کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان عنوان کرد؛

افزایش ۴۱ درصدی صادرات از بازارچه های مرزی در نیمه اول امسال/ سیستان و بلوچستان هیچ منعی در ورود کالا ندارد

7 مهر 1400 ساعت 8:30

مبین علی میر گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۶۵۲ هزار تن کالا از بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۴۱ درصد افزایش را نشان می دهد.


مبین علی میر، مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: در ۶ ماه نخست امسال ۶۵۲ هزار تن کالا از بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۴۱ درصد افزایش را نشان می دهد. 

وی ادامه داد: با استقرار دولت جدید، سیستان و بلوچستان می تواند محل تامین کالاهای اساسی از جمله برج، گوشت و میوه های گرمسیری مورد نیاز کشور باشد. 

این مقام مسئول تصریح کرد: در این مدت ۲ هزار و۹۵۴ راس گاو، گوساله و شتر از بازارچه های مرزی استان وارد کشور شده است.

مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان عنوان کرد: همچنین در این بازه زمانی ۸۶ هزار تن میوه گرمسیری نظیر آناناس، موز، نارنگی و انبه چتایی هم با استفاده از ارز پیله وران وارد سیستان و بلوچستان و کشور شده که نقش بسزایی در کاهش قیمت این محصولات داشته است. 

میر افزود: در جلساتی که در خصوص تامین برنج و گوشت کشور برگزار می شود اعلام کردیم سیستان و بلوچستان می تواند برنج و گوشت مورد نیاز کشور را از طریق بازارچه های مرزی تامین کند و قیمت آن هم پایین تر از نرخی است که تاکنون از طریق ارز نیمایی وارد شده و می توانیم سبب کاهش قیمت این کالاهای اساسی در کشور شویم. 

وی ادامه داد: حتی اعلام شده است پیله وران و تجار سیستان و بلوچستان نیازی به ارز نیمایی بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی ندارند و ارز مورد نیاز آن از طریق ارز صادرات تامین می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: از این طریق بازارچه های مرزی به دوران رونق گذشته خود بازمی گردد و خریداران گوشت هم می توانند از طریق سیستان و بلوچستان، گوشت مورد نیاز کشور را تامین کنند.

مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با توجه به مصوبه های هیئت دولت ورود برنج، انبه، چای، کنجد، و اقلام میوه های گرمسیری آزاد است که تجار می توانند با ثبت آماری، این کالاها را به استان و کشور وارد کنند و از تخفیف های ویژه بهره مند شوند.

میر اظهار کرد: همچنین در حال حاضر سیمان، آهن، مواد غذایی، لوازم یدکی، خرما و دیگر محصولات کشاورزی مانند گوجه و سیب زمینی از بازارچه های مرزی صادر می شود.

واردات همه کالاها از بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان آزاد است

وی ادامه داد: تجار می توانند واردات کالا را انجام دهند و از تخفیف های ویژه کوله بران و مرزنشینان بهره مند شوند، سیستان و بلوچستان هیچ منعی در ورود کالا ندارد و واردات همه کالاها از بازارچه های مرزی آزاد است.

مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در حال حاضر هشت بازارچه در سیستان و بلوچستان فعال است، عنوان کرد: تجارت در بازارچه های مرزی به معنی واقعی صادرات غیر نفتی را شامل می شود و کمک قابل توجهی به چرخه اقتصاد و تولید کشور دارد.

وی بیان کرد: به شرط رفع موانع ایجاد شده این آمادگی وجود دارد که صادرات غیر نفتی از محل بازارچه های مرزی به رقم حدود سه و نیم میلیارد دلار در سال برسد که از محل این ارز می توان بسیاری از کالاها را وارد کرد و نیاز نیست از بانک مرکزی ارز دریافت شود و این بزرگترین خدمت در شرایط کنونی به کشور است.

این مقام مسئول گفت: واردات میوه از محل ارز صادرات توسط پیله وران نمونه موفق از تجارت و قطع کردن دست مافیای ارزی بود که حاضریم در بسیاری از کالاها این نقش را ایفا و دست دلالان ارزی را نیز قطع کنیم به شرطی که اراده ای وجود داشته باشد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 142151

آدرس مطلب :
https://www.asrehamoon.ir/interview/142151/افزایش-۴۱-درصدی-صادرات-بازارچه-های-مرزی-نیمه-اول-امسال-سیستان-بلوچستان-هیچ-منعی-ورود-کالا-ندارد

عصر هامون
  https://www.asrehamoon.ir