ms']['section_id'] =0; ?>ms']['section_id'] =0; ?>پایگاه خبری تحلیلی عصر هامون 26 خرداد 1394 ساعت 9:18 https://www.asrehamoon.ir/news/69144/استانی-شدن-انتخاب-مجلس-چالش-های-فراروی-وحدت-ملی -------------------------------------------------- عصرهامون گزارش می دهد: عنوان : استانی شدن انتخاب مجلس و چالش های فراروی وحدت ملی -------------------------------------------------- کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس در حالی به تصویب نمایندگان خانه ملت رسید که بیش از این در سال ۸۶ طرحی مشابه به شورای نگهبان واصل شد که با آن مخالفت شد. متن : به گزارش خبرنگار سیاسی عصرهامون، سرانجام پس از کش وقوس های فراوان یکشنبه 24 خرداد ماه بود که نمایندگان خانه ملت در جریان بررسی طرح استانی شدن حوزه های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی، گزارش یک فوریتی ماده یک این طرح را تصویب کردند. بر اساس این طرح که به تصویب نمایندگان رسید، محدوده جغرافیایی هر استان در انتخابات مجلس یک حوزه استانی محسوب می‌شود. در تبصره این ماده آمده است، تعداد نمایندگان هر حوزه استانی معادل تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه موجود در استان است که مستند به قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی مصوب 30/1/1366 و اصلاحیه‌های بعدی آن تعیین شده‌اند. همچنین نمایندگان خانه ملت با تصویب ماده 2 این طرح مقرر کردند که هریک از داوطلبان نمایندگی مجلس باید منحصرا برای یکی از حوزه های انتخابیه موجود در استان ثبت نام کنند. ثبت نام در بیش از یک حوزه انتخابیه ، موجب لغو ثبت نام و محرومیت از داوطلبی نمایندگی آن دوره انتخابات مجلس خواهد شد. برخی کارشناسان سیاسی معتقدند در کنار مزایای این طرح معایبی نیز بر آن وارد است، نواقصی که در استان های مرزی و با قومیت های مختلف می تواند تنش زا باشد و وحدت ملی را دچار چالش کند. آگاهان بر این باورند، جدای از نکات مثبت این طرح خیرخواهانه که نمایندگان در استدلاشان بیان می کند، به دنبال این هستند که چهره‎های شاخص و تاثیر گذار ملی پا به عرصه انتخابات بگذارند و مجلسی کارآمد تشکیل شود، اما مناطق مزری که قومیت های مختلف در آن حضور دارند دیگر این مسائل مطرح نیست و شاید برخی با استفاده از بار جمعیتی به دنبال به حاشیه راندن قومیت دیگر باشند. حال جدای از استدلال نمایندگان نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که در ادوار گذشته انتخابات مجلس چهره‌های تاثیرگذار و موفقی از شهرهای کوچک راهی بهارستان شدند و کارنامه موفق هم از خود بر جای گذاشتند. در همین زمینه دولت و وزارت کشور به عنوان برگزار کننده انتخابات از مخالفان این طرح است، حسینعلی امیری قائم‎مقام وزیر کشور ضمن مخالفت با استانی شدن انتخابات می گوید، وجود برخی از ملاحظات قومی و مذهبی نیز از دیگر علت‎های مخالفت وزارت کشور با اجرای طرح استانی شدن انتخابات مجلس این است که اجرای این طرح به نفع وحدت ملی و امنیت کشور نیست. برخی از نمایندگان استانی های مرزی و قومیتی در حالی مخالف تصویب این طرح بودند، که به دنبال افزودن بندی در این آن بودند که استان های که دارای قومیت و مذاهب مختلف هستند و ممکن است با استانی شدن انتخاب به وحدت مردم خدشه ای وارد شود از سایر مناطق کشور مستثنی شوند. یکی از نمایندگان استانهای مرزی که خواست نامش فاش نشود به عصرهامون گفت: با اجرای این طرح مسلما ارتباط دو سویه مردم با نمایندگان کم رنگ و حتی قطع می شود ممکن است برخی های با استفاده از بار جمعیتی قومیت و مذهب در پی حذف نماینده قومیت دیگر باشد و این به هیچ عنوان در استانی هایی که قومیت های مذهبی سالیان سال با وحدت و برادری در کنار یکدیگر زندگی کرده اند نمی تواند نکته مثبتی قلمداد شود. نماینده ای دیگر نیز به عصرهامون گفت: در نتیجه همین رای گیری اخیر برای تصویب این طرح برخی نمایندگان استان های مرزی به آب و آتش می زدند تا رای جمع کنند تا این طرح تصویب نشود اما برخی از نمایندگان همین استانها که این طرح را در راستای منافع خود می دیدند حاضر نبودند رای مخالف دهند پس مشخص است عده ای با منافع خاص در پی اجرای این طرح هستند. شنیده ها حکایت از آن دارد که از هشت نماینده استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی تنها سه نفر مخالف تصویب این طرح بودند و مابقی نمایندگان به آن رای مثبت دادند. تحلیل گران سیاسی معتقدند، اجرای چنین طرحی در مناطق مرکزی باعث ایجاد یک مجلس کارآمد و ملی خواهد شد، اما نمی توان نقش مناطق قومی ومذهبی کشور را نادیده گرفت، هر چند در جمهوری اسلامی ایران همه قومیت ها برادرانه با هم زندگی می کنند و هیچ گونه تبعیضی بین اقوام ایرانی وجود ندارد، مطابق این طرح اگر یک نامزد انتخاباتی در حوزه اختصاصی انتخابی خود 80 درصد آرای مردم را کسب کند اما موفق به اخذ حدنصاب رأی از کل استان نشود، مجبور است صحنه رقابت را واگذار کند و در واقع نامزدی که مقبولیت کمتری در حوزة اختصاصی انتخابی خود دارد به‌عنوان نمایندة آنجا انتخاب می‌شود. درنتیجه مردم اثربخشی رأی خود را احساس نمی‌کنند و همین امر منجر به کاهش میزان مشارکت و کم رنگ شده ارتباط نماینده با مردم می شود. هرچند در بخش از این طرح آمده است تشکیل ائتلاف های قومی در کشور ممنوع می باشد اما رای دهندگان در هر استان می توانند برای هر یک از حوزه های انتخابیه موجود استان از بین داوطلبان مربوط به همان حوزه انتخابیه با رعایت نصاب کرسی های حوزه های انتخابیه موجود، نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب کنند. مخالفان این طرح اعتقاد دارند که با تصویب طرح مذکور حلقه ارتباط حاکمیت با مردم مناطق محروم، قطع می‌شود و این فرصت از نظام برای حل مشکلات مردم گرفته خواهد شد. مخالفان همچنین می‌گویند که به این ترتیب هزینه‌های انتخابات چند برابر می‌شود و افرادی رای می‌آورند که به لابی‌های قدرت و ثروت متصل باشند. گفتنی است در حالی این طرح برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارائه شده است که اعضای شورای نگهبان در سال 86 یکبار با این طرح مخالف کردند. در همین زمینه چندی پیش ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان گفته بود، در سال 86 طرحی که با همین عنوان مشابه و حدود 4 سال در دست بررسی مجلس بود به شورای نگهبان واصل شد و شورا نیز مخالفتش را با استانی شدن انتخابات مجلس به نحوی که در آن طرح آمده بود، اعلام کرد. شورای نگهبان عمده دلیل مخالفت خود با طرح سال 86 مجلس را مخالفت با اصولی از قانون اساسی دانسته بود که بر مشارکت عمومی مردم و اتکا به آرای ملت تکیه داشت و اعضای این شورا در صحبت های خود بر رد مجدد این طرح در صورت تشابه آن با مصوبه سال 86 مجلس