>پایگاه خبری تحلیلی عصر هامون 25 مرداد 1394 ساعت 13:18 https://www.asrehamoon.ir/news/72875/تپه-هایی-نام-سرعت-گیر-وضعیت-نامناسب-گیرهای-هیرمند -------------------------------------------------- عنوان : تپه هایی به نام سرعت گیر/ وضعیت نامناسب سرعت گیرهای هیرمند -------------------------------------------------- این سرعت گیرها نه تنها کمکی به حل مشکل ترافیکی در این جاده ها نداشته، بلکه با کارکرد معکوس سبب افزایش ریسک، هزینه و در نهایت مشکلاتی برای رانندگان شده است. متن : به گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون به نقل از ندای هیرمند، نصب سرعت گیر به عنوان ابزاری در طرح های آرام سازی ترافیک استفاده می شود و در کشورهای توسعه یافته فقط در معابر محلی یا در مقابل مدارس، مراکز آموزشی و مراکز خاص مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین در شهرهای ما نصب سرعت گیرها و سرعت کاه ها طبق استانداردهای جهانی صورت نمی گیرد و نصب آنها در بسیاری اماکن و معابر ضرورتی ندارد و حتی گاهی باعث ایجاد مشکل برای شهروندان می شود. شهرستان هیرمند به مرکزیت شهر دوست محمد، دارای سه خیابان اصلی ، هیرمند ، امام خمینی و خلیج فارس که هر کدام از این خیابان ها دارای هفت الی هشت سرعت گیر مرتفع و غیر استاندارد نصب شده که عدم رعایت استاندارد در آنها، نه تنها کمکی به حل مشکل ترافیکی در این خیابان ها   نداشته، بلکه با کارکرد معکوس سبب افزایش ریسک، هزینه و در نهایت مشکلاتی برای رانندگان  شده است. ارتفاع بلندترین نقطه سرعت گیر و سرعت کاه بر اساس استاندارد جهانی باید 7 تا 10 سانتی متر باشد، در حالی که در معابر این شهر  گاهی از روی سرعت گیر یا سرعت کاه عبور می کنید گویا از یک تپه گذشته اید. متاسفانه اکثر سرعت گیر های شهرستان نه تنها از پلاستیک استفاده نمیشود بلکه  از آسفالت غیر استاندارد و مرتفع ساخته میشود و به دلیل همرنگ بودن با جاده و عدم نصب تابلو،  خودروهایی که از این مسیر عبور کرده متوجه آن نمیشوند، سرعت گیر های پلاستیکی به دلیل نوع  پلاستیکی این ابزار، بر خلاف آسفالت و سیمان به تعویض و تعمیر نیاز کمتری دارد و کم هزینه تر است. از معایب دیگر این سرعت گیرها میتوان به  کم کردن سرعت قبل از رسیدن به سرعت گیر و شتاب مجدد وسایل نقلیه ضمن بالا رفتن مصرف سوخت، افزایش آلودگی هوا را به دنبال دارد و علاوه بر آن می توان به تأثیر منفی در سرویس دهی وسایل نقلی اورژانسی به دلیل کاهش سرعت، آسیب دیدن جلوبندی، سیستم ترمز و کلاچ خودرو، افزایش تصادفات جلو به عقب بر اثر ترمز ناگهانی اشاره کرد. لازم به ذکر است که حذف سرعت گیرها نیاز به انجام راهکارهای موازی از جمله افزایش بودجه فرهنگی برای غنی سازی فرهنگ صحیح رانندگی کردن در جامعه را دارد ، همچنین  شهروندان باید این نکته را مد نظر داشته باشند افزایش تعداد و علائم کاهنده سرعت در این  شهر، نه تنها ارزش محسوب نمی شود بلکه نشان گر پایین بودن فرهنگ رانندگی در این شهر است. در پایان اگر خودمان فرهنگ رانندگی را افزایش داده و در این امر صبر پیشه کنیم و به حقوق دیگران و به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذاریم قطعا مسئولین آن شهر از تعداد کمتری سرعت گیر استفاده میکنند. انتهای پیام