تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۸
ملک فاضلی، نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بحران آب نشات گرفته از سوء مدیریت آن است، گفت: وزارت نیرو باید دغدغه رفع مشکل بی آبی سراوان را داشته باشد.
بحران آب ریشه در سوء مدیریت دارد/ وزارت نیرو دغدغه رفع مشکل بی آبی سراوان را داشته باشد
به گزارش عصرهامون، کاهش نزولات آسمانی و شرایط آب و هوایی حاکم بر کشور از یک سو، سیاست‌گذاری‌های نامناسب در حوزه برداشت از منابع آبی در دسترس از سوی دیگر عاملی شده تا بحران کم‌آبی بیش از هر زمان دیگری در برخی از نقاط همچون استان سیستان وبلوچستان چنبره بزند.

سیستان وبلوچستان سالهاست که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، در این بین اوضاع منابع آبی شهرستان سراوان در شرق استان مناسب نیست و این مهم باعث شده تا نماینده مردم این حوزه در مجلس شورای اسلامی بارها گلایه خود را از وضعیت موجود اعلام کند؛ به گونه ای که 24 شهریور ماه جاری ملک فاضلی در تذکر شفاهی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در هشداری به وزیر نیرو گفت: اگر برای آب حوزه انتخابیه تدبیری اندیشیده نشود، طی ۲ سال، جمعیت ۲۰۰ هزار نفری مجبور به مهاجرت خواهند شد. همچنین گسترش و توسعه برق نیز ضروری است.

در اینباره حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان نیزبا بیان اینکه بزرگترین مشکل امروز استان موضوع کم آبی و خشکسالی است، تاکیده کرده که باید در خصوص تامین آب، اقدامات جدیدی از جمله بهره برداری از آب چاه های ژرف و انتقال آب از دریای عمان را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه موضوع حقابه هیرمند، انتقال آب چاه نیمه ها و بهره برداری از آب چاه های ژرف در دست اقدام است، افزود: اساسی ترین کار برای تامین آب مورد نیاز استان که ظرفیت های استان در بخش کشاورزی و دامداری را هم محقق می‌کند؛ انتقال آب دریای عمان است که باید هرچه زودتر عملیات اجرایی آن آغاز شود.

به گفته علیرضا قاسمی، مدیرعامل آب و فاضلاب استان نیز، وضعیت فراخشک سیستان و بلوچستان تعداد قابل توجهی از شهرها و روستاهای استان را در معرض شرایط تنش آبی قرار داده، به طوری که ۵۸ درصد برداشت های آب برای شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان وابسته به منابع زیرزمینی است و این مسئله بیش از ۱۸ شهرستان استان را با تنش آبی مواجه می‌کند. از سوی دیگر ۴۲ درصد برداشت های آب در سیستان و بلوچستان وابسته به آب های سطحی است که عمده آن به هیرمند و آب های مرزی بر می گردد.

با تمام این تفاسیر اما ملک فاضلی، نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت نیرو باید دغدغه رفع مشکل بی آبی سراوان را داشته باشد، گفت: منابع آبی در حوزه انتخابیه ام فراوان است اما مردمان منطقه با بی آبی دست و پنجه نرم می کنند و این نیز به دلیل سوء مدیریت است.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو باید دغدغه رفع مشکل بی آبی سراوان را داشته باشد اما هر آنچه را فریاد می زنیم گوش شنوایی وجود ندارد؛ پیشنهادات کارشناسی شده ای را برای تامین آب به وزارتخانه متبوع ارائه کردم اما توجهی نمی شود.

این مسئول با بیان اینکه در صورت عدم توجه به این موضوع شاهد افزایش مهاجرت خواهیم بوأف گفت: راه حل آبرسانی به مردم مشخص است چون که منابع آبی زیادی داریم و می توان با انتقال آب مردم منطقه را خوشحال کرد.

وی ادامه داد: انتقال آب از دشت مکسوخته می تواند به شهر سراوان انجام شود و در قالب ماده 23 گنجانده شود تا بحران بی آبی مرتفع شود.

این نماینده مردم در مجلس اظهار کرد: سد ماشکید اولیا در سال 93 احداث شده و حتی آبگیری هم شده است و بیش از 67 میلیون متر مکعب پشت این سد قرار دارد اما تاکنون نه برای کشاورزی و نه برای شرب از آن استفاده نشده است ضمنا پیگیری هایی انجام داده ام تا انتقال آب از این سد اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcbzab8zrhba8p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما