پایگاه خبری تحلیلی عصر هامون 30 بهمن 1398 ساعت 8:12 https://www.asrehamoon.ir/report/107736/دومینوی-فرصت-های-طلایی-بزرگترین-بندر-اقیانوسی-کشور -------------------------------------------------- ترانزیت، تجارت، توسعه؛ عنوان : دومینوی فرصت های طلایی در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور -------------------------------------------------- چابهار، بزرگترین و تنها بندر اقیانوسی کشور با موقعیت استراتژیک ترانزیتی خود افق های توسعه ای جدیدی پیرامون افزایش درآمدهای غیرنفتی و گسترش فعالیت های تجاری پیش روی ایران قرار داده است. متن : به گزارش عصرهامون، بنادر موتور محرک رشد اقتصادی و عامل ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در سراسر دنیا به شمار می آیند، و هر بندر بسته به ویژگی های خاص خود از اهمیت و جایگاهی برخوردار است که دسترسی به اقیانوس یکی از مهم ترین آن ها است. چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و شمال اقیانوس هند واقع است.   از جمله مهم ترین مزیت های این بندر کاهش هزینه تمام شده حمل و نقل کالا از ساحل اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.   بندری که به سبب موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد و توسعه روزافزون اش، فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی را فراهم کرده و پیشرفت های قابل توجه اش، باعث امیدواری مردم استان شده است.     بهروز آقایی، مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار عصرهامون، گفت: توسعه بندر چابهار و فراهم ساختن زیرساخت‌های پسکرانه‌ ای در آن، عاملی است که می تواند باعث افزایش سهم این بندر در تجارت دریایی و زمینه ساز محرومیت زدایی به لطف شکوفایی اقتصادی این بندر در استان شود. وی با اشاره به موقعیت راهبردی چابهار و دسترسی مناسب این آن به آب های آزاد اظهار کرد: این بندر به دلیل موقعیت راهبردی اش، ارزان ترین و کوتاه ترین راه دسترسی 6 کشور محصور در خشکی به آب های جهانی است.     آقایی این بندر را یک کریدور منطقه ای برشمرد و افزود: بی تردید اصلی ترین راه هند برای دسترسی به آسیای مرکزی، پیمودن مسیر افغانستان برای رسیدن به چابهار است. وی تصریح کرد: افزایش بارگیری کشتی های اقیانوس پیما در خلیج چابهار و پیشروی خط راه آهن به سوی آسیای مرکزی، این بندر را به یکی از مهم ترین چهار راه های کریدور شمال- جنوب بازرگانی جهانی نیز تبدیل کرده است.   این مقام مسئول رونق تجاری و اقتصادی در بنادر را لازمه رسیدن به حد مطلوب بازدهی این مناطق عنوان کرد و گفت: برخورداری از ظرفیت‌های زیرساختی، رسیدن به سطح استاندارد عملیات تخلیه و بارگیری و تأمین تجهیزات استراتژیک متناسب با عملیات بندری در رونق و افزایش توان رقابتی یک بندر تاثیرگذار است. وی خاطرنشان کرد: بندر چابهار با ارائه تخفیفات 30 تا 80 درصدی جهت تخلیه و بارگیری کالا، انبارداری و توقف کشتی در کنار اسکله ارزان‌ ترین بندر ایران برای ترانزیت کالا به حساب می آید.   مدیرکل بنادر و دریانوردی استان با اشاره به اینکه چابهار در اقتصاد ملی نقشی موثر دارد اذعان کرد: این بندر در استان نیز تبدیل به نقطه اتکاء مهم و اساسی مردم و روزنه اصلی امید به زندگی اقتصادی آنان شده است. عبدالرحیم کردی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز  با تاکید بر  اینکه محدودیتی برای سرمایه گذاری در این منطقه وجود ندارد گفت: همه شرایط برای یک سرمایه گذاری مطمئن در این بندر مهیا است و فعالان تجاری و اقتصادی از  داخل و خارج کشور می توانند با خیال آسوده شروع به فعالیت کنند. وی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با بیان اینکه در راهبردی بودن چابهار و ظرفیت‌های آن تردیدی نیست اظهار کرد: بهینه‌ ترین و ایمن محور جابجایی کالا میان دو کانون جمعیتی جهان یعنی کشورهای حوزه اقیانوس هند با 2 میلیارد نفر جمعیت و کشورهای آسیای میانه، قفقاز تا شرق اروپا با بیش ‌از 800 میلیون نفر جمعیت، بندر چابهار است. وی تصریح کرد: چابهار محور اصلی پیشرفت شرق و زمینه ساز رشد و شکوفایی هر چه بیشتر این بخش کمتر توسعه یافته کشور است. انتهای پیام/