تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۱
مسعود فیروزکوهی گفت: در اول افطار، آب سرد مصرف نکنید، این اقدام اندکی باعث ضعف می شود و میل به نوشیدن آب را بیشتر می کند.
بخور نخورهای ماه مبارک رمضان/ از مصرف آب سرد در وعده افطاری اجتناب کنید
مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: شروع افطار باید با مواد غذایی با نمایه قندی بالا باشد، از طرفی معـده خالی در هنـگام افـطار تحمل غذای خشن را ندارد.
 
وی با بیان این که خوردن غذاهای سبک، کم حجم و پر کالری و نرم برای افطار مناسب تر است، ادامه داد: روزه خود را با یک نوشیـدنی گـرم یا ولرم مانند آب ولرم، نبات داغ یا چای  کم رنگ افـطار کنید.

این کارشناس افزود: سفره افـطار را با خرمـا، لبنیات کم چرب، نان و سبزی و یک غـذای سبک گرم مانند سوپ، شله زرد، آش، حلیم یا فرنی زینت ببخشید.

فیروزکوهی افزود: سعی کنیـد از هریک از مواد غذایی موجود در سفره افطار، مقدار اندکی میل کنید، چراکه  مصرف آب، چـای یا آب ولرم و نبـات دهـان و مری را برای عبـور غذا آمـاده  می کند و مقداری مواد قندی به بدن می رساند.

استفاده از مواد قندی مفید و طبیعی

وی تصریح کرد: مصرف سـوپ یا آش ترکیبـی از مواد مختلف شـامل کـربـو هیـدرات، پروتئین و به خصوص املاح و ویتامین را به بدن می رساند و خوردن خرما، مواد قندی مفید و طبیعی و کمی املاح، ویتامین را تامین می کند.

به گفته این کارشناس تغذیه، زلوبیـا و بامیـه از جمـله مـواد غذایی با نمایه قندی بالا  است کـه مصرف آن در مـاه مبارک رمضان رواج خاصی پیدا می کند و البته مورد علاقه بسیاری از خانواده ها است.

فیروزکوهی تصریح کرد: استفاده از این ماده غذایی تنها به مقدار کم مفید است، زیرا حاوی روغن، نشاسته و قنـد های سـاده مثل شکر اسـت که مصـرف کنتـرل شـده آن در حد یکی دو دانه مقبول بوده ولی مصرف بیشتر آن بی اشکال نیست.

وی اضافه کرد: استفاده از خرما و توت خشک از مصـرف زلوبیـا و بامیه بسیار مفید تر است، زیرا چربی ندارد و قند آن طبیعی بوده و علاوه بر آن دارای املاح و ویتامین نیز است.

وی با بیان این که در اول افطار، آب سرد مصرف نکنید، افزود: این اقدام اندکی باعث ضعف می شود و میل به نوشیدن آب را بیشتر می کند که این مهم خود آثار منفی به همراه دارد.
 
عوارض مصرف زیاد چای و آب

این کارشناس با اشاره به اثرات مصرف زیاد آب گفت: شیره معده را رقیق می کند و باعث اختلال در هضم و جذب مواد غذایی می شود، حجمـی از معـده را پر کرده و باعث می شود غذای اصلی کمتر مصرف شود، موجب ورم معده شده و به اندام های مجاور فشار وارد و روزه دار را معذب می کند که مصرف زیاد چای نیز این اثرات را به همراه دارد.

فیروزکوهی بیان کرد: افطاری را به اندازه مصرف کنید، زیرا مصرف زیاد مواد غذایی در وعده افطار باعـث می شـود معده كه کمی خودش را جمع کرده و کوچـک شده، به یکبـاره حجیم شود و باعـث اذیت و فشار بر روزه دار می شود.

وی با بیان این که همچنین در وعده افطار خوردن غذاهای پر چرب به هیچ وجه مطلوب نیست، ادامه داد: توصیه می شـود از نان هـای کامـل ماننـد نان سنگک و نان جو کـه منابع خوب فیبر است، استفاده شود، در همه وعـده ها، به اندازه ای از مـواد غـذایی استفـاده کنید که به طور کامل سیر نشوید و احساس کنید که هنوز برای خوردن جا دارید اما دیگر چیزی نخورید.

این کارشناس افزود: اگر تخـم مـرغ می خورید، سعـی کنید آب پز  باشـد زیرا هضم آن نسبت به تخم مرغ نیمرو، راحت تر است، خوردن چند دانه انجیر تازه یا خشک را بعد از افطار یا شام نیز توصیه می کنیم.

انتهای پیام/
 
http://asrehamoon.ir/vdcbsfb8srhb5wp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما

آیا پیگیری های مسئولین برای حل مشکل خشکسالی سیستان را کافی میدانید؟
آری
خیر
اصلا پیگیری نمی شود