تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۸
خدیجه جعفرزاده با بیان این که تربيت نيروهای ماهر كليد توسعه اشتغال و جهش توليد است، گفت: با تکیه بر توانمندی و ارائه راهکار درست می توان بسیاری از موانع را از پیش رو برداشت.
تربيت نيروهای ماهر كليد توسعه اشتغال و جهش توليد است/ از دوخت ماسک تا کارآفرینی برای صدها بانوی بلوچ
به گزارش عصرهامون، امروز در تقویم رسمی ایران به عنوان روز تعاون نام گذاری شده است و به راستی در جهان امروز، برای کسب توفیق در کلیه مسائل اقتصادی و فرهنگی باید همکاری باشد تا بتوان به مقاصد عالی دست یافت، آن هم در استانی مانند سیستان و بلوچستان که اشتغال دغدغه اصلی بسیاری از مردم آن است.
 
استانی که با وجود ظرفیت های بی نظیر صنایع فعال ندارد و از نظر بیکاری سرآمد کشور است، مشکلاتی که ثمره بی تدبیری و بی مهری مسئولان امر به این خطه است، اما در این میان هستند کسانی که منتظر حمایت های دولتی ها نمانده و "خواستن توانستن است" را به درستی صرف کرده اند تا بتوانند در زمینه اشتغال گام های موثری بردارند.
 
خدیجه جعفرزاده، مدیرعامل شرکت تعاونی سوزن دوری و سکه دوزی نگین ماهکان چابهار از برترین های این عرصه در کشور، بانویی از خطه شمال ایران که از سال 1368 ساحل نشین بزرگترین بندر اقیانوسی کشور شد و کارآفرینی را پیشه راهش قرار داد، از جمله این افراد است، وی که در زمینه صنایع دستی ویژه شمالی ها فعالیت داشت اکنون یکی از بهترین های عرصه سوزن دوزی است.

اشتغال زایی و تولید ماسک
 
فردی که علاوه بر اشتغال زایی برای صدها بانوی بلوچ، با شیوع کرونا نیز بیکار ننشست و برای تولید ماسک پای کار آمد تا هم در راستای اشتغال گامی برداشته باشد و هم بتواند جمعیتی را از این کالای ضروری منتفع کند، وی اکنون که آهنگ بازگشایی مدارس نواخته می شود تمام هم و غم خود را صرف تولید ماسک برای دانش آموزان و معلمان کرده است تا برای درامان ماندن آن ها از گزند کرونا نقشی داشته باشد.
 
این بانوی موفق در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: از سال 1368 به دلیل شغلی که داشتم ساکن چابهار شدم و در زمینه صنایع دستی نیز فعالیت می کردم، اصالتم شمالی است و در کارهای قلاب دوزی و صنایع دستی شمال فعالیت داشتم، اما از زمانی که ساکن این شهر شدم، سوزن دوزی را با قلاب دوزی تطبیق کردم و کارم را در این راستا شروع کردم.
 
وی ادامه داد: از سال 74 با اداره فنی و حرفه ای همکاری می کردم و در همان سال ها کارگاه کوچکی با استفاده از توانمندی خودم، همسرم و دخترم در منزل راه اندازی کردم و در گام بعدی و پس از آشنایی با بومیان منطقه به سراغ افراد توانمند رفتم و گروه 6 نفری  را تشکیل دادیم.
 
افزایش 10 برابری نیروها

جعفرزاده اضافه کرد: از سال 85 وارد اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شدم و مجوز کارگاه تولیدی گرفتم و تعداد نیروها نیز 10 برابر شد، در سال های شروع فعالیت فقط در نمایشگاه های سطح شهرستان شرکت می کردیم تا اینکه به عرصه استانی، کشوری و در نهایت بین المللی راه یافتیم.

وی افزود: از سال 90 کارگاهمان به اندازه ای گسترش پیدا کرد که برای راه اندازی شرکت تعاونی اقدام کردیم که در سال 94 ثبت شد و تعداد اعضای این تعاونی از هفت  به 28 نفر افزایش یافته است، چراکه پیشرفت کار بالا و فروشمان زیاد بود و اکنون علاوه بر بازار داخلی و در بازارهای خارجی نیز حرف برای گفتن و مشتری داریم.
 
مدیرعامل شرکت تعاونی سوزن دوری و سکه دوزی نگین ماهکان چابهار با اشاره به اقدام هایی که در زمینه اشتغال زایی انجام داده است، بیان کرد: دوره های آموزشی این تعاونی برای 5 هزار و 700 نفر ارائه شد و اکنون 250 نفر از مهارت آموزان مجوز دریافت کردند و به صورت ثابت فعالیت دارند، هزار نفر هم انفرادی کار می کنند که برای آن ها در راستای مشاغل کوچک پیگیر دریافت مجوز کاربری هستیم.

تکیه بر توانمندی و بی نیازی از مسئولان
 
وی گفت: تاکنون هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده ام و پیگیر آن نیز نبودم، 2 بار به عنوان کارآفرین برتر کشوری معرفی و از طرف بسیج سازندگی حمایت شدم، هیچ انتظاری از مسئولان ندارم، معتقدم که اگر توانمند باشیم، می توانیم با ارائه راهکار مشکلاتمان را خودمان حل کنیم و نیازی به حمایت نداریم.
 
جعفرزاده افزود: یکی از مشکلات پیش رو بازار فروش است که در واقع همه با آن مواجه هستند که باید خودمان برای رفع آن راهکار داشته باشیم که ما با بهره مندی از توانمندی گروهمان این موانع را از پیش رو برداشتیم و اقتصاد ضعیف و کسادی بازار نتوانسته مانع راهمان باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: البته سپاه و تعدادی از ادارات شامل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد و بهزیستی همیشه کنارمان بودند، ولی این که بخواهیم همیشه از مسئولان انتظار داشته باشیم بی فایده است.

فعالیت جهادی و تولید روزانه 2500 ماسک
 
این بانوی کارآفرین اذعان کرد: از آنجایی که در گروه های جهادی نیز فعالیت دارم، در پی شیوع ویروس کرونا در راستای لبیک به فرمان مقام معظم رهبری و رزمایش کمک مومنانه از اسفند ماه اقدام به راه اندازی 2 کارگاه تولید ماسک کردیم که در هر کارگاه 18 نفر فعالیت داشتند و تولیداتمان همچنان تداوم دارد به نحوی که فعالان این عرصه گاهی وقت آزاد هم پیدا نمی کنند.
 
وی که با همکاری سپاه چابهار توانسته در بزرگترین سکونتگاه غیر رسمی کشور نیز کارگاه تولید ماسک راه اندازی کند، اضافه کرد: روزانه 2 هزار و پانصد ماسک در 2 کارگاه تولید می شود و تعداد 6 چرخ گل دوزی نیز در اختیار بانوان توانمند قرار گرفته است تا در منزل بتوانند برای تولید ماسک فعالیت کنند.
 
جعفرزاده تصریح کرد: در شرایط فعلی که مقرر شده مدارس بازگشایی شود، بیشتر تمرکزمان روی تولید ماسک برای دانش آموزان و معلمان مدارس است، چراکه با شروع سال تحصیلی آسیبی جدی گریبان گیر خانواده ها خواهد شد که سعی داریم در کاهش آن نقش ایفا کنیم.

انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcgqy9qxak9xt4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما