تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۴:۵۱
مسعود فیرزوکوهی گفت: در ماه مبارک رمضان رفتارهایی در افراد یا خانواده ها در خصوص تغذیه و امور مربوط به آن رواج دارد که به نوعی مطلوب و مقبول نیست و می تواند عوارضی را در سلامتی افراد به همراه داشته باشد.
بارزترین اشتباهات تغذیه ای در ماه مهمانی خدا/پیامدهای بی نظمی در وعده های غذایی
مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: عدم توجه به وضعیت جسمی و بیماری های زمینه ای در مورد گرفتن یا نگرفتن روزه از جمله این رفتارهاست که روزه داری در شرایط ممنوعیت به دلیل مشکلات جسمی و بیماری می تواند باعث آسیب به بدن شود و سلامتی فرد را تهدید کند و یا  نگرفتن روزه بدون دلیل، می تواند ناراحتی و عذاب وجدان فرد را به همراه داشته باشد.
 
وی با اشاره به پر خوری و پر نوشی به امید گرسنگی و تشنگی کمتر در طی روز اذعان کرد: این موضوع باعث اضافه وزن و تشنگی بیشتر می شود.
 
فیروزکوهی افزود: کم خوری نیز که نتواند نیاز تغذیه ای فرد را تامین کند، در طی 30 روز باعث کاهش وزن، ضعف و بیحالی و سوء تغذیه در افراد مستعد می شود که خود می تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری های غیر واگیر و اشکال در عملکرد اندام ها، آنزیم ها و هورمون ها باشد.
 
وی گفت: بی نظمی در وعده های غذایی افطار، شام و حتی حذف سحری نیز کاهش کارآیی بدن در طی روز را به همراه دارد، در حالی که نظم در زمان مصرف مواد غذایی باعث می شود که سوخت و ساز بدن بهتر و منظم تر انجام شود.
 
این کارشناس تغذیه با اشاره به مصرف چای فراوان در وعده سحر به امید کاهش تشنگی روزانه و عدم ابتلا به سردرد در افرادی که عادت به مصرف چای دارند، اضافه کرد: چای مدر است و نوشیدن زیاد آن و به خصوص اگر پررنگ باشد، باعث تکرر ادرار و بروز تشنگی از ابتدای روز می شود.

غذاهای شور و پر ادویه

فیروزکوهی درباره مصرف غذاهای شور و پرادویه در وعده سحری نیز بیان کرد: غذای شور و پر ادویه، سرخ کردنی و چرب نیاز به آب را افزایش می دهد و باعث کم آبی بدن و احساس تشنگی در طی روز می شود.

به گفته وی، کاهش مصرف میوه و سبزی به دلیل اشتفاده بیشتر شیرینی ها یا تمایل بیشتر به مصرف غذاهای اصلی هم می تواند باعث کاهش سطح ویتامین ها و مواد معدنی در افراد مستعد شود که نظم بدن را به هم می زند.

این کارشناس افزود: همچنین باعث کاهش دریافت فیبر خوراکی و مواد سلولزی می شود و یبوست را به دنبال خواهد داشت، با توجه به این که فیبر های غذایی در نگهداشت آب نیز موثر است، مصرف مواد غذایی کم فیبر باعث تشنگی بیشتر در طی روزه داری می شود.

فیروزکوهی با اشاره به مصرف خودسرانه و اضافه بر نیاز انواع مکمل های ویتامین – مینرال به امید پیشگیری از بروز کمبود ادامه داد: اگر مصرف مکمل با توجه به نیاز جسمانی فرد باشد، مطلوب است،اما دریافت دوز بالا و اضافه بر نیاز، به کلیه ها و کبد فشار وارد می کند و عملکردشان را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی اضافه کرد: از طرفی، با اطمینان فرد به تامین املاح و ویتامین ها، به مصرف سبزیجات و میوه ها ممکن است کم توجهی شود، در این صورت دریافت فیبر کاهش یافته می تواند باعث یبوست و تشنگی بیشتر روزانه شود.

این کارشناس تغذیه درباره استفاده از تنقلات و مواد غذایی کم ارزش، بیان کرد: تنقلات شور و شیرین یا چرب مثل چیپس و پفک و امثال آن فاقد ارزش غذایی است و می تواند مصرف مواد غذایی اصلی یا مواد با ارزش را کاهش دهد و موجب تشنگی و گرسنگی در طی روز شود.

انتهای پیام/
 
http://asrehamoon.ir/vdcf1mdy1w6d0ja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آیا پیگیری های مسئولین برای حل مشکل خشکسالی سیستان را کافی میدانید؟
آری
خیر
اصلا پیگیری نمی شود