای پیام/ 
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcjttev8uqexhz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما