تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۲
مهسا کریمی، یک روانشناس با بیان اینکه ارتقای سواد رسانه ای راهکاری برای کاهش آسیب های فضای مجازی است، گفت: فیلترینگ راهکار مناسبی نیست و تنها به عنوان ابزار کنترلی موقت مورد توجه قرار می گیرد.
فیلترینگ راهکاری مناسب برای مقابله با آسیب های فضای مجازی نیست/شلیک تیر سند2030 بر پیکره خانواده!
مهسا کریمی در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون با بیان اینکه روش استفاده از اینترنت و سپری کردن اوقات فراغت در فضای مجازی به خانواده فرد بستگی دارد، بیان کرد: نوجوانانی که با والدین ارتباط دوستانه و صمیمی تری دارند یا والدین آنها سواد رسانه ای بالایی داشته و نحوه استفاده از اینترنت را به فرزندان خود آموزش می دهند استفاده مفیدتری از این ابزار دارند، برعکس خانواده هایی که نظارتی بر رفتار و کار فرزندان خود ندارند و ساعت های متوالی در اینترنت مشغول گشت و گذار هستند از این فرصت استفاده منفی دارند.

 وی ادامه داد: جوانان و نوجوانان در فضای مجازی مجبور به پنهان کاری اقدامات خود از والدین هستند براین اساس باید والدین رفتارهای قهرآمیز و خشونت بار را جایگزین روش هایی برای جلب اعتماد فرزندان و رابطه دوستانه با آنها کرده و نکات لازم را در خصوص معایب و مزایای اینترنت را به آنها آموزش دهند.

ارتقای سواد رسانه ای راهکاری برای کاهش آسیب های فضای مجازی

این روانشناس تصریح کرد: جانمایی سیستم رایانه در معرض دید یا وقت گذاشتن برای فرزندان به هنگام استفاده از اینترنت راهکاری برای جلوگیری از پرسه زدن در سایت ها و کانال های غیرمرتبط است، در این راستا باید زمانی برای استفاده از اینترنت اختصاص و فرزندان را در آن لحظات همراهی و به آنان گوشزد کرد که از فیلترشکن یا بازی ها و دانلود فیلم که خارج از شرع است خودداری کنند که اجرای این امر مستلزم آموزش قوانین دینی در بدنه خانواده است.

وی افزود: دسترسی آسان به محتواهای نامناسب یکی از معایب فضای مجازی و اینترنت است، صفحات غیراخلاقی فعال در این دهکده جهانی همچون ویروس مخربی برای تخریب شخصیت افراد و خدشه دار کردن امنیت اجتماعی و اخلاقی کاربران و عفت عمومی آنان است و در اکثر مواقع منجر به بروز مشکلات روحی و روانی، دعوا، خشونت، فروپاشی زندگی و سایر موارد می شود.

کریمی در تکمیل مطلب فوق با بیان اینکه  نظارت مستمر بر عملکرد فرزندان باید در دستور کار والدین باشد، اذعان کرد: والدین باید اطلاعات و آگاهی خود را از فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی افزایش دهند تا بتوانند جوانان و نوجوانان را از اهداف مخرب طراحان سایت های غیراخلاقی آگاه کنند تا در دام سودجویان قرار نگیرند.

جوانان و نوجوانان قربانیان اصلی شبکه های مجازی

وی با بیان اینکه فروپاشی و تضعیف کانون گرم خانواده یکی از اهداف اجرای سند 2030 است، ادامه داد: امروز دشمن کانون خانواده ها را نشانه گرفته و بی حجابی برخی از بانوان به این مسئوله دامن زده چرا که تحریک پذیری مردها از طریق نگاه است، همچنین سلب آرامش روانی، از بین رفتن فضائل اخلاقی و ایمانی، افزایش ناهنجاری های اجتماعی و بزهکاری و فساد، تاخیر در ازدواج، کاهش جذابیت زنان در نزد همسران، از هم پاشیدگی بنیان خانواده و افزایش طلاق از جمله دستاوردهای ترویج فرهنگ بی حجابی در جامعه به شمار می رود.

این روانشناس افزود: اگر قوانین جلوگیری از اعتیاد به اینترنت در خانواده جدی گرفته شود، شاهد بلوغ زودرس در جوانان، رفتارهای خشونت بار، فروپاشی زندگی مشترک و سایر موارد نخواهیم بود.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر این مطلب که فیلترینگ راهکاری مناسبی نبوده و نخواهد بود، گفت: فیلتر چاره نیست و تنها به عنوان ابزار کنترلی موقت می تواند مورد توجه قرار بگیرد، در این راستا می طلبد وزارت ارتباطات راهکاری پیدا کنند تا پهنای باند مناسبی در دسترس خانواده ها به ویژه نسل جوان باشد.

کریمی خاطر نشان کرد: آموزش استفاده از شبکه های اجتماعی و اینترنت، همراهی والدین با فرزندان و ایجاد رابطه دوستانه، در نظر گرفتن زمان مشخص برای دانش آموزان برای کار با فضای مجازی و تلفن همراه، مشاهده فیلم‌های گزینش‌شده و مناسب به‌صورت خانوادگی از جمله راهکارهای در امان ماندن از آسیب های فضای مجازی است.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdciupazrt1apr2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما