پایگاه خبری تحلیلی عصر هامون 31 شهريور 1399 ساعت 7:49 http://www.asrehamoon.ir//fa/doc/news/130047/فلسفه-یک-رکوع-دو-سجده-نماز-دلیل-مکروه-بودن-قرائت-قرآن-سجود -------------------------------------------------- عنوان : فلسفه یک رکوع و دو سجده در نماز+دلیل مکروه بودن قرائت قرآن در رکوع و سجود -------------------------------------------------- از امام صادق علیه السلام در پاسخ به همین پرسش، نقل شده است که فرمودند: چون نماز عبارت است از رکوع و سجود و تفاوتى میان این دو نیست، لکن چون رکوع عمل شخص ایستاده و سجدۀ عمل شخص نشسته مى‌باشد و نماز نشسته نصف نماز ایستاده است، از این رو مى‌بایست عمل نشسته دو چندان شود تا با عمل ایستاده برابر گردد، لذا سجده تکرار مى‌شود تا با تعداد رکوع برابر شود. متن : به گزارش عصرهامون به نقل از کارگر آنلاین، روایات اسلامى به نکته‌هایى در همین زمینه اشاره کرده‌اند که به نمونه‌اى‌از آنها اشاره مى‌کنیم:   1. از امام صادق علیه السلام در پاسخ به همین پرسش، نقل شده است که فرمودند: چون نماز عبارت است از رکوع و سجود و تفاوتى میان این دو نیست، لکن چون رکوع عمل شخص ایستاده و سجدۀ عمل شخص نشسته مى‌باشد و نماز نشسته نصف نماز ایستاده است، از این رو مى‌بایست عمل نشسته دو چندان شود تا با عمل ایستاده برابر گردد، لذا سجده تکرار مى‌شود تا با تعداد رکوع برابر شود.1   2. هنگامى که پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله به معراج تشریف بردند، بادیدن عظمت پروردگار، به سجده رفتند. هنگامى که سر از سجده برداشتند بار دیگر عظمت پروردگار را دیدند و به سجده رفتند، از این جهت دو سجده در نماز واجب شد.2   3. فردى از امیرالمؤمنین على علیه السلام پرسید: معناى دو سجده چیست‌؟ حضرت فرمودند: سجدۀ اوّلى تأویلش این است که وقتى سر برخاک مى‌گذارى یعنى خدایا! از همین خاک مرا خلق کردى و چنان‌چه سربرداشتى یعنى از همین خاک مرا بیرون آورى، وقتى براى بار دوم سر بر خاک نهادى معنایش این است که خداوندا! مرا به همین خاک دوباره باز خواهى گرداند و چون سربرآورى یعنى از همین خاک دوباره خارج خواهى ساخت.3 قرآن نیز به همین مطلب اشاره دارد (طه، آیه 55).   به چه دلیل خواندن قرآن در رکوع و سجود مکروه است‌؟   کراهت خواندن قرآن در رکوع و سجود به علت این است که در روایات از آن نهى شده از جمله: حضرت على علیه السلام مى‌فرماید: چند نفر نباید قرآن بخوانند، رکوع کننده و سجده کننده در نماز، کسى که در دست‌شویى و حمام است، کسى که جنب است [و]، زنانى که عذر شرعى دارند.4   سجده بر مهر 1) ر. ک: شیخ صدوق، علل الشرایع، ج 1، ص 262 2) ر. ک: شیخ حر عاملى، وسائل الشیعه، ج 4، ص 680؛ عبداللّٰه جوادى آملى، اسرار الصلاة، ص 61 3) . ر. ک: همان، علل الشرایع، ج 2، ص 336 4) ر. ک: همان، وسائل الشیعه، ج 6، ص 246 و شیخ صدوق، خصال، ص 357 انتهای پیام/