تاریخ انتشار :شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۹
محمدعلی ابراهیمی گفت: با توجه به ظرفيت‌هاي سیستان و بلوچستان در صورت برنامه‌ریزی در زمینه گردشگری مي‌توانيم اولين استان بدون بيكار باشيم، اگر در ( ۴۰ شهر و ۷۰ دهستان پنج هزار روستا ) دارای ظرفیت استان هرکدام یک واحد بوم‌گردی داشته باشیم، از این تعداد سه هزار واحد فعال باشند، حداقل ۳۰ هزار شغل مستقیم و ۴۰ هزار شغل غیرمستقیم خواهیم داشت.
ظرفیت گردشگری سیستان و بلوچستان برای ایجاد ۷۰ هزار شغل/ اقتصاد روستا؛ کلید حل کاستی های توسعه است
محمدعلی ابراهیمی، کارشناس گردشگری و سرمایه گذاری گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: امروزه گردشگری به‌عنوان یکی از بنیادی‌ترین راه‌های توسعه جوامع در نظرگرفته می‌شود و کشورهای گوناگون افزون بر استفاده از گنجایش‌های متنوع خود در جذب انواع گردشگر کوشش می‌کنند با ترفندهای متعدد از تمام شیوه ‌های ممکن در توسعه این صنعت استفاده و در ارائه خدمات و تامین آسایش گردشگران بهره ببرند.

وی ادامه داد: یکی از طرح‌هایی که این اواخر در ایران هم ‌راستای اهداف سازمانی برای جذب گردشگر ارائه شده، بوم‌گردی بوده که عبارت است از بازدید از بوم زیستگاه‌ های طبیعی و تبدیل خانه‌های سنتی مردم در مناطق دارای ظرفیت گردشگری به اقامتگاه‌های موقت و ارزان قیمت که موافقان و مخالفان خود را دارد.

ابراهیمی تصریح کرد: این طرح در مسیر توسعه صنعت گردشگری می‌ تواند کارساز و در روستاها و حتی مناطق عشایری و شهرهای کم جمعیت عاملی برای توسعه و اشتغال‌زایی باشد.

کارشناس گردشگری و سرمایه گذاری ادامه داد: سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه ظرفیت‌های خوبی دارد که با اندک برنامه‌ریزی و مشارکت دولت و مردم می توانیم در حوزه اشتغال و درآمدزایی اقدامات توسعه‌آوری را شاهد باشیم.

ابراهیمی تصریح کرد: يكي از نقاط قوت سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري، اشتغالزايي بالاي آن با سرمايه محدود است، به سواد اكادميك و شرايط هم ربط ندارد.

وی اظهار کرد: بايد بگوييم سرمايه‌گذاري و ايجاد فرصت شغلي در انواع صنایع به ارقام قابل توجهي نياز دارد، اما در صنعت گردشگري به ازاي هر نفر گردشگر هفت فرصت شغلي ايجاد مي‌شود.

کارشناس گردشگری و سرمایه گذاری تصریح کرد: در صنايع پايين دستي پتروشيمي حداقل ايجاد شغل ٣٠٠ ميليون تومان است و در صنايع بالادستي يا نفت به ۲ ميليارد تومان براي ايجاد اشتغال هر نفر مي‌رسد.

ابراهیمی ادامه داد: با ساخت يك مجموعه تفريحي و اقامتي تنها با ١٠ ميليارد تومان بيش از ٣٠٠ شغل مستقيم و غير مستقيم ايجاد مي‌شود و یا با ایجاد یک واحد اقامتی بومگردی ۱۰۰ میلیونی سه شغل و یک واحد سیار بسته به ظرفیت یک تا ۱۰ نفر اشتغال مستقیم و تعداد زیاد غیر مستقیم ایجاد می شود.

ظرفیت گردشگری سیستان و بلوچستان برای ایجاد ۷۰ هزار شغل

وی عنوان کرد: با توجه به ظرفيت‌هاي استان در صورت برنامه‌ریزی در زمینه گردشگری مي‌توانيم اولين استان بدون بيكار باشيم، اگر در ( ۴۰ شهر و ۷۰ دهستان پنج هزار روستا ) دارای ظرفیت استان هرکدام یک واحد بوم‌گردی داشته باشیم، از این تعداد سه هزار واحد فعال باشند، حداقل ۳۰ هزار شغل مستقیم و ۴۰ هزار شغل غیرمستقیم خواهیم داشت.

این کارشناس تصریح کرد: بنابراین با کمی درایت بخش اعظمی از مشکل اشتغال استان برطرف می شود و می‌توانیم از مهاجرت جوانان و خیلی مسائل دیگر جلوگيري كنيم.

ابراهیمی اظهار کرد: گردشگران بومگرد، علاقه‌مند هستند مانند روستاییان زندگی کنند، غذای محلی بخورند و به طبیعت بروند تا لذت های یک زندگی ساده و صمیمی روستایی را تجربه کنند و از آن بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ۵۱ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان در روستاها و مناطق عشایری زندگی می‌کنند این استان در حوزه بوم‌گردی از مناطق منحصر به فرد ایران محسوب می‌شود که تمرکز و توجه به آن می‌تواند کلید حل بسیاری از مشکلات و کاستی ها در توسعه و رونق گردشگری و اقتصاد روستا باشد.

کارشناس گردشگری و سرمایه گذاری بیان کرد: بومگردی با هزینه اندک به نتیجه می‌رسد و نیاز به سرمایه‌گذاری کلان ندارد و خصوصیت اصلی آن استفاده از سبک زندگی و معرفی زیست مردم روستاها با همان شیوه‌های قدیمی و سنتی است.

ابراهیمی عنوان کرد: گردشگرانی که به دنبال گذران اوقات فراغت خود در محیطی آرام با امکانات و غذاهای محلی و ساده روستایی هستند، سیستان و بلوچستان را با توجه به ظرفیت‌های کم نظیرش در حوزه روستا انتخاب می کنند، به‌همین دلیل بر تعداد متقاضیان بومگردی منطقه روز به روز افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: با رونق گرفتن حضور گردشگران در طرح های بوم‌گردی، روستاییان استان خانه‌های قدیمی خود را با همان سبک سنتی بازسازی کرده و در اختیار گردشگران قرار خواهند داد.

انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcivyazrt1apu2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما